افزایش یارانه نقدی چه تاثیری بر اقتصاد و معیشت خانوارها خواهد داشت؟

افزایش یارانه نقدی چه تاثیری بر اقتصاد و معیشت خانوارها خواهد داشت؟

روز جدید ابراهیم نکو دبیر نهمین دوره کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: جراحی اقتصادی گاهی لازم است. به عبارت دیگر گاهی برای اصلاح این ساختارها لازم است اقتصاد یک کشور را به خطر انداخت. اما جراحی اقتصادی گاهی خطرناک‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد و می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.

آذر 89 ماجرا از پرداخت یارانه نقدی شروع شد. بسیاری از کارشناسان با حمایت بسیاری از مخالفان از ابتدا، به طور مداوم در مورد پرداخت های نقدی هشدار می دادند. آنها معتقد بودند پرداخت یارانه یا افزایش آن عاملی برای افزایش نقدینگی خواهد بود و مردم بدون شک از حمایت مالی متضرر می شوند، اما با وجود این همه مخالفت، پرداخت یارانه ها ادامه دارد و اکنون پس از گذشت سال ها صحبت از این موضوع است. افزایش یارانه نقدی برای شرکت بیا.

ابراهیم رئیسی دوشنبه شب در پنجمین گفت و گوی زنده تلویزیونی خود با مردم گفت: زنجیره ای وجود داشت و کاری که تاکنون انجام شده این بوده است که یارانه به تولیدکننده پرداخت شده اما اکنون به مصرف کننده پرداخت می شود. در واقع ارز ترجیحی را حذف نمی کنیم، بلکه آن را از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره مصرف کنندگان منتقل می کنیم تا بتوانند توده های خود را مدیریت کنند. بر این اساس سه دهک اول برای هر نفر تقریبا 400 هزار تن دریافت می کنند. دهک های چهارم تا نهم نیز به ازای هر نفر 300 هزار تن دریافت می کنند. قیمت نان و دارو و بنزین برای هیچ یک از مردم اصلا تغییر نمی کند و نان سنتی به دست همه مردم می رسد و پس از تکمیل زیرساخت ها دارو از طریق بیمه به دست مردم می رسد و یارانه واردکننده به بیمه می رسد. زمان تحویل دارو به مردم با قیمت فعلی فرا رسیده است. «نان و بنزین اینطوری گران نمی شود.

رئیسی گفت: این یارانه معیشتی دو ماهه برای تهیه کاربرگ الکترونیکی خواهد بود. ما دولت مخلصی هستیم و قبل از اجرای طرح این یارانه را در اختیار مردم قرار می دهیم. البته آن چیزی که قرار است به عنوان نفقه به نان داده شود با این کمک هزینه 300 تا 400 هزار تنی که باید در دهک های اقتصادی پرداخت شود و در جای خود و البته میزان یارانه پرداخت شود، متفاوت است. از 300 تا 400 هزار تن خواهد بود. می افزاید.”

گاهی اوقات خطر جراحی خطرناک تر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد

ابراهیم نکو دبیر کمیسیون اقتصادی دوره نهم مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر افزایش یارانه ها بر اقتصاد و معیشت خانواده ها گفت: انجام جراحی های اقتصادی گاهی ضروری است. به عبارت دیگر گاهی برای اصلاح این ساختارها لازم است اقتصاد یک کشور را به خطر انداخت. اما جراحی اقتصادی گاهی خطرناک‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد و می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. ما همچنان شاهد اثرات یارانه جزئی 45500 تنی پرداختی به خانوارها از سال 89 هستیم. همین یارانه جزئی همچنان در افزایش تورم و عدم تعادل عرضه و تقاضا موثر است.

وی افزود: زمانی که قانون هدفمندی یارانه ها تصویب و اجرا شد، آنچه رخ داد با هدف اصلی فاصله داشت و بر پیکره اقتصاد کشور زخم های بیشماری برجای گذاشت؛ در حالی که یارانه ها و یارانه ها در این راستا قرار گرفتند. بنابراین با توجه به تجربیات گذشته ما در پرداخت یارانه نقدی می توان گفت که تصمیم دولت برای افزایش میزان یارانه ها تصمیم بسیار خطرناکی است و این عملیات اقتصادی بیش از آن چیزی که تصور می شد دارای ریسک است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: کشور در سال های اخیر با کمبود درآمد و کسری بودجه مواجه بوده و امسال نیز این وضعیت ادامه دارد. بنابراین در چنین شرایطی هدایت حجم زیادی از نقدینگی به سمت جامعه می تواند تبعات جدی داشته باشد. به عبارت دیگر پیام حمایت مالی این است که در آینده شاهد گرانی کالا خواهید بود.

اگر شرایط اقتصادی کشور مناسب باشد، می توان عواقب برخی تصمیمات را جبران کرد

وی افزود: حمایت های پولی تبعاتی برای اقتصاد کشورها دارد اما اگر شرایط این کشور آرام و ثبات اقتصادی داشته باشد با برنامه ریزی ها عواقب آن به سرعت برطرف و خنثی می شود. اما متاسفانه در کشور ما دولت ها با افراد نادان در تیم اقتصادی خود به اقتصاد آسیب رسانده و رفته اند، بنابراین جبران عواقب آن دشوار خواهد بود. وی گفت: اکنون یارانه نقدی می تواند یک شاهکار اقتصادی باشد، اما به شرطی که دولت سیزدهم بتواند به سرعت از تبعات آن بکاهد. محکم بزن از سوی دیگر تیم اقتصادی دولت باید با همکاری تیم های اقتصادی نهادها و ارگان ها بهترین راه های تنظیم اقتصاد و حمایت از خانواده ها را در کوتاه مدت در دستور کار قرار دهد.

ابراهیم نکو در پایان گفت: دولت با نظارت کافی برای خانوارها به جای حمایت های مالی بی هدف و بی برنامه می تواند به حمایت به عنوان سبد کالا نگاه کند.

دیدگاهتان را بنویسید