افسردگی خطر سکته را افزایش می دهد

افسردگی خطر سکته را افزایش می دهد

تیمی از محققان به رهبری دانشگاه ایرلند با استفاده از داده های جمع آوری شده از یک نظرسنجی جهانی از 26877 بزرگسال با میانگین سنی 62 سال در 32 کشور و با هدف درک عوامل خطر سکته مغزی در مناطق مختلف جهان دریافتند که افراد کسانی که علائم افسردگی دارند بیشتر مستعد سکته مغزی حاد هستند و پس از آن بهبودی کمتری دارند.

رابرت مورفی، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت که افسردگی بر افراد در سراسر جهان تأثیر می گذارد و می تواند تأثیرات گسترده ای بر زندگی آنها داشته باشد. مطالعه ما با بررسی طیف وسیعی از عوامل، از جمله علائم شرکت‌کنندگان، انتخاب‌های سبک زندگی، و استفاده از داروهای ضد افسردگی، تصویر وسیعی از افسردگی و ارتباط آن با خطر سکته مغزی ارائه می‌کند.

نتایج نشان می دهد که علائم افسردگی با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط است و این خطر در گروه های سنی و در سطح جهانی مشابه است.

پس از بررسی عوامل خطر شامل سن، جنسیت، تحصیلات، فعالیت بدنی و عوامل مختلف سبک زندگی، کارشناسان دریافتند افرادی که قبل از سکته دارای علائم افسردگی بودند، در مقایسه با افرادی که هیچ علامتی نداشتند، 46 درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار داشتند. آنها شستشوی مغزی شدند

نتایج مطالعه نشان داد که سکته مغزی متناسب با تعداد علائم افسردگی در شرکت کنندگان افزایش یافته است. به عنوان مثال، شرکت‌کنندگانی که سه تا چهار علامت را گزارش کرده‌اند و آن‌هایی که یک یا دو علامت را گزارش کرده‌اند، به ترتیب 58 و 35 درصد بیشتر از آن‌هایی که چنین علائمی نداشتند، در معرض خطر قرار داشتند.

علاوه بر این، اگرچه به نظر نمی‌رسد شرکت‌کنندگانی که علائم افسردگی دارند، بیشتر در معرض سکته‌های مغزی شدیدتر باشند، اما احتمال اینکه نتایج عملکردی بدتری یک ماه پس از سکته داشته باشند، نسبت به افراد بدون علائم بیشتر است.

این تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که شناسایی و مدیریت موثر افسردگی ممکن است با کاهش خطر سکته مغزی نیز همراه باشد، اگرچه این به طور قطعی درست نیست.این مطالعه در مجله Neurology منتشر شده است.

منبع/باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید