افزایش قیمت کالاها ادامه دارد!/ نظارت، مدیریت یا عدم برنامه ریزی; کدام فاکتور گران است؟

ساعت: 16:19
تاریخ انتشار: 14/05/08
کد خبر: 1779167

گفتگو با شهروندان کومی درباره وضعیت قیمت اجناس؛

گرانی کالاهای اساسی مردم و کمبود برخی اقلام هدیه دولت قبل به دولت فعلی بود که ناشی از نظارت یا عدم مدیریت و برنامه ریزی صحیح بود و امروز یکی از چالش های اصلی دولت حل مشکلات معیشتی مردم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کوم فردا، موج بی سابقه تورم در سال 1399 به سال 1400 رسید و روز به روز همه چیزهایی که مستقیم یا غیرمستقیم به جان مردم مربوط می شد گران شد و این بی تدبیری و عدم حاکمیت باعث کمبود نیازهای اساسی مردم شد. دولت قبلی

با تغییر دولت مطالبه اصلی مردم اقتصاد و معیشت بود و همه انتظار داشتند و هنوز هم انتظار دارند که هر چه زودتر این وضعیت حل شود و زمام امور هر چه زودتر در دست گرفته شود.

این روزها قیمت تا حدودی محدود است، اما هنوز هم کالاهایی هستند که با هر خرید گران می شوند، مانند برنج، ماکارونی. البته هنوز برخی از کالاهای اساسی مانند بازار مرغ در بازار وجود دارد و تهیه مرغ برای مردم بسیار سخت شده است.

این در حالی است که آقای رئیسی در سخنان اخیر خود بارها به موضوع اقتصاد و معیشت مردم اشاره کرده و اذعان داشته که خود و وزرایش برای محدود کردن و تنظیم این وضعیت بازار تلاش می کنند.

به همین دلیل با برخی از شهروندان کومی در مورد گرانی های اخیر گفت و گو کردیم.

b01038de 3813 48e5 ab28 26dcaa3d638b خبر خاکستری

کاهش حجم خرید، اما افزایش قیمت
محمد مختاری شهروند کومی که کارمند دولتی است به خبرنگار ما گفت: تقریبا هر بیست روز یکبار به مغازه های سطح شهر می آیم و اجناس مورد نیاز خود را خریداری می کنم.
وی ادامه داد: حدود یک سال است که هر بار به فروشگاه می آیم از حجم خرید کم می شود اما هر بار مبلغ پرداختی افزایش می یابد واقعا چرا به فکر معیشت مردم نباشیم.

گوشت قرمز و ماهی گران قیمت، بدون مرغ
همچنین داوود محمدی یکی دیگر از شهروندان کومی که معلم بازنشسته استان است در گفتگو با خبرنگار ما افزود: چرا نسبت به گرانی اقدام نمی کنیم.
وی ادامه داد: هر بار که برای خرید اجناس به مغازه ها یا فروشگاه ها مراجعه می کنیم با افزایش قیمت مواجه می شویم. هیچ کس مسئول نیست. برخی به نمایندگی از دولت این هزینه ها را کاهش دادند، در حالی که برخی دیگر عدم نظارت را اعلام کردند.
محمدی گفت: پخت مرغ سخت است. از سوی دیگر، هم گوشت قرمز و هم ماهی روز به روز گران می‌شوند و با گرانی‌هایی که در سایر کالاها رخ می‌دهد، دیگر پولی برای خرید این نوع گوشت باقی نمی‌ماند.»
وی افزود: امیدواریم این دولت با حاکمیت و نظارت صحیح و کار جهادی هر چه سریعتر گرانی ها را کنترل و بازار را آرام کند.

1d5fd731 1268 4444 ad76 154bb9506d12 خبر خاکستری

نحوه توزیع مرغ که هرگز اینطور نیست
از سوی دیگر خانم اسدی که همسر و کارگر یکی از کارخانه های استان است در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: با افزایش هر روزه قیمت ها و کمیاب شدن اجناس زندگی بسیار سخت شده است.
وی ادامه داد: هر چند ماه یکبار می توانیم به زور گوشت بپزیم. گوشت مرغ هم باید در صف بایستد، اگر فروشنده ها درست گفته اند و مرغ را کامل برای توزیع بیاورند، ممکن است به دست ما برسد وگرنه هر چند هفته یک بار می توانیم مرغ بپزیم.
اسدی خاطرنشان کرد: یک روز کره، یک روز گوشت قرمز، یک روز مرغ، یک روز تخم مرغ، یک روز شیر، یک روز ماکارونی، یک روز روغن و … گران می شود. سپس چند درصد روی در سال حقوق کارگران را اضافه می کند. او واقعاً مثل یک مدیر در ایالت نیست. مسئولان از مردم مراقبت می کنند.
وی گفت: با این گرانی ها باید خودمان را سیر کنیم تا بتوانیم نیازهای فرزندانمان را تامین کنیم.

چرا مسئولین فکری بهای آن را نمی پردازند؟
همچنین رضا شاملو یکی دیگر از شهروندان استان کوم که او نیز کارگر است در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: دستمزد کارگران را در ابتدای سال 15 درصد افزایش می دهند و در طول سال 30 تا 70 درصد قیمت کالاها را افزایش می دهند. سال خدایا به افزایش دستمزد و بعد گران شدن این گونه کالاها بسنده نمی کنیم.
وی ادامه داد: لطفا به یکی از این مسئولان حقوق ماهیانه بدهید تا ببیند با این حقوق چند روز می تواند چرخ زندگی خود را بچرخاند.
شاملو گفت: مشخص نیست این افزایش به دلیل دولت قبل است یا بد حکمرانی و عدم نظارت. به هر حال بار این هزینه ها بر دوش ما اقشار مستضعف است.

2b9f0059 6ce2 4d8f bd1e 524a7e78d51d خبر خاکستری

حرف مسئولان در جامعه احساس نمی شود
همچنین آقای نوری که کیسه ای برنج در دست داشت به خبرنگار ما گفت: امروز با این همه قیمت فقط باید نان خالی بخوریم تا نمردیم. شاید در آینده وضعیت اقتصادی بهتر شود.
وی ادامه داد: از ماه گذشته برنج، ماکارونی، ماست و برخی اقلام دیگر گران شده و هنوز تهیه کالاهایی مانند مرغ با مشکل مواجه است.
نوری افزود: کارمندان در واقع چه می کنند؟ هر روز به سیما می گویند که چندین تن برنج وارد می شود، چندین تن گوشت مرغ و به عبارتی توزیع می شود، اما این مشکلات واقعا در بازار و زندگی احساس نمی شود و هر روز همه چیز کمیاب می شود.

اینها تنها بخشی از ادعاها و نگرانی های مردمی است که همگی از این قیمت ها گلایه دارند و اینکه چرا قیمت اجناس ثابت نیست و هر بار گران می شود.
اکثر شهروندان خواستار ثبات بازار و نظارت دولت و بوروکرات ها هستند، زیرا برخی از افراد سودجو با سوء استفاده از این منطقه جیب خود را پر می کنند.
مردم انتظار دارند سخنان رئیس دولت و وزرا در جلسات مختلف برای مهار تورم و واردات کالاهای اساسی به کشور را در بطن جامعه و زندگی خود احساس کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید