افکار عمومی از نظر مدیریت تزیینی و نمایشی نیست


ساعت: 18:06
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۶
کد خبر: 1806256

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توجه به دیدگاه مردم و افکار عمومی از منظر رهبری امری تزئینی و نمایشی نیست بلکه یک واقعیت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مراسم افتتاحیه دومین نشست پژوهشی سیاست و افکار عمومی ایران با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همت کانون افکار عمومی دانشگاه امام صادق (ع) و مرکز رشد اسلامی هنر و اندیشه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز شنبه 18 بهمن 93 در تالار آیت الله مهدوی کنی دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

ائتلافی از نظریه پردازان افکار عمومی

مصباح الهدی باقری، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در سخنانی با تسلیت سالروز شهادت امام هادی (ع) و گرامیداشت ایام الله دهه فجر، درباره سازوکار این همایش گفت: و همچنان ادامه دارد. این روز. یکی از ویژگی های مهم این مجمع ایجاد ائتلاف بین نهادهای ذیربط مانند مرکز رشد امام صادق(ع)، ایسپا، پژوهشکده تحقیقات اجتماعی، دانشگاه تهران و … است. کشور باید طراحی شود.

وی افزود: این ائتلاف این کارکرد را دارد که مسائل را از چشم انداز خارج کرده و وارد میدان عمل و عینیت کند که تجربه بی نظیری در این زمینه دارد. پیگیری مسائل نظری در کنار اجرای آن از اهداف اصلی این گردهمایی و ائتلاف است که در آن کارهای مهم و طرح های اساسی در حال اجراست.

حفاری بیان کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در سال های اخیر سیاست ها و الگوهایی که در حوزه افکار عمومی دنبال می شود دارای نقاط ضعفی است که با توجه به سخنان ایشان باید با الگوبرداری از الگوهای جدید به آنچه می خواهیم برسیم.

افکار عمومی در نگاه مدیریت نمایشی نیست

در ادامه افتتاحیه مجمع سیاستگذاری و افکار عمومی ایران، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر جهت یابی، بر اهمیت افکار عمومی تاکید کرد و گفت: افکار عمومی یکی از موضوعات مهم در عرصه سیاست کشور است. عموم مردم می دانند. در کشور ما با توجه به شرایط موجود و تبلیغات محیطی دشمن اهمیت موضوع افکار عمومی دو چندان می شود.

وی افزود: در سیره عملی و نظری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری توجه به دیدگاه مردم همواره مورد توجه بوده و نقش موثری در نظام تصمیم گیری این دو عزیز داشته است. «کسانی که با اندیشه و اندیشه ائمه انقلاب آشنا هستند، به خوبی می‌دانند که این توجهی که من می‌گویم، از روی تشریفات و تبلیغات نیست، بلکه به خاطر تأکید آنهاست.

اسماعیلی گفت: در این میان حضار را به سخنرانی مقام معظم رهبری در خرداد 1393 به مناسبت رحلت امام خمینی(ره) ارجاع می دهم. رهبری به عنوان بهترین مفسر اندیشه امام و انقلاب اسلامی خط مشی اصولی و مهمی را در خصوص نقش مردم در حکومت بیان می کنند. مسئله «فتح» برای اولین بار در این سخنرانی مطرح شد.

وی در خصوص جایگاه افکار عمومی در سیاست گذاری و موضوع اقناع از سوی دولت گفت: در بحث افکار عمومی، اقناع یکی از ابزارهای مهم دولت است. در اقناع، با بحث و استدلال و ارائه دلایل خود برای چیزی، افراد را متقاعد می کنیم. به عنوان مثال، در آغاز سال تحصیلی جدید، ریاست جمهوری خواستار بازگشایی مدارس شد زیرا تعطیلی مدارس ضربه سختی به نظام آموزشی کشور وارد کرده است. در ابتدا طبق آمارهای موجود 75 درصد ناراضی بودند. در مرحله بعد، استدلال های خود را قانع کردیم و به مردم ارائه کردیم. تقریباً هر شب جلساتی با مدیران رسانه های کشور برگزار می شد. این روند اقناع ادامه داشت تا اینکه در نهایت در آبان ماه تعداد مخالفان بازگشایی مدارس به 25 درصد رسید.

وزیر فرهنگ و امور اسلامی ادامه داد: در نظام اسلامی اقناع است نه اغواگری. اغواگری عمل بدی است که در سیاست های عملی ما جایی ندارد. همانطور که اشاره کردیم در تبیین مشکلات مردم در حال اقناع افکار عمومی هستیم.

وی گفت: در حال حاضر موضوع 22 بهمن با جنبه جدید امرون تحت الشعاع این افکار عمومی و سلامت روان مردم قرار گرفته است. و دولت باید تصمیم بگیرد که سیاستی اتخاذ کند که به سلامت مردم آسیب نرساند.

در نهایت از سه اثر منتخب مرتبط با افکار عمومی تقدیر شد. علی صنیع اول، سپه حلاج دوم و حسین حاجی پور سوم شدند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید