افزایش قیمت، کاهش قدرت خرید؛ منکر آقایان مسئول نشوید

افزایش قیمت، کاهش قدرت خرید؛  منکر آقایان مسئول نشوید

روز جدید : گزارش پیش رو نه سیاسی است و نه اقتصادی، اما ابعاد تغییرات این دو بعد تاثیرگذار در کشور بر مسائل اجتماعی و سلامت انسان موضوعی است که به آن توجه کرده ایم.

گرانی برخی داروها در ماه های اخیر از یک سو و گرانی نان از سوی دیگر واکنش های غیرمنطقی را از معاون اول رئیس جمهور تا وزرا به وضعیت موجود در پی داشته است. او دلیل همه اینها را می داند و وزیر اقتصاد قاچاقچیان و قاچاقچیان را متهم می کند. یکی وعده می دهد که مردم نگران ذخایر کالاهای اساسی نخواهند بود و دیگری وعده می دهد برنامه هوشمندانه ای برای یارانه نان در اختیار دولت قرار دهد و مردمی که سبدهای غذایی و اجتماعی شان هر روز کمتر می شود.

محمد محبر قاطعانه می گوید که یارانه دارو و نان لغو نشده است. به نظر می رسد معاون اول رئیس جمهور از گرانی بیش از سه برابری برخی داروها و نان های تجملی که ناشی از حذف تدریجی یارانه ها بوده و غیرقابل انکار است، بی اطلاع است. بدیهی است که از نظر مسئولین دویدن رو به جلو بهترین راه حل و معاون اول است. از این منظر وام می گیرد. وی پس از مقصر دانستن کشورهای همسایه در شرایط کشور، به وضعیت منطقه و اینکه چند سال آینده در منطقه با این وضعیت مواجه خواهیم بود که مانع تامین مواد غذایی می شود، اشاره کرد. ما آن را نداریم!

در دعوای گران شدن یا نشدن نان سنتی که ارتباط مستقیمی با افزایش سایر کالاهای اساسی دارد، به نظر می رسد دولت در حال اندیشیدن راهکارهایی برای معاونت اول برای یارانه نان سنتی است.

وزیر اقتصاد چند روز پیش گفته بود که بیش از یک میلیارد میلیارد تن یارانه کالاهای اساسی به جیب مردم ایران نمی رود، بلکه به جیب واردکنندگان سرازیر می شود و بیشتر محصولات قاچاق است. کشور، تلاش می‌کند تا از مشکلات جدید اقتصادی جلوگیری کند. و اشاره می‌کند که در نهایت هیچ مسئولی نمی‌خواهد و نمی‌تواند بحران کنونی جامعه را که تأثیر روانی گسترده و بعد اجتماعی گسترده‌ای دارد، کنترل کند.

از دیدگاه جامعه شناسان و روانشناسان، یکی از مهم ترین واکنش ها به ابعاد روانی مشکلات اقتصادی، اعتراضات توده ای است. اعتراضاتی که این روزها در فضای مجازی و بعضاً خیابان ها رخ می دهد و تکرار این شرایط در گذر زمان جامعه را به سمت حوادثی مانند خودکشی، کودک کشی و در نهایت خشم سوق می دهد که خشم ممکن است عواقب جبرانی داشته باشد. در نهایت این اختلال روحی و جسمی نشان دهنده رشد و توسعه یک جامعه است، زیرا افراد ناآرام نمی توانند درست فکر کنند و خلاقیت آنها کاهش می یابد و آنگاه سرعت رشد کند و متوقف می شود و وقتی مشکلات را اضافه کنید افزایش می یابد. ویژگی های اعتیاد، فحشا، دزدی و… سپس عمق فاجعه خود را نشان می دهد.

متخصصان تغذیه نیز بر این باورند که نوع رژیم غذایی با پیشرفت و رفاه یک جامعه ارتباط مستقیم دارد. افراد سالم بهتر فکر می کنند و با آرامش بیشتری رفتار می کنند. برنامه ریزی برای مصرف مناسب و کافی مواد غذایی باید در بخش فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. افراد در شرایط اقتصادی مختلف نمی توانند نیازهای مهم غذایی خود را حتی با جایگزین های مناسب از دست بدهند. سفره غذای سالم چندان مورد توجه ایرانی ها نیست.
سلامت روانی، جسمی، رفتاری و اجتماعی رایج است که نشان دهنده مفهوم سلامت است و سوءتغذیه بر همه این مؤلفه های سلامت تأثیر می گذارد. فقر ابتدا منجر به سوء تغذیه می شود، سپس سوء تغذیه می تواند عوارض خود را داشته باشد. این اثرات جسمی، روحی، روانی و حتی رفتاری است.

در اکثر جوامع توسعه نیافته، سوء تغذیه به طور جدی سلامت انسان را مختل می کند. گواه این گفته، تاریخ جنگ جهانی اول و دوم است که در آن آثار سوء تغذیه که ریشه در فقر و کمبود قدرت خرید دارد، در جوامع شرکت کننده محسوس است و هنوز هم احساس می شود. اگرچه نگرانی معاون اول رئیس جمهور از ادامه جنگ در همسایگان ایران و نگرانی وی از وضعیت امنیت غذایی نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان منطقی به نظر می رسد، اما واضح است که این سخنان دردی از کشور و دولت دوا نمی کند. . باید به دنبال راه‌حل‌های مؤثرتر باشد که مهم‌ترین آن نفی وضع موجود و ندادن وعده‌های توخالی به مردم است، مانند وعده تهیه ۵۰ میلیون دوز واکسن برکت در کمتر از ۶ ماه و ریشه‌کنی فقر در اخیر. روزها در سال 1400!

دیدگاهتان را بنویسید