نارضایتی از افکار عمومی دلیل شکست طرح ساماندهی فضای مجازی است/ به جای نظر منفی باید کودکان را با سواد رسانه ای آشنا کرد.


ساعت: 10:54
تاریخ انتشار: 1401/02/06
کد خبر: 1834495

حامد توکل گفت: اهمیت سواد رسانه ای برای مردم باید توسط رسانه و سیاست دولت به عنوان ناظر اصلی تعیین شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حامد توکل، استاد دانشگاه صدا و سیما در گفت و گو با خبرنگار تیتریک با بیان اینکه فرهنگ سازی برای اقدام لازم است، گفت: ایران در استفاده از فضای مجازی و رسانه نتایج بسیار پایینی دارد.

توکل افزود: بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده در سال 94، کشور ما از 100 امتیاز 12 را کسب کرده است و باید فکری اساسی و جدی برای این معضل وجود داشته باشد، البته رسانه ها باید تهدیدات فضای مجازی را به اطلاع عموم برسانند. “

وی گفت: دلیل شکست طرح های فضای مجازی نبود افکار عمومی است، ما مردم را برای پذیرش آن آماده نکرده ایم و عموم مردم معتقدند که نیازی به سواد رسانه ای ندارند و به راحتی می توانند از فضای مجازی استفاده کنند.

توکل افزود: اهمیت سواد رسانه ای برای مردم باید توسط رسانه ها و سیاست های دولت به عنوان ناظر اصلی مشخص شود و البته تصمیم گیران نمایندگان مجلس، وزارتخانه های صدا و سیما و رهنمودها باید توجیه شوند.

وی با اشاره به اینکه تصمیم گیران در فضای مجازی زبان مشترکی ندارند، گفت: اگر زبان مشترک و باورهای مردم منسجم باشد به نتایج خوبی می رسیم در غیر این صورت هر اقدامی با اقبال عمومی مواجه نخواهد شد. “

توکل افزود: نگاه منفی در فضای مجازی مناسب نیست، در کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی معلمان به عنوان مدیران سواد رسانه ای علاوه بر تدریس، زنگ هشدار استفاده دانش آموزان از تلفن را زیر نظر خود قرار داده اند.

وی گفت: آموزش آداب و رسوم در فضای مجازی باید از مهدکودک شروع شود وگرنه به نتیجه مطلوب نمی رسیم صدا و سیما در زمینه سن استفاده از فیلم ها طبقه بندی کرد اما موفق نشد چون ریشه کار نمی کند. “

این استاد دانشگاه صدا و سیما در خاتمه افزود: امروزه والدین از گستاخی های فضای مجازی استفاده می کنند، اما اگر دستورالعمل ها را به دقت رعایت کنند و وارد هیچ شبکه ای نشوند، قطعا فرزندانشان در قالب شبکه های اجتماعی از والدین خود الگوبرداری خواهند کرد. تحصیلات.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید