افشاگری عجیب درباره لغو استقلال; پرسپولیس هم از آسیا حذف می شود

افشاگری عجیب درباره لغو استقلال;  پرسپولیس هم از آسیا حذف می شود

عدم پرداخت مطالبات آندره آ استراماهونی باعث ایجاد مشکل اساسی برای باشگاه استقلال شده و قهرمان فصل گذشته لیگ برتر را در آستانه حذف از لیگ قهرمانان آسیا قرار داده است. استقلال سال گذشته موفق به کسب مجوز حرفه ای نشد و حالا برای دومین سال متوالی نمی تواند در آسیا بازی کند. اتفاقی که زمینه های زیادی را برای پایخت بلوز ایجاد کرد. امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل سابق استقلال معتقد است پرداخت نشدن طلب استراماچونی به تنهایی باعث حذف آبی ها از آسیا نشده و این باشگاه برای گرفتن مجوز حرفه ای مشکلات دیگری دارد. بحث مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس هنوز حل نشده و واعظ آشتیانی معتقد است این موضوع باعث حذف پرسپولیس هم می شود.

واعظ آشتیانی از حذف استقلال از آسیا و مشکلات مدیریتی این باشگاه می گوید که در ادامه می آید:

ابتدا از حذف استقلال از آسیا شروع کنیم. به نظر شما چه عواملی باعث این امر شده است؟

ببینید شکی نیست که استقلال باید خسارت استراماچونی را بپردازد. این مبلغ باید برای کسر امتیاز و محرومیت های بعدی پرداخت شود اما محرومیت استقلال از آسیا برخلاف آنچه در رسانه ها مطرح شده صرفاً به دلیل پرداخت نشدن مطالبات استراماچونی نیست. مهم این است که از نظر AFC، مالکیت دولتی استقلال و پرسپولیس اشتباه است. دو شاخص مهم، کدورت حساب‌های آنها و مالکیت دولتی بود. آیا مشکل با دولت حل شده است؟

خیر، همچنان زیر نظر وزارت ورزش هستند.

پس درست نیست. با فروش 10 درصد سهام، دو باشگاه خصوصی نمی شوند و این هم قصد AFC نیست. الان فضایی ایجاد شده که اگر پول استراماچونی پرداخت شود، استقلال به آسیا می رود. این یک توهم و یک بازی رسانه ای است که برخی شروع کرده اند. آنچه مهم است این است که سازمان خصوصی سازی و همچنین مدیران استقلال به تعهدات خود عمل نکردند. همانطور که مدیران استقلال به خاطر پولی که داشتند نتوانستند پول استراماچونی را بدهند، سازمان خصوصی سازی هم به نوعی شکست خورد. شما فرض می کنید پول استراماهونی از قبل به استقلال پرداخت شده است یا پرسپولیس به آسیا می رود؟ آیا مشکل با دولت حل شده است؟

یعنی در آینده پرسپولیس هم از آسیا حذف خواهد شد؟

درست است. مگر اینکه AFC به جایگاه خود برسد.

همین بحث در مورد مالکیت مشترک؟

بله متاسفانه سازمان خصوصی سازی این فرصت را هدر داد. آنها می توانند به طور موقت یکی از این باشگاه ها را به حیاط دولت یا خوصله ها منتقل کنند تا شرایط حضور آن تیم در لیگ قهرمانان آسیا فراهم شود. باقی مانده از نظر دولت مشکلی ندارد. چون برخی کشورها باشگاه دولتی هم دارند اما باشگاه است و دولت صاحب تیم است. بین استقلال و پرسپولیس، دولت باید مالکیت یکی را حفظ کند و دیگری را موقتاً در محل واگذار کند تا این مشکل برطرف شود. سپس اقدامات خصوصی سازی را به موقع انجام دهید. این به معنای انجام این کار در کوتاه مدت است. من ابتدا این پیشنهاد را دادم اما آقایان گفتند می خواهیم سهام بفروشیم و اینطور وقت را از دست دادیم. شما می توانستید این کار را یک سال پیش انجام دهید و به مرور زمان می توانستید دو باشگاه را با استراتژی بهتر و فرمول منطقی تر از سهام یا بلوک ها بفروشید. آقایان وقت تلف کردند و سهام فروختند که اسم پول آن افزایش سرمایه بود و این پول در کمتر از 6 ماه از بین رفت.

حالا ابهام و هرج و مرج زیادی در برنامه مالی باشگاه استقلال وجود دارد. 5 میلیاردی که سازمان خصوصی سازی گفت مجری باید برگرداند یا هزینه ها و قراردادهای ابتدای فصل که الان نشان داده شده است. به نظر شما چگونه می شد از این حوادث جلوگیری کرد؟

این یک تعجب است. مگر باشگاه ها نمی گویند حسابدار آنجا مستقر است؟ حسابدار نماینده وزارت دارایی است و در کلیه سازمان ها و شرکت های دولتی یک حسابدار به نمایندگی از وزارت دارایی مستقر است و پول های ورودی و خروجی را کنترل می کند. سوال من این است که این حسابدار کجای این ماجرا بود؟ متأسفانه در صورت عدم نظارت، این اتفاقات اجتناب ناپذیر است. آقای پولادگر یکی از افرادی است که در کارگروه هزینه این مبلغ بورسیه حضور یافت. پس چرا به وظیفه خود عمل نکرد و هزینه ها را کنترل نکرد؟ آیا فقط به این دلیل که دو باشگاه هیئت مدیره دارند همه چیز خوب است؟ خب نیاز به نظارت داره اعضای هیات مدیره باید به درستی انتخاب شوند و افراد متفکر، مدیریتی، مدبر و آگاه انتخاب شوند. این حق هیئت مدیره است که هر ماه یک تراز مالی ایجاد کند تا وضعیت گروه را ببیند. انتخاب اعضای هیئت مدیره صحیح نیست.

اما این اتفاق در سال های اخیر هرگز رخ نداده است. نظر شما درباره اتفاقاتی که در فوتبال برتر افتاد و فتح الله زاده نتوانست به سوال قربان زاده پاسخ دهد چیست؟

وقتی مدیرعامل باشگاه این سوالات را نمی داند، تصور کنید هیئت مدیره چگونه است. به هر حال یک موضوع انتخاب اشتباه افراد است، موضوع دیگر عدم نظارت و نکته سوم نقش حسابدار است که مهم است. متاسفانه نزدیک به 5000 میلیارد در فوتبال می چرخد ​​اما نظارتی بر آنها نیست و در چنین شرایطی باید منتظر این اتفاقات بود. اگر نظارت انجام نشود در آینده اتفاقات بدتری رخ خواهد داد.

وزارت ورزش هنوز نسبت به این اتفاقات واکنشی نشان نداده و تنها از ماندن فتح الله زاده در استقلال خبر داده است.

موضوع دیگری که من را نگران می کند این است که سازمان خصوصی سازی از آجورلو شکایت کرده است اما وزارت ورزش به عنوان مالک دو باشگاه سکوت کرده و کاری انجام نمی دهد. هنگامی که در سطح مدیریت عالی ضعف وجود داشته باشد، به سطوح پایین تر سرازیر می شود و این امری اجتناب ناپذیر است.

عملکرد فتح الله زاده را در آن مدت چگونه دیدید؟

خیلی واضح است. آقای فتح الله زاده نیازی به نظر من ندارد و حکومت ایشان از گذشته تا امروز روشن است. افکار عمومی هم قضاوت می کند و من واقعاً نمی خواهم نظر بدهم و به این مسائل بپردازم.

دیدگاهتان را بنویسید