افزایش 27 درصدی دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی

افزایش 27 درصدی دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی

با افزایش 20 درصدی دستمزدها و اجرای همسان سازی دستمزد بازنشستگان در سه سال برنامه هفتم توسعه، دستمزد مستمری بگیران و مستمری بگیران به 90 درصد حقوق شاغلان می رسد، بنابراین شاید بخشی از مشکلات معیشتی این گروه با جامعه هدف 6 میلیونی جامعه حل می شود این افزایش 20 درصدی حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان بیشتر شامل همه صندوق های بازنشستگی به جز سازمان تامین اجتماعی می شود چرا که در سال های اخیر تفاوت رشد حقوق در این سازمان بیمه با جامعه 4.2 میلیون نفری کاملاً مشهود است.

اکنون در تبصره 16 لایحه نظام اداری، حقوق و دستمزد بودجه سال آینده نسبت دستمزد گروه های مختلف حقوق بگیر 18 درصد و دستمزد مستمری بگیران، سربازان وظیفه و مشترکان صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری ​​افزایش می یابد. و غیره. صندوق های بازنشستگی دستگاه های اجرایی 20 درصد افزایش می یابد.

همچنین در این ماده قانونی آمده است: بر اساس بند 16 قانون حمایت از خانواده و جوانان، کمک هزینه عائله مندی و حق فرزند موضوع بند 4 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری برای مستمری بگیران به ترتیب 2900 و 1780 و 2850 و 1750 است. معادل ریالی امتیاز مذکور مشمول ماده 16 قانون مذکور تعیین می گردد.

در لایحه بودجه سال 1402 حقوق بازنشستگان، مستمری بگیران و مشترکان صندوق های بازنشستگی کشوری و ارتش و سایر صندوق های بازنشستگی مرتبط با دستگاه های اجرایی 20 درصد افزایش یافت، اما انتظار جامعه هدف بازنشستگی اجرای دقیق همسان سازی حقوق به منظور بهبود معیشت در این امر شاهد باشید.

تصویب تناسب حقوق بازنشستگان در مجلس
در حال حاضر 18 صندوق بازنشستگی در ایران فعالیت می کنند که 73 درصد جامعه اعم از بیمه شدگان، مستمری بگیران و بازنشستگان را پوشش می دهند که 53 درصد آن تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، 7 درصد سهام صندوق بازنشستگی کشوری و 12 درصد است. سهم سایر صندوق های بازنشستگی مانند تامین اجتماعی است.نیروهای مسلح، صندوق تامین اجتماعی کشاورزان، دهقانان و عشایر، بانک ها، نفت، فیوچرساز و سایر صندوق ها و حدود 6 میلیون نفر از جامعه هدف این صندوق ها را مستمری بگیران و بازنشستگان تشکیل می دهند. .

در سال های اخیر مهمترین خواسته همه مستمری بگیران افزایش دستمزد و اجرای طرح همسان سازی دستمزد است که امیدواریم با تصویب طرح همسان سازی، بخش بزرگی از مطالبات مستمری بگیران و بازنشستگان در کشور محقق شود. سه سال برنامه هفتم توسعه.

بر اساس مصوبه صحن تلفیق، در سه سال اول برنامه هفتم، موضوع رسیدن حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی به 90 درصد حقوق کارکنان به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون اقتصادی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ششم آبان ماه از تصویب تناسب حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، لشکری ​​و کشوری در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم خبر داد و گفت: بر اساس این پیشنهاد، پیرو تصویب کمیسیون چند روز پیش برای تناسب حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ​​و پس از دستور رئیس مجلس، موضوع تناسب حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز در دستور کار کمیسیون تلفیق قرار گرفت.

محمدرضا پورابراهیمی داورانی اظهار داشت: در این پیشنهاد آمده است; وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است برای اجرای تناسب حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم با هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و مرکز عالی بازنشستگان سازمان بازنشستگی هماهنگی لازم را انجام دهد.

وی افزود: بر اساس این بخشنامه در سال اول برنامه تناسب 40 درصد، در سال دوم 30 درصد و در سال سوم 30 درصد خواهد بود به طوری که حقوق بازنشستگان تا سقف تعیین شده خواهد بود. 90 درصد حقوق کارمندان همسان شده پذیرفته شد که حقوق مستمری بگیران تأمین اجتماعی تا 90 درصد حقوق کارگران و کارمندان تا زمانی که در پیوست این مصوبه درج شده باشد، پذیرفته شد. منشأ این مشکل باید با اعمال ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه تضمین شود.

افزایش 27 درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری
علیرغم تغییرات افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از صندوق های بازنشستگی، سازمان بیمه هر ساله تفاوت بیشتری را در رشد دستمزد بیمه شدگان اعمال می کند که امسال به رشد ۲۷ درصدی رسید.

همه ساله طبق مصوبه هیأت وزیران و بر اساس ماده 11. (96) و (111) قانون تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی مستمری و مزایای اضافی کلیه مستمری بگیران، مستمری بگیران از کارافتاده و مستمری ارث را افزایش می دهد.

بر این اساس میزان مستمری مستمری مستمری سابقه کار، از کارافتادگی و مستمری کلی موروثی که تا پایان سال 1401 برای دریافت کنندگان حداقل مستمری و افراد دارای ازکارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنها به نسبت سابقه کار تعیین می شود تعیین شده است. پرداخت حق بیمه، 27 درصد حقوق بازنشستگی آنها در پایان است و در مارس 1401 افزایش یافت.

همچنین برای سایر مقاطع بالاتر از حداقل مستمری، افزایش در سال 1402 معادل 21 درصد مستمری آنها در پایان اسفند 1401 به اضافه مبلغ ثابت 2507880 ریال بوده است. البته در این زمینه برای حمایت از معیشت مستمری بگیران، مزایای جانبی مستمری بگیران نیز امسال بسیار زیبا افزایش یافته است.

میزان پاداش بازنشستگی و مسکن مستمری بگیران و مستمری بگیران 21 درصد افزایش می یابد. برای کمک هزینه عائله مندی 125 درصد افزایش اعمال شد و از 407 هزار تومان به 917 هزار تومان رسید. کمک هزینه فرزندان تحت تکفل مستمری بگیران و مستمری بگیران نیز حدود 300 درصد افزایش یافت و از 105 هزار تومان به 422 هزار تومان برای هر فرزند رسید. البته در سال آینده شاهد تغییراتی در افزایش دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی خواهیم بود، بنابراین افراد حداقل دستمزد با 70 درصد بازنشستگان و سایر رده ها با 30 درصد باقی مانده آن جامعه تحت پوشش بازنشستگان از افزایش حقوق خود آگاه خواهند شد. سال آینده.

شمول مستمری بگیران تامین اجتماعی برای تناسب حقوق
اکنون با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی بدون ریال اعتباری از دولت برای افزایش دستمزد و تناسب دستمزد افراد تحت پوشش دارد، اما حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی نیز گفت: چند روز پیش کمیته تلفیق تعیین تکلیف تناسب حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ​​را داد اما موضوع بازنشستگان تامین اجتماعی مورد توجه قرار نگرفت و باید در این زمینه تعیین تکلیف می شد.

وی با اشاره به ماده 12 برنامه ششم توسعه افزود: از این رو نمایندگان کمیته ها توافق کردند که این ماده در جلسه امروز کمیته تلفیق اجرایی شود. در این ماده تاکید شده است که دولت موظف است بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد و به دلیل این مشکل، هرکسی که تحت پوشش تامین اجتماعی است، باید مانند بازنشستگان کشوری و لشکری ​​حقوقشان را به نسبت پرداخت کند.

حاجی بابایی تاکید کرد: کمیسیون تلفیق موضوع یکسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و همچنین مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​را در برنامه هفتم توسعه گنجانده است. بنابراین حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی متناسب خواهد بود.

قسمت اول لایحه بودجه سال 1403 کل کشور مشتمل بر هفت فصل شامل احکام سقف منابع، سقف درآمد و تراز عملیاتی، سقف انتقال دارایی سرمایه ای، سقف نقل و انتقال دارایی های مالی، منابعی برای هدف گذاری یارانه ها و مفروضات برای پیش بینی منابع و مخارج بودجه.

منابع عمومی دولت در لایحه بودجه با رشد 16.7 درصدی به 2429 میلیارد تومان و درآمد پایدار نیز با رشد 41.9 درصدی به 1495 میلیارد تومان پیش بینی شده است.