آیا تقاضای مسکن صفر شده است؟ / کاهش قیمت ها در بحبوحه رکود

آیا تقاضای مسکن صفر شده است؟  / کاهش قیمت ها در بحبوحه رکود

رکود، عنصر جسورانه این روزهای بازار مسکن است. با وجود کاهش نسبی قیمت ها به دلیل تخفیف هایی که مالکان به دلیل کمبود مشتری روی املاک خود می گذارند، مردم هنوز توان خرید مسکن را ندارند. این خلاصه ای از روند بازار مسکن است.

مهمترین مشکل مشهود از ماه گذشته تاکنون، رکود بازار مسکن است. این روزها رکود رونق املاک را متوقف کرده و خرید و فروش را به پایین ترین حد خود رسانده است.

مشاوران املاک در بازار معاملات ملکی تهران می گویند: تقاضا برای خرید ملک در بازار به حدی کم است که فروشندگان با نقدینگی لازم حاضرند واحدهای مسکونی خود را اندکی زیر قیمت بازار بفروشند و همین امر باعث افزایش قیمت ها شده است. شیب. موضوعی که دولت سیزدهم آن را یکی از دستاوردهای خود می داند.

سرایت رکود مسکن در مشاغل

منصور غیبی، کارشناس مسکن، پیشتر درباره وضعیت بازار به تجارت نیوز گفت: درست است که بازار از افزایش کاذب و هیجانی فاصله گرفته است. «هر روز مردم برای اموال خود قیمت می گذاشتند و خود را با بازارهای موازی مانند دلار مقایسه می کردند. کاهش یافت.»

وی ادامه داد: زمانی که امکان کنترل بازارهای موازی از جمله دلار در اقتصاد مسکن وجود داشته باشد، بازار از التهاب فاصله می گیرد و به یک روند واقعی تبدیل می شود.بهترین گزینه اقتصاد مسکن و بازار ملک، رونق نسبی است. متناسب با تورم نرمال 20 تا 25 درصد در سال. نه بیشتر نه کمتر.”

غیبی در این خصوص توضیح داد: هر دو رژیم وی به اقتصاد آسیب می زند زیرا اقتصاد مسکن موتور محرکه اقتصاد است و اگر برای کاهش آن اقدامی انجام دهیم، چندین ده حوزه تولید و خدمات با رکود مواجه می شود که این امر به اقتصاد آسیب می زند. اقتصاد کلان “. یعنی سیاست گذار و مجری باید برنامه ریزی کنند تا مسکن دچار رکود و رکود تورمی نشود.

آیا زمان خوبی برای ورود به بازار مسکن است؟

سوالی که در این شرایط رکودی برای فعالان مسکن مطرح می شود این است که آیا اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار مسکن چه از منظر سرمایه گذاری و چه از منظر تقاضای مصرفی است؟
بیشتر بخوانید: نرخ سود ساخت و سازهای مسکونی کاهش یافته است

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی درباره زمان مناسب برای ورود به بازار مسکن توضیح داد: توصیه من به افرادی که خانه ندارند این است که هر چه زودتر اقدام کنند و از جایی که می توانند خرید کنند و به شایعات شکست توجه کنند. قیمتی ندارند این خبر روانی است. وی ادامه داد: متاسفانه در بازار مسکن حتی در شرایطی که به رکود می رسد، به دلیل ماهیت این بازار امکان کاهش قیمت وجود ندارد.

وی در این خصوص افزود: افرادی که خانه دارند و اکنون به فکر سرمایه گذاری هستند، خرید ملک با چشم انداز درآمد توصیه می شود. یعنی باید خانه بخرند تا از اجاره درآمد داشته باشند. به کسانی که بیش از یک خانه دارند نیز توصیه می شود پس از تنوع بخشیدن به دارایی های خود خانه ای در خارج از کشور خریداری کنند.

این کارشناس اقتصادی درباره رشد دلار در بازار مسکن نیز اظهار داشت: رشد دلار در بازار مسکن در پایان سال 1402 کمتر از سایر بازارها نخواهد بود و بازدهی آن مانند دلار و بازار طلا حرکت می کند. بنابراین توصیه می شود برای کسانی که خانه ندارند، خانه بخرند و به هر نحوی وام بگیرند.

آیا عرضه ملی مسکن بازار را نجات خواهد داد؟

حمیدرضا سهرابی معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اخیرا به تشریح روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای تحت مسئولیت این بنیاد پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از 142 هزار واحد از طرح ملی جابجایی مسکن از بنیاد وارد فاز عملیاتی شد و محقق شد».

حسن محتشم، یکی از اعضای هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در این خصوص به تجارت نیوز گفت: برای نهضت ملی مسکن تعداد تقریبا قابل قبولی قرارداد بسته شده است اما نه در حد و اندازه ای که باشد. وعده داده شده بود، اما به هر حال در سطح ایالتی.» و قراردادهایی با شهرهای مختلف وجود دارد.

وی ادامه داد: این واحدها در صورت ورود به چرخه ساخت و بهره برداری طبیعتا نقش تعیین کننده ای در سطح قیمت خانه های ارزان قیمت خواهند داشت.

محتچم همچنین درباره نیاز کشور به تامین مسکن گفت: ما نیازمند میلیون ها واحد مسکونی هستیم و یک مجتمع 500 واحدی نمی تواند در کمبود آن حجم مسکن تاثیر داشته باشد طبیعتا اگر بیش از 100 هزار واحد در حال آماده سازی باشد، می تواند بر واحدهای مسکن ملی و مسکن مهر تاثیر بگذارد. مطمئناً نمی تواند به طور کلی مسکن را تحت تأثیر قرار دهد.»

آیا افزایش وام مسکن کمکی می کند؟

در آخرین روز بهار 1402، هیئت پول و اعتبار سقف تسهیلات خرید مسکن TSE را افزایش داد. بر اساس این خبر، وام مسکن زوجین به 800 میلیون تومان و مجردها به 400 میلیون تومان افزایش یافته است. وام 160 میلیون تومانی جعاله مانند سابق باقی مانده است. اما در این بین مشکلی پیش آمد که متقاضیان این تسهیلات را غافلگیر کرد.

وام 960 میلیونی برای زوج های تهرانی 19 میلیون و 300 هزار تومان و مجردها حدود 11 میلیون و 300 هزار تومان است. اما این ارقام با انتقاد مردم و نمایندگان مجلس مواجه شد و به همین دلیل بانک مرکزی در بخشنامه ای موضوع معوقه پرداخت وام را مطرح کرد.

در بازپرداخت مرحله ای اقساط وام مسکن به درخواست متقاضی، به جای تعیین مبلغ ثابت به عنوان اقساط در طول دوره بازپرداخت، رقم کمتری در سال اول تعیین می شود و سپس سه، پنج یا 9 درصد خواهد بود. سالانه بنا به درخواست متقاضی به آن اضافه شود.

هر چند اقساط این نوع بازپرداخت معوق نیز رقم قابل توجهی است و با توجه به میانگین درآمد جامعه، امکان پرداخت برای بخش زیادی از مردم وجود ندارد. بنابراین تاثیر چندانی بر قدرت خرید مردم نخواهد داشت.

اگرچه این روزها قیمت ها و بازار مسکن در رکود به سر می برد، اما کارشناسان معتقدند به زودی این رکود به رکود تورمی تبدیل خواهد شد و افزایش قیمت ها مسیر قبلی خود را طی خواهد کرد.

از سوی دیگر، با توجه به تورم مصالح ساختمانی و کاهش حاشیه سود انبوه سازان، عرضه مسکن مانند چند سال گذشته با کمبود مواجه شده است و این مشکل بازار مسکن را نیز با مشکل تولید مواجه کرده است. سمت.

فعالان این بازار بر این باورند که بخش مسکن مانند سایر بخش‌های اقتصاد از چسبندگی بالایی به وضعیت اقتصاد کلان برخوردار است و این امر باعث می‌شود تا زمانی که مشکلات اقتصادی وجود دارد، بحران در بازار مسکن ادامه داشته باشد. تحریم ها و تورم در ایران

دیدگاهتان را بنویسید