افزایش ۱۶ درصدی شکایات کارگران در مورد عناوین شغلی که بر حقوق بازنشستگی تأثیر می گذارد

دیوان عدالت اداری از افزایش 16 درصدی شکایات در سال جاری به دلیل ابهام در ماده 39 قانون تامین اجتماعی خبر داده که به کارفرمایان اجازه می دهد عناوین شغلی کمتری را برای اجتناب از پرداخت حق بیمه کامل اعلام کنند.


به گزارش خبرگزاری موج، حکمت علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری امسال طی نامه ای به رئیس شورای اسلامی موضوع ابهام ماده 39 قانون تامین اجتماعی را مطرح کرده است. او معتقد است که این ماده باعث افزایش شکایات شده و خواستار اصلاح آن شده است. 

تقاضای «اصلاح عنوان شغلی» یکی از پرتعدادترین شکایات مطرح شده در دیوان عدالت اداری است که در سال گذشته 16 درصد افزایش شکایت داشته است.

مظفری تاکید کرد: اصلاح ماده 39 قانون تامین اجتماعی در راستای تحقق قانون و به ویژه دفاع از حقوق کارگران، تحقق اصل مشارکت و شفافیت در فرآیند ارسال مزد. بیانیه و همچنین جلوگیری از تضییع حقوق کارگران، کاهش تعداد پرونده ها به هیأت های حل و حل اختلاف اداره کار و دیوان عدالت اداری و در نهایت جلوگیری از اتلاف بیت المال.

حق بیمه های واریز شده در سال های اخیر تأثیر مستقیمی بر مستمری بازنشستگی کارگران و کارمندان دارد. حق بیمه مشاغل مختلف متفاوت است و در صورت درج عنوان شغلی کارگر یا کارمند با سطح پایین در لیست بیمه، بر این اساس حق بیمه کمتری پرداخت می شود و کارگر در زمان بازنشستگی مستمری کمتری خواهد داشت. . این امر در مورد کارگاه هایی با حق بیمه ثابت اعمال می شود.

عدم تطابق عنوان شغلی و لیست بیمه همواره یکی از مشکلات کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان آور بوده است. زیرا یکی از مدارکی که نشان دهنده اشتغال کارگر در شغلی خاص بوده، عنوان شغلی درج شده در سوابق و فهرست بیمه کارگر است. کارفرمایان در بسیاری از موارد عناوین شغلی نیروی کار خود را کمتر اعلام کرده اند تا از پرداخت حق بیمه کامل برای پرداخت حق بیمه کمتر خودداری کنند. به گفته مظفری این موضوع به قدری بالاست که در سال گذشته 16 درصد افزایش شکایات داشته است.



آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید