شایعه افزایش قیمت ها در بحبوحه کاهش قدرت خرید/ مسئولان باید چاره ای بیندیشند


ساعت: 12:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۸
کد خبر: 1898245

مرغداران به دلیل افزایش قیمت تمام شده مرغ خواستار افزایش قیمت مرغ هستند و از سوی دیگر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، بازار کشش لازم برای افزایش قیمت را ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرات؛ بازار مرغ همچنان آشفته است و رسیدن به قیمت متعادلی که برای کشاورز و مصرف کننده قابل قبول باشد تا حدودی سخت و دور از دسترس باشد.

البته این روزها با وجود اینکه شاهد صف مرغ و تخم مرغ نیستیم و به نظر می رسد آرامش در بازار حاکم است، اما در پشت صحنه مرغداران ناراضی که از قیمت فعلی مرغ گلایه دارند به دنبال افزایش قیمت هستند. قیمت مرغ گرم و اذعان داشته باشید که در غیر این صورت تولید کشور متضرر می شود و شاید در آینده ای نه چندان دور شاهد تعطیلی مرغداری ها باشیم که رفع این مشکل تدابیر ویژه ای را می طلبد.

از سوی دیگر با توجه به افزایش اخیر قیمت مرغ در تهران، مرغداران علاقه ای به پخش آن در سطح استان ندارند و هدفشان فروش مرغ در تهران و کسب درآمد بیشتر در بازار راکد فعلی است.

مسعود طاهریان مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت در خصوص آخرین وضعیت بازار مرغ اظهار داشت: مرغداران می گویند از زمانی که قیمت تمام شده مرغ در تولید مرغ افزایش یافته است به دلیل افزایش قیمت در بازار مرغ. قیمت مواد اولیه، فروش به قیمت مصوب دولت برای آنها سودی ندارد. ، به دنبال بازنگری در قیمت مرغ از سوی دولت هستند.

طاهریان اضافه کرد: البته از سوی دیگر کارشناسان می گویند با توجه به پایین بودن قدرت خرید مردم بازار تمایلی به افزایش قیمت نخواهد داشت و کاهش تقاضا باعث کاهش مجدد قیمت می شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: پس از حذف ارز 4200 تومانی، قیمت مواد اولیه 6 برابر شد، این در حالی است که مرغدار برای کنترل هزینه های تولید مجبور به کاهش جوجه کشی می شود.

وی در خصوص علت شبکه توزیع خارج از شبکه توزیع مرغ در سطح استان نیز اذعان داشت: افزایش چند درصدی قیمت در تهران و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید در سطح شهرستان باعث شده تا تولیدکنندگان مرغ بخواهند فروش در تهران و البته با الزام به آنها در چارچوب قانون توزیع در سطح استان انجام می شود.

این مسئول همچنین خاطرنشان کرد: به منظور ایجاد ثبات و آرامش در بازار امکان توزیع روزانه مرغ منجمد در استان با قیمت مصوب کیلویی 48 هزار تومان نیز وجود دارد.


فروش مرغ منجمد موجود نمی باشد

قاسم ویژه رئیس اتحادیه مرغ و تخم مرغ سمنان نیز از کاهش توزیع مرغ گرم در سطح شهر سمنان به حدود 4 تا 5 تن خبر داد و گفت: متأسفانه به دلیل افزایش قیمت مرغ در سطح شهر سمنان. در استان های همجوار به ویژه تهران، فروش مرغ در سمنان برای مرغداران به صرفه نیست و به همین دلیل توزیع آن کاهش یافته است.

او همچنین توزیع مرغ منجمد را مقرون به صرفه نمی داند چرا که از درب سردخانه 45 هزار تومان و با توجه به هزینه حمل 48 هزار تومان است.

وی در خصوص قیمت تخم مرغ افزود: قیمت مصوب 35 هزار و 500 تومان مورد تایید مرغداری ها قرار نگرفت، زیرا برای آنها هر کیلوگرم تخم مرغ 48 هزار تومان قیمت دارد. بنابراین به دنبال افزایش قیمت تخم مرغ هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید