افزایش قیمت خودرو با حذف لوازم جانبی! / قیمت خودرو منتشر می شود؟

افزایش قیمت خودرو با حذف لوازم جانبی!  / قیمت خودرو منتشر می شود؟

روز جدید : افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر نارضایتی بسیاری از خریداران را به همراه داشته است.

خودروسازان از روز گذشته قیمت کارخانه ای محصولات خود را 14 تا 18 درصد افزایش داده اند تا جایی که پژو 206 تیپ 2 از 60 میلیون تومان از 127 میلیون به 184 میلیون تومان و پژو 405 دوگانه سوز از 124 میلیون تومان افزایش یافته است. به 145 میلیون تومان، بنزین پژو پارس از 140 میلیون به 160 میلیون تومان، رانا پلاس از 180 میلیون به 208 میلیون تومان افزایش یافته است.

همچنین تیبا 2 از 106 میلیون به 123 میلیون تومان، کوئیک s از 156 میلیون تومان به 178 میلیون تومان، شاهین از 300 میلیون به 340 میلیون تومان افزایش یافت. سوالی که روز گذشته مسئولان شورای رقابت آن را تکذیب کردند و گفتند خودروسازان باید محصولات خود را به قیمت های گذشته بفروشند.

خودروسازان همچنان موظفند خودروهای تعهد شده را طبق برنامه و با قیمت و مصوبه شورای رقابت به خریداران تحویل دهند و کلیه مصوبات هیات مدیره باید توسط خودروسازان انجام شود و در شورای رقابت خواهد بود.

لازم به ذکر است آخرین تغییرات قیمت های شورا در چارچوب دستورالعمل نظارتی مصوب شورای رقابت در نیمه اول سال 1400 بوده است. بنابراین، بر اساس ماده 58 قانون اجرای سیاست های کلی، اصل (44) قانون اساسی، تشخیص انحصار بازار تا حدی که شرایط انحصاری در نهاد بازار خودرو ایجاب می کند، صرفاً و صراحتاً در صلاحیت شورای رقابت است. قراردادهای ناعادلانه، شرایط، کلیه دستورالعمل های مصوب شورای رقابت همچنان برای شرکت ها و خودروهای مربوطه مشمول این دستورالعمل اعمال می شود.

بديهي است عدم رعايت دستورالعمل ها و ضوابط قيمت گذاري و فروش مصوب شوراي رقابت توسط واحدهاي توليدي، تخلف از اجراي قوانين مقرر تلقي شده و پس از رسيدگي به حقوق مصرف كنندگان رعايت خواهد شد.

این مشکل منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد شد به طوری که خودروی کوئیک از 160 میلیون در یک هفته به 188 میلیون تومان رسید; قیمت کوئیک اتوماتیک در بازار آزاد 200 میلیون تومان بود اما اکنون قیمت این خودرو در کارخانه به 260 میلیون تومان رسیده است و آنطور که خودرو فروشان می گویند قیمت این خودرو در بازار آزاد به 300 میلیون تومان خواهد رسید. .

اما نکته مهم این است که خودروسازان به دنبال افزایش قیمت هستند اما سال به سال آپشن ها را از خودروهای خود حذف می کنند. طبق مشاهدات میدانی در سال های اخیر برخی از آپشن ها هم از خودروهای سایپا و هم از خودروهای ایران خودرو حذف شده است.
آینه برقی تیبا – شیشه عقب برقی – رینگ آلومینیومی
ترمز دیسکی عقب پژو پارس – چرخ آلیاژی
پژو 206 کروز کنترل – سنسور سرعت عقب – ترمز دیسکی عقب – چرخ آلیاژی
پخش رادیو پراید – جعبه ابزار کوچک – بغل
دنا پلاس

کروز کنترل – ترمز عقب دیسکی – سانروف – آنتن سقف کوسه – چرخ آلیاژی

کارشناسان خودرو می گویند خودروسازان طی سالیان گذشته به بهانه قیمت های اجباری، آپشن های خودرو را حذف کرده اند.

چرا برخی از لوازم جانبی از خودروهای خانگی حذف شده است؟

«نقش شورای رقابت در بهبود بازار خودرو به گونه ای است که در بازار انحصاری باید مداخله کند و با انحصار آن بازار را تنظیم کند.

وی ادامه داد: اما در شرایطی که انحصار تولید خودرو به صورت خاص و ویژه را داریم، شورای رقابت نمی تواند این نقش را ایفا کند، یعنی تاکنون نتوانسته است. «الگویی که اکنون شورای رقابت برای کنترل بازار تلاش می‌کند این است که از طریق قیمت‌گذاری منظم و از طریق قیمت‌گذاری که سقف قیمت هر خودرو را تعیین می‌کند، قیمت کارخانه و قیمت مصرف‌کننده بازار آزاد فاصله قابل توجهی دارد.

این کارشناس خودرو گفت: اگر نقش شورای رقابت فراتر از اینها باشد; شورای رقابت باید فرمول تعیین قیمت خودرو را تغییر دهد، یعنی فرمول باید شفاف باشد و بر اساس سال 91 نباشد، زیرا آنچه می بینیم قیمت سال 90 و شاخص های اعلام شده از سوی بانک مرکزی شورای رقابت است. در حال اصلاح است، اما تدوین و ارائه این اصلاح به زمان زیادی نیاز دارد.

شاهجویی ادامه داد: اکنون خودروسازان با قیمت اجباری این انگیزه را پیدا کرده اند که در صورت داشتن یک سری سازوکارهای شورای رقابت، برخی از آپشن هایی که روی خودرو بود را از خودرو حذف کرده و به عنوان آپشن اضافه بفروشند. بهبود کیفیت محصول، تولیدکنندگان خودرو تمایل به بهبود کیفیت محصولات خود دارند.

تحریم ها دلیل حذف رکورد از پراید!

نعمت باخ دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ گفت: تحریم هستیم و نمی توانیم برخی از قطعات را تحویل دهیم. کمبودهای پارکینگ طبقاتی را افزایش دهید، مثلا الان در تامین تراشه های الکترونیکی مشکل داریم.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: از طرفی هم اکنون در تحریم هستیم و شرایط به شرایط قبل از تحریم ها برنگشته است، بنابراین می توان گفت که تولید مثل قبل خواهد بود. به دلیل نداشتن تراشه، ممکن است خودروسازان برخی از قطعات خودرو را نصب نکنند.

نعمت باچ تصریح کرد: به عنوان مثال سایپا ضبط رادیویی را از خودروی پراید حذف کرد اما مبلغ 800 هزار تنی را به مشتری پس داد تا خودرو به پارکینگ نرود و به همین دلیل خودرو قرار ندهند.

اما با این همه افزایش قیمت دیگر نیازی نیست سند خودروی مشتری در رهن کارخانه فروش خودرو بماند.

دیدگاهتان را بنویسید