اقتصاددانانی که رئیسی ادعا می کند در صف قرار گرفته اند کجا هستند؟

اقتصاددانانی که رئیسی ادعا می کند در صف قرار گرفته اند کجا هستند؟

هادی حق شناس، نماینده سابق مجلس و کارشناس اقتصادی می گوید: نکته کلیدی در تیم آقای رئیسی این نیست که کسانی که اقتصاد نخوانده اند در تیم نیستند، بلکه بهترین ها در تیم نیستند. شاید هزاران پزشک متخصص در تهران وجود داشته باشد، اما معمولاً اگر معقول باشد، همه به دنبال بهترین پزشکان برای یک بیماری سخت یا صعب العلاج می گردند.

اگر فرض کنیم اقتصاد ایران و به ویژه نرخ تورم و سرمایه گذاری دچار بحران شده است، به ویژه در 5 سال اخیر که میانگین تورم بیش از دو برابر میانگین تورم 5 دهه قبل از سال 1395 است، طبیعتاً باید بهترین را انتخاب کنیم. برای درمان بیماری اقتصاد ایران.

هکشناس می گوید: امروز با توجه به رشد مراکز آموزش عالی طبیعی است که همه مدرک داشته باشند، اما طبیعی است که بهترین ها برای اقتصاد بزرگی چون ایران انتخاب می شوند. این یک شعار بی معنی بود که یک رئیس جمهور در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفت که اقتصاددانان را می کشم زیرا اگر آنها کار بلد بودند در این دو سال چندین مشکل را حل می کردند یا حداقل چشم انداز حل مشکلات روشن می شد. اما می بینیم که نه تنها تورم تک رقمی نشد، بلکه در خرداد ماه، تورم ماهانه کاهش یافت و مردان بسیار هیجان زده شدند. این در حالی است که اگر تورم سالانه خرداد امسال را با تورم سالانه خرداد سال گذشته مقایسه کنیم، شاهد افزایش 10 واحدی تورم هستیم.

این کارشناس اقتصادی می گوید: تورمی که مرکز آمار آن را 48 درصد اعلام کرد، قیمت ها را تثبیت می کند. اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، تورم سالانه مواد غذایی در خرداد بیش از ۷۰ درصد است. خوب، این اقتصاددانانی که رئیسی ادعا می کند در صف افتاده اند، کجایند، وقتی تورم و شاخص های پولی هنوز در راه است، در دولت کجا هستند؟

وی می گوید: در 2 سال گذشته دولت حداقل نیمی از کارکنان دولت را جایگزین کرده است، یعنی یکی از مهمترین ارکان اقتصادی دولت که بانک مرکزی است، جایگزین شده یا بخش قابل توجهی از اقتصاد، وزیر صلح و جهاد، وزیر کشاورزی و وزیر کار تغییر کردند. برخی از جایگزین ها نیز تغییر کردند. با گذشت کمتر از دو سال کامل از دولت، عناصر تقریباً اساسی تیم اقتصادی تغییر کرده بودند و انتظار می رفت این تغییرات با تغییر رویکردها همراه شود.

دولت فکر می‌کند بدون احیای برجام می‌تواند اقتصاد را به مسیر خود بازگرداند، در حالی که ما برای دور زدن تحریم‌ها پول زیادی می‌پردازیم. در مورد اهمیت موضوع تنش زدایی، همین بس که تا زمانی که اعلام نشود احتمال احیای برجام وجود دارد، قیمت دلار کاهش می یابد و بالعکس. یعنی دولت باید موضوع تنش زدایی و موضوع هسته ای را تکمیل کند. اگر این کار را انجام دهد، هزینه تجارت خارجی کاهش می یابد که طبیعتا بر اقتصاد داخلی نیز تأثیر می گذارد.

حکشناس با بیان اینکه بین اقتصاددانان و اقتصاددانان تفاوت زیادی وجود دارد، گفت: رئیس جمهور علاقه مند است که اقتصاد در دست هیئت ها باشد. اقتصاد ایران نیاز مبرمی به یک اقتصاددان دارد و تا زمانی که به دست یک اقتصاددان مجرب سپرده شود طبیعتاً احیای آن افزایش می یابد. در حال حاضر اگر به روزنامه ها نگاه کنید، اقتصاددانان مطالب مختلفی در مورد نحوه عملکرد اقتصاد نوشته اند، اما دولت توجهی ندارد. مهمترین عواقب تورم، عمیق شدن فقر است و هر چه تورم طولانی تر و بیشتر شود، گسترش فقر بیشتر می شود. چرا این روزها خط فقر زیاد شده و دهک های متوسط ​​به دهک های فقیر سقوط کرده اند؟ از طرفی بین تورم و آسیب اجتماعی و سرقت رابطه مستقیم وجود دارد. تورم حتی روحیه خانواده ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید