طرح ویژه نظارت بر بازار / حرکت قیمت کالاها به سمت شفافیت

ساعت: 11:02
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1796029

بر اساس بند 23 سیاست های مشترک اقتصاد مقاومتی، مبنی بر لزوم شفاف سازی و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و به روز رسانی روش های نظارت بر بازار و همچنین ایجاد رقابت، تعدیل و واقعی سازی قیمت ها، اصلاح نظام توزیع و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی 14 مورد در حال اجرا است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ اکثر کالاها به ویژه کالاهای بسته بندی شده بدون توجه به قیمت کالا پس از خروج از کارخانه توسط سازنده ارزش گذاری می شوند.

بر اساس بند 23 سیاست های مشترک اقتصاد مقاومتی، مبنی بر لزوم شفاف سازی و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و به روز رسانی روش های نظارت بر بازار و همچنین ایجاد رقابت، تعدیل و واقعی سازی قیمت ها، اصلاح نظام توزیع و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی 14 مورد مورد نیاز است.

به این ترتیب که سازنده با در نظر گرفتن سایر هزینه ها از قبیل انبارداری، حمل و نقل، بازاریابی و سایر هزینه های جانبی و با در نظر گرفتن سود مصوب و قانونی، هزینه تولید کالا در کارخانه را روی کالا ثبت می کند و سپس توزیع کننده. از عدد نهایی. بر این اساس علاوه بر قیمت درج شده بر روی محصول توسط سازنده، قیمت نهایی مصرف کننده نیز باید توسط فروشنده درج شود.

البته اتاق اصناف ایران برای شفاف سازی قیمت با درج قیمت تولید 14 (6 + 8) قلم، دستورالعمل تحویل این اقلام را به اتحادیه ها و اتاق اصناف سراسر کشور ابلاغ کرده است.

بر اساس این دستورالعمل، قیمت درج شده بر روی کالا توسط سازنده/واردکننده باید دقیقاً با قیمت فروش بر اساس فاکتورهای صادر شده (فاکتورهای فروش) برابر باشد و برای جلوگیری از درج دو برابری، باید شامل معافیت مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات بر ارزش افزوده به قیمت باشد. مالیات.

هر گونه تخفیف بیش از سه درصد باید با کاهش قیمت فروش تولید کننده درج شده روی کالا اعمال شود و تخفیف بیش از سه درصد بیشتر از قیمت درج شده روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت اعلام شده توسط شرکت می باشد. باید از انجام چنین اقداماتی اجتناب شود.

در مواردی مانند (موقعیت های خاص، پایان سال، اعیاد و …) و نیاز به ارائه تخفیف برای مقطع بیش از مقدار معین، واحدهای مربوطه باید مجوز لازم را از سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت کنند. استان نظارت بر تولید به مصرف کنندگان تخفیف واقعی بدهید.

حداکثر مقداری که می توان از مجموع زنجیره های توزیع از تامین کننده به مصرف کننده به قیمت تولیدکننده/ واردکننده اضافه کرد، شامل نرخ سود کل توزیع برای توزیع جهانی (10%) و سود خرده فروشی (برای کالاهای اعلام شده) – در این دستورالعمل 7 درصد با نسبت های خرده فروشی مصوب مطابقت دارد).

همچنین در مواردی که توزیع کالاها ملی نباشد، مبلغ فوق با ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می یابد.

خرده فروشان باید برچسب قیمت مصرف کننده را از نظر سود و هزینه های واجد شرایط در مصوبات و همچنین درصد سود اعمال شده به صورت شفاف نصب کنند.

بر اساس بند 23 سیاست های مشترک اقتصاد مقاومتی مبنی بر لزوم «شفافیت و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و به روز رسانی روش های نظارت بر بازار» و همچنین ایجاد رقابت، تعدیل و واقعی سازی قیمت ها، اصلاح نظام توزیع. و از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری کنید. لازم است کلیه واحدهای صنفی توزیعی نسبت به خرید آب معدنی، آب میوه، ماءالشعیر، نوشابه های گازدار، غذاساز، نوشابه، چرخ گوشت و مایکروفر از تاریخ 1400/09/27 و پودر لباسشویی از تاریخ 1400/04/10 دستمال، پوشک، یخچال، فریزر تلويزيون و ماشين لباسشويي نبايد بدون قيمت توليد كننده روي بسته بندي نمايش داده شود و برچسب قيمت فروش نيز بايد به سود و هزينه مصوب چسبانده شود تا شفاف باشد.

سید مصیب موسوی معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت مازندران در گفت و گو با خبرنگار بلاغ در خصوص توضیح و میزان کاربرد آن در بازار استان گفت: 14 قلم کالای اظهار شده را درج کنید.

وی افزود: به عنوان مثال اگر قیمت تمام شده محصولی مانند نوشابه در درب کارخانه 1500 تن باشد، باید همان قیمت روی محصول درج شود نه اینکه قیمت مصرف کننده روی محصول درج شود.

معاون نظارت و بازرسی صمت مازندران خاطرنشان کرد: برای هر یک از این سمت ها نسبت سود هم برای عمده فروشان و هم برای خرده فروشان در نظر گرفته می شود و سطح بازار مشخص می شود و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

موسوی ادامه داد: حاشیه سود قابل اعمال از طریق توزیع ملی 10 درصد و برای عمده فروشی 3 درصد است.

وی گفت: این بدان معناست که مغازه‌داری که از عمده‌فروشی خرید می‌کند، عمده‌فروش باید تنها 3 درصد سود از آن دریافت کند و مغازه‌دار موظف است بسته به نوع خرید، از 7 تا 15 درصد قیمت خرید سود دریافت کند. محصول. “

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت مازندران گفت: سود برآورد شده برای لوازم خانگی بزرگ 7 درصد و برای کالاهایی مانند نوشابه 10 درصد و دستمال کاغذی 15 درصد است.

موسوی در پاسخ به این سوال که تا به امروز از این 14 قلم، چند قلم کالا با نرخ تولید در استان توزیع می شود. وی گفت: عملیات اجرایی این تعداد در دو مرحله یکی از 26 آذر و دیگری از 4 دی ماه آغاز شد و اگرچه به صورت موردی در استان آغاز شد، اما محصولات جدید با سرعت زیادی وارد بازار می شود. تولید در یکی دو هفته آینده.

وی افزود: این 14 قلم کالا شامل اجناس مایکروویو، چرخ گوشت، غذاساز، دستگاه های نوشیدنی، آب میوه، آب معدنی، آبجو، نوشابه، پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشاک نوزاد، یخچال، فریزر، تلویزیون و خودرو است. “و لباسشویی.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت مازندران تاکید کرد: اطلاع رسانی در این زمینه و شفافیت در بین کسبه و مشتریان نیازمند کار منسجم و جدی رسانه ها برای ادغام کامل در بازار است.

موسوی بیان کرد: بازرگانان یک سری کالاهای قبلی با قیمت مصرف کننده و یک سری کالای جدید با قیمت تولید دارند که گاهی خریداران را دچار سردرگمی می کند که بهتر است مکان جداگانه ای برای نگهداری این اقلام انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: هدف اصلی دولت از اجرای این طرح این است که بگوید همه تلاش ها و اقدامات برای خود مردم است یعنی شفافیت در سیستم توزیع حق مردم است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت مازندران خاطرنشان کرد: در گذشته حاشیه سود برخی کالاها بسیار بالا بود به طوری که بین قیمت کالا در درب کارخانه و قیمت مصرف کننده تفاوت فاحشی وجود داشت که نشان می دهد. که قیمت این کالاها غیر واقعی است. در بازار بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید