5 عادت روزانه که خطر سکته را افزایش می دهد

5 عادت روزانه که خطر سکته را افزایش می دهد

روز جدید انتخاب سبک زندگی و عادات روزانه بر خطر سکته مغزی تأثیر می گذارد. رژیم غذایی پر نمک، کم خوابی، کم تحرکی، استعمال دخانیات و الکل مهم ترین عاداتی هستند که فرد را مستعد سکته می کنند.

طبق گزارش انجمن جهانی تلگراف، از هر چهار نفر یک نفر به دلیل افزایش چاقی و سبک زندگی کم تحرک در سراسر جهان در معرض خطر سکته مغزی قرار دارد. سکته مغزی یک تهدید جدی برای همه در هر زمان و هر مکان است.

سکته مغزی سومین علت ناتوانی در جهان و دومین عامل مرگ و میر است. نکته مهم این است که این عارضه کاملا قابل پیشگیری است. امسال 80 میلیون نفر در سراسر جهان دچار سکته مغزی شده اند. اما بسیاری از این افراد با چالش‌های عمده‌ای مانند ناتوانی جسمی، مشکلات ارتباطی، تغییر در تفکر و احساسات، از دست دادن شغل، درآمد و روابط اجتماعی روبرو هستند.

سکته مغزی در اثر یک وقفه کوچک در جریان خون به مغز یا انسداد شریان ها ایجاد می شود. در این حالت جریان اکسیژن و مواد مغذی به مغز محدود شده و بخشی از بافت مغز آسیب می بیند. فشار خون، دیابت، آپنه انسدادی خواب، بیماری های قلبی عروقی، استعمال دخانیات، کلسترول بالا، چاقی و عدم فعالیت بدنی از مهم ترین علل سکته مغزی هستند. سابقه خانوادگی سکته مغزی، سن، نژاد، جنسیت و هورمون ها نیز شامل می شود.

سبک زندگی و عادات نیز نقش مهمی در افزایش خطر سکته دارند. عادات ناسالم بدن را مستعد سکته می کند. در اینجا پنج عادت روزانه که خطر سکته مغزی را افزایش می دهند، آورده شده است.

رژیم غذایی پر نمک

افرادی که رژیم غذایی سرشار از نمک، چربی و کلسترول دارند بیشتر در معرض سکته مغزی هستند.
بدن به نمک نیاز دارد. یون های سدیم به انتقال آب در بدن کمک می کنند و در کنترل تکانه های عصبی نقش دارند. با این حال، مصرف بیش از حد نمک می تواند مشکلات جدی برای بدن ایجاد کند.

سازمان بهداشت جهانی هدف خود را کاهش 30 درصدی مصرف نمک تا سال 2025 قرار داده است.غذاهای فرآوری شده و آماده منبع اصلی نمک هستند و از سوی دیگر باید آگاهی و آگاهی عمومی نسبت به مصرف نمک افزایش یابد. بسیاری از کشورها اقداماتی را برای افزایش آگاهی عمومی در مورد خطرات نمک انجام داده اند، از جمله هشدارهایی در منوی رستوران ها.

بر اساس اعلام اتحادیه جهانی فشار خون و سازمان های بهداشتی بین المللی، بسته بندی نمک و نمکی که در فروشگاه ها به فروش می رسد، مانند بسته بندی تنباکو، باید حاوی علائم هشدار دهنده سلامت باشد. بر اساس این مطالعه، مدیریت رژیم غذایی خطر سکته مغزی را تا 30 درصد کاهش می دهد.

زندگی بی تحرک

سبک زندگی کم تحرک و چاقی مهم ترین عوامل خطر سکته مغزی هستند. زیرا فشار خون، کلسترول بالا و دیابت را افزایش می دهند. محققان دریافته اند که فعالیت بدنی منظم، حتی 150 دقیقه پیاده روی در هفته، می تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

سیگار کشیدن

سیگار، قلیان و سایر مواد دخانی نیز در ایجاد بیماری های قلبی عروقی و سکته موثر است. نیکوتین موجود در سیگار باعث افزایش فشار خون می شود و مونوکسید کربن حاصله باعث کاهش اکسیژن در خون می شود که خطر سکته را افزایش می دهد.

بی خوابی و کم خوابی

کمبود خواب باعث افزایش هورمون های سمپاتیک و افزایش فشار خون و قند خون می شود. استرس اکسیداتیو و آسیب به دیواره رگ های خونی از دیگر مضرات بی خوابی است.

مصرف الکل

الکل در سکته مغزی نقش دارد، کلسترول و فشار خون را بالا می برد و به دیواره رگ ها آسیب می رساند.

به گفته انجمن سکته مغزی آمریکا، توجه به هشت عامل خطر سکته مغزی را کاهش می دهد. از جمله پرهیز از سیگار، اندازه گیری و پیشگیری مداوم از کلسترول بالا، اجتناب از الکل، درمان اختلالات گردش خون، اندازه گیری منظم فشار خون و درمان فشار خون بالا، مدیریت وزن و ورزش منظم، کنترل حرکات نامنظم روده کنترل قند خون. . آنها خون هستند.

سکته مغزی چهار علامت رایج دارد که آگاهی از آنها باعث می شود بیمار کمتر آسیب ببیند و شانس زنده ماندن را افزایش دهد، به خصوص دقایق اولیه سکته طلایی است و باید به خوبی مدیریت شود.

این چهار کاراکتر به اختصار FAST نامیده می شوند که از اولین نام لاتین کاراکترها گرفته شده است:

– افتادگی صورت (F = Face Drooping) که باعث کج شدن یک طرف صورت می شود و دو طرف آن متقارن نیستند. این باعث می شود که خنده بیمار ریتمیک نباشد.

– ضعف بازو (الف = ضعف بازو) در این صورت بازو بی حس و شل می شود و به سمت پایین برگشته می شود.
مشکلات گفتاری در این حالت بیمار نمی تواند صحبت کند یا نمی تواند یک جمله ساده را تکرار کند.

زمان تماس اضطراری (T = Call time) در صورتی که هر یک از سه مورد فوق با بیماری گزارش شده باشد، مسئولیت تماس با آمبولانس بر عهده اطرافیان است.

کارشناسان انجمن سکته مغزی آمریکا هشدار می‌دهند که وقتی موجی از سکته‌های مغزی به جوانان می‌رسد، هشدار می‌دهند که به محض مشاهده علائمی مانند بی‌حسی و ضعف ناگهانی در صورت، دست‌ها یا پاها (مخصوصاً در یک طرف بدن)، به طور ناگهانی مشکلات بینایی یا هر دو چشم، از دست دادن تعادل، مشکل در راه رفتن و سرگیجه، گیجی ناگهانی و مشکل در صحبت کردن و درک گفتار و سردرد شدید، بدون دلیل با اورژانس تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید