افزایش قیمت و بحران کمبود بیش از 200 دارو بیماران گیج می شوند

افزایش قیمت و بحران کمبود بیش از 200 دارو  بیماران گیج می شوند

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جلسه علنی امروز مجلس گزارش این کمیسیون را درباره واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی قرائت کرد و پس از آن برخی از نمایندگان به بیان نظرات خود در خصوص وضعیت دارو پرداختند که ما در این گزارش بخوانید

سلمان اسحقی رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جلسه علنی امروز مجلس، سومین گزارش کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی مجلس درباره بررسی عملکرد دستگاه های اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور در اجرای تبصره (1) ماده (107) آیین نامه داخلی شورای اسلامی را قرائت کرد و پس از آن برخی از نمایندگان نظرات خود را در خصوص وضعیت پزشکی کشور

* تهیه دارو و تجهیزات پزشکی باید در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد

سید جلیل میرمحمدی میبدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بحث دارو و تجهیزات پزشکی با جان مردم ارتباط دارد، در یک سال گذشته شاهد کمبودهایی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بوده ایم که منجر به بروز مشکلاتی شده است. سردرگمی بیماران و عدم پاسخگویی مسئولان مربوطه. با وجود جلسات متعدد با رئیس مجلس و جلسات متعدد کمیسیون های بهداشت و درمان و اصل 90 قانون اساسی شورای اسلامی، متأسفانه آنچه باید می شد برای مردم و بیماران نیفتاد. امروز شاهد این هستیم که دانشگاه ها مطالبات قابل توجهی از سازمان تامین اجتماعی دارند که هیچکس جوابگو نیست، ما بدهی جدی به دانشگاه پزشکی داریم که نمی تواند به اساسی ترین سوالاتش پاسخ دهد.

میرمحمدی گفت: وزارت بهداشت و درمان باید کمبود دارو و تجهیزات را پیش بینی می کرد و نظارت دقیقی بر زنجیره تامین و توزیع تجهیزات و مواد مصرفی پزشکی داشت و برنامه و بودجه اعتباراتی را که قانوناً موظف به آن بود پرداخت می کرد و وزیر هم باید به آن نظارت جدی می کرد. سکوت تا این حد در پاسخ به نامه ای تعلل نکرد.

نماینده تفت با اشاره به اینکه رئیس سازمان گمرک باید جدیت بیشتری می کرد و اجازه کاهش تعرفه را تا قبل از 4 خرداد می داد، گفت: انتظار داشتیم رئیس سازمان غذا و دارو جدیتر باشد. رئیس مجلس کاملا متوجه این مشکل است، بیماران به دلیل نرسیدن دارو و تجهیزات پزشکی آسیب های جبران ناپذیری را متحمل می شوند، بیماران سردرگم هستند، تجهیزات پزشکی باید با قیمت چند برابر خریداری شود.

یکی از اعضای کمیته بهداشت گفت: آقای وزیر گزارش دادند که ترخیص انجام می شود در حالی که نیست، ترخیص در 4 خرداد انجام شده و از آن تاریخ به بعد تعیین تکلیف ایشان مشخص نیست. خواهشمندیم تامین دارو و تجهیزات پزشکی در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

* مابه التفاوت ارز ترجیحی در انتهای زنجیره به موقع و به میزان کافی پرداخت نمی شود

همچنین سید مرتضی خاتمی یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جریان بررسی سومین گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره عملکرد دستگاه های اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور گفت: امروز کمبود دارو به حد داروهای ژنریک رسیده است، متخصصان جای خود را دارند، انواع سرم ها کمبود دارند، مابه التفاوت ارز ترجیحی در انتهای زنجیره پرداخت نمی شود. ذخایر دارویی کشور در زمان و به میزان کافی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، همانطور که در گزارش کمیسیون مشاهده کردید در برخی سمت ها به سه ماه و حتی یک ماه کاهش یافته است.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: بانک مرکزی به وظیفه تامین ارز و سازمان برنامه و بودجه در تامین منابع واقعی به موقع و کافی عمل نمی کند در سه ماه گذشته مشکل تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به رده کمبود دارو اضافه شد و چند صد تن تجهیزات در گمرک به دلیل نامشخص بودن نرخ حقوق ورودی و علیرغم اهمیت موضوع تبدیل حقوق ورودی از 4 بلاتکلیف ماند. درصد به 1 درصد، خلأ تصمیم گیری در سطح برون سازمانی وجود داشت که در نهایت در 25 ژوئن به گمرک ابلاغ شد.

خاتمی گفت: در حال حاضر مبلغ کمی برای ثبت سفارش تجهیزات پزشکی و کالاهای ضروری در سه ماهه جاری اختصاص یافته و سازمان برنامه تخصیص مناسبی انجام نداده است. اعطای تسهیلات برای زنجیره تامین و توزیع دارو و تجهیزات با مقاومت بانک های فعال مختل شده است.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس خطاب به رئیس جمهور ادامه داد: به نظر می رسد در تصمیم گیری، تنظیم، تنظیم نهادهای ذیربط و بررسی ادعای دستگاه ها خلأ وجود دارد و جایگاه ایشان فرا نهادی و در سطح است. معاون اول رئیس جمهور اگر این نقص برطرف شود. همانطور که قبلا هشدار داده شد، این مسائل قطعا در ماه های آینده تبدیل به یک بحران خواهد شد. از جمله بدهی سازمان بیمه گر به دانشگاه هاست که به معضلی بزرگ تبدیل می شود.

* کمبود دارو مورد اعتراض شدید افراد قشر جامعه است

محمدعلی محسنی بندپی نیز در این جلسه گفت: رئیس جمهور و معاون اول ایشان باید به طور مستقیم به کمبود تاسف بار امروز جامعه که مورد اعتراض شدید مردم به ویژه داروهای بیماران خاص، پیوند کبد و کلیه بوده است، رسیدگی کنند. این در حالی است که پاسخی برای بیماران نداریم. اگرچه به نظر من عدم هماهنگی بین دستگاه های اجرایی این مشکل را ایجاد کرده است، اما در واقع برای این نوع بیماران که مدام مراجعه می کنند، دارو کاملا خارجی و وارداتی و یا تهیه داخلی باشد، برای مردم قابل قبول نیست. از این داروخانه به داروخانه دیگر می روند دارو بیاورند مهم نیست.

نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر این بیمه ها در ارائه پوشش بیمه ای بسیاری از داروها به بیماران کوتاهی می کنند و متأسفانه مایحتاج داروخانه ها را پرداخت نمی کنند به همین دلیل داروخانه ها از پذیرش نسخه های بیماران مختلف خودداری می کنند.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: اگرچه باید تسهیلاتی در اختیار کارخانه های تولید دارو در کشور قرار می گرفت، اما این امر محقق نشده است، بنابراین دود عدم هماهنگی دستگاه های اجرایی به گوش رسیده است. معاون اول ایشان باید مستقیماً به موضوع تهیه دارو به بیماران بپردازد و نگذارد بیماران بیشتر از آن رنج ببرند.

* کمبود بیش از 200 نوع دارو در کشور / حمایت از تولید شعار نیست

بر اساس این گزارش، علی بابایی کارنامی نماینده ساری در مجلس با اشاره به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان گفت: با تشکر از وزیر بهداشت که در ابتدای سخنان خود عذرخواهی کرد، تنها کلیدواژه ای که در کشور رایج نیست. عذرخواهی است؛ اگر نمی توانیم حداقل از مردم عذرخواهی کنیم.

وی با بیان اینکه در کشور با کمبود بیش از 200 دارو مواجه هستیم، ادامه داد: همه ناکارآمدی طرح دروار را قبول دارند، شرکت های دارویی از وضعیت موجود ناراضی هستند. واردات داروهای خارجی را برای حمایت از تولید داخلی ممنوع کردیم و قیمت دارو در کشور مدیریت نشد.

این نماینده مجلس در شورای اسلامی در خصوص مشکلات داروسازان گفت: باید مشکلات این افراد زیر سوال برده شود و برای رفع آن تدبیر شود. عدم تخصیص ظرفیت ارزان به شرکت های تولیدی مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است و نمی توانیم با شعار از تولید داخلی حمایت کنیم و عوارض گمرکی بالا نیز در این حوزه مشکل ساز است. ما نمی توانیم تعرفه ها را افزایش دهیم و انتظار داشته باشیم داروهای ارزان به دست مردم برسد.

بابایی کارنامی به کمبود دارو برای پیوند، هموفیلی و برخی بیماری ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: باید صادقانه مشکلات را با مردم در میان بگذاریم، صدای مردم هستیم و نمی توانیم از آنها راضی باشیم. حوزه سلامت مربوط به زندگی مردم است و نمی توان آن را از جدول حذف کرد.

وی همچنین با تشکر و قدردانی از بازدید میدانی رئیس کمیسیون بهداشت و درمان از مناطق عرضه داروی استان مازندران افزود: مواد مخدر یک موضوع فرابخشی است و ساماندهی برنامه و بودجه آن را نمی توان از این چرخه خارج کرد. دولت در این زمینه مکلف است و باید به تعهدات خود عمل کند. وزیر بهداشت باید پاسخگو باشد اما این موضوع بدون همکاری همه دستگاه های دولتی حل نمی شود.

*تامین دارو در کشور به مرحله بحرانی رسیده است

همچنین در جریان بررسی سومین گزارش کمیسیون بهداشت و درمان از عملکرد دستگاه های اجرایی در دو حوزه واردات و عرضه تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور، جبار کوچکی نژاد نماینده رشت در … مجلس بیان کرد: اگرچه این سومین گزارش مربوط به بحث مواد مخدر است، اما صحن علنی به نمایندگان ارائه شده است، اما به دلیل عدم حصول نتیجه مطلوب، مشخص است که ارائه گزارش یک گزارش نیست. راه حل است و هنوز در حوزه پزشکی با بحران مواجه هستیم، در حالی که آینده را روشن و خوب نمی بینیم، بنابراین برای حل مشکل پزشکی به راه دیگری نیاز داریم.» مردم فکر می کردند.

وی افزود: علیرغم اینکه یک درصد ارزش افزوده به حوزه بهداشت و درمان که بالغ بر 50 هزار سجاف است و 10 درصد تبصره 14 مربوط به وزارت بهداشت است، عوارض سیگار نیز برای این وزارتخانه و سایر ردیف های بودجه است. برای تهیه هستند این دارو تصویب شده است و این نشان می دهد که مجلس به این موضوع توجه کافی داشته و حتی به دولت کمک کرده است که عوارض را کاهش دهد، اما همچنان مشکلات وجود دارد زیرا به نظر من تضاد منافع در وزارت بهداشت و درمان وجود دارد. سازمان غذا و دارو عامل این مشکلات است، این در حوزه پزشکی است.

* باید تحویل و توزیع به موقع منابع لازم برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی را داشته باشیم

در پایان حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به گزارش کمیسیون مربوطه از وضعیت بازار دارو و تجهیزات پزشکی گفت: داستان غم انگیز دارو و تجهیزات پزشکی همچنان ادامه دارد و متاسفانه این امر باعث افزایش قیمت داروها شده است. دغدغه شورای اسلامی، نمایندگان و مردم».

وی ضمن تشکر از رئیس مجلس برای پیگیری موضوع دارو و تجهیزات پزشکی، ادامه داد: باید با کوتاه کردن زمان توزیع ارز توسط مرکز، منابع لازم برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی را به موقع تحویل و توزیع کنیم. بانک و انتقال آن توسط کارگزار که ضروری است لازم به ذکر است در سال جاری از یک میلیارد و 61 میلیون دلار ارز توزیع شده تنها 60 میلیون دلار آن منجر به صدور حواله شده است که به این معناست که کمتر بوده است. 10 درصد توزیع شده که رئیس سازمان غذا و دارو از طریق رئیس بانک مرکزی باید پیگیری کند که سایر تخصیص ها چگونه انجام شود.

رئیس کمیسیون بهداشت گفت: پرداخت مطالبات مراکز درمانی و تلویزیونی در اسرع وقت به دلیل اینکه این تعداد نزدیک به 40 است متاسفانه این مشکل همچنان ادامه دارد. تامین به موقع منابع مالی طرح درواب از سوی سازمان برنامه و بودجه، لازم به ذکر است که از 73 کمک بلاعوض مصوب سال گذشته تنها 13.4 و در سال جاری تنها 5 فقره از 69 کمک بلاعوض پرداخت شده است. نزدیک به 17 تلاش باید پرداخت می شد.

شهریاری ادامه داد: برای تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت ها، اعطای تسهیلات از سوی بانک ها، باید حدود 30 ژامبون پرداخت می شد که بانک مرکزی می گوید ما ابلاغ کرده ایم، اما هنوز شرکت های دارویی از این موضوع استفاده نکرده اند. مسئله.

دیدگاهتان را بنویسید