اقتصاد ایران در سال آینده بهتر می شود/ کاهش تورم قطعی است


ساعت: 12:22
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812446

مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه اگر در سال آینده مشکل خاصی در اقتصاد ایران وجود نداشته باشد، نرخ رشد تورم به زیر 25 درصد می رسد، گفت: کشور ما واردکننده بسیاری از اقلام است که قیمت های جهانی را بالا می برد و تاثیر می گذارد. کالا . قیمت ها، اما قیمت مواد اولیه. آنها در حال حاضر در برابر کاهش ارزش ارز مقاومت می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وحید شقاقی شهری درباره اینکه چرا با کاهش نرخ ارز قیمت کالاها در بازار کاهش پیدا نکرده است، گفت: با توجه به افزایش چشمگیر قیمت نفت و مشتقات نفتی و رشد منابع ارزی، اقتصاد ایران در سال آینده بسیار بهتر خواهد شد.» اگر علاوه بر این موارد، وضعیت برجام مشخص شود، این امر تأثیر بسزایی در کاهش تورم و کاهش قیمت کالاها و خدمات خواهد داشت.

وی گفت: ممکن است به حداقل دستمزد برسیم و برخی تحریم‌ها و شیطنت‌ها ادامه یابد، اما با توجه به افزایش قیمت نفت و نفت و تأثیر جنگ اوکراین و روسیه بر قیمت انرژی و همچنین جنجال‌ها. ژئوپلیتیک؛ پیش بینی می شود در سال آینده قیمت نفت کاهش پیدا نکند و اعداد بیشتری را خارج کنیم. در نتیجه منابع ارزی کشور در سال آینده بهبود می یابد و در صورت پایان برجام، انتظارات و تاخیرها پایان می یابد و وضعیت اقتصادی کشور شفاف می شود.


قیمت کالاها با کاهش نرخ ارز مخالف است

وی با اشاره به نقش و سهم قیمت های جهانی در قیمت کالاهای داخلی، گفت: ما واردکننده بسیاری از اقلام هستیم که افزایش قیمت جهانی این اقلام بر قیمت ها تاثیر می گذارد، یعنی. قیمت مواد اولیه، کالاهای واسطه ای و کالاهای نهایی. این امر با افزایش قیمت همراه است و از آنجایی که بسیاری از کالاهای مصرفی ما یا وارداتی هستند یا مواد اولیه و واسطه ای، زمانی که قیمت این کالاها در اقتصاد جهانی افزایش می یابد، این تورم جهانی علاوه بر هزینه های اضافی مانند حمل و نقل و نیروی کار، کاهش می یابد و بر قیمت کالاها در کشور تاثیر منفی می گذارد.

شقاقی شهری درباره افزایش قیمت ها در روزهای پایانی سال نیز تاکید کرد: بازار در حال حاضر در مقابل کاهش قیمت ارز مقاومت می کند که دلیل آن مشخص نبودن وضعیت برجام، مشخص نبودن موضوع لغو تحریم ها و حجم آن است. آیا برجام موفق خواهد شد این امر حداقل یا حداکثر تأثیر را خواهد داشت و در نهایت این ابهامات در مورد نتیجه مذاکرات تأثیر خنثی و انتظاری در بازار خواهد داشت و تولیدکننده و سرمایه گذار بازداشت می شوند که مقاومت در برابر کاهش قیمت ها را افزایش می دهد. برای کالاها، خدمات و خدمات.


قیمت جهانی کالاها افزایش یافته است

این استاد اقتصاد دانشگاه ادامه داد: ما گذر دیگری داریم که باید در محاسبات به آن توجه کنیم و آن افزایش قیمت جهانی کالاها است و دلیل آن هم افزایش تورم جهانی است. زیرا در اقتصاد آمریکا تورم به 7 درصد رسیده و علت آن بیماری کرون است که نسبتاً کاهش یافته و واکسیناسیون افزایش یافته است. در دنیا کمتر در مورد تاج و تخت صحبت می شود و تقاضای مصرف کننده جهانی افزایش یافته است و هر چه اقتصاد به دوران پس از سلطنت نزدیک می شود، رونق اقتصاد جهانی بیشتر می شود و این رونق قیمت کالاها را بالا برده است.


کاهش تورم به زیر 25 درصد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر در سال آینده مشکل خاصی در اقتصاد ایجاد نشود تورم به زیر 25 درصد می رسد، گفت: باید بپذیریم که در ماه های اخیر قیمت جهانی نفت افزایش یافته است و به دلیل اینکه اقتصاد ایران به صادرات نفت و مشتقات نفتی وابسته است. وی ادامه داد: 95 درصد صادرات غیرنفتی ما فرآورده های نفتی است و انتظار داریم درآمدهای ارزی کشور بهبود یابد.


کاهش انتظارات تورمی و عدم اطمینان

وی با اشاره به کاهش 4 هزار تنی قیمت دلار در یک ماه گذشته گفت: به دلیل اخبار و سیگنال های مثبتی که از وین شنیده شد، دلار به شبکه 25 نیز رسید. در واقع این انتظارات تورمی و بلاتکلیفی تا حدودی کاهش یافته است که باید روی قیمت کالاها، خدمات و دارایی ها تاثیر می گذاشت، اما در بازار کالا این اتفاق نیفتاده است و حتی ممکن است برای برخی کالاها افزایش قیمت داشته باشیم.


ریشه های تورم هنوز خشک نشده است

شقاقی شرقی یادآور شد: البته از دوره های قبل تجربه داریم. فرض کنید تورم در سال 95 به دلیل بحث کاهش انتظارات تورمی به 9 درصد رسید، اما هنوز ریشه های تورم در اقتصاد ایران وجود دارد که نیازمند اصلاحات ساختاری مانند اصلاح سیستم بانکی، اصلاح نظام تجاری است.» «ما به ریشه های اصلی تورم نگاه می کنیم. و افزایش قیمت ها انتظار داریم افزایش قیمت نفت و نفت و بحث برجام انتظارات تورمی را کاهش دهد و سال آینده آرامش نسبی در تورم، قیمت کالاها و خدمات و دارایی ها برقرار شود.

مدرس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه نرخ تورم در سال آینده می تواند به 15 تا 20 درصد برسد، افزود: البته عواملی مانند کسری بودجه کشور، بحث مزایای برجام، اقتصاد جهانی و بلاتکلیفی اقتصاد جهانی؛ همه اینها ممکن است از 15 تا 25 درصد برای کشور در سال آینده متغیر باشد.

به گزارش ایرنا، آیت الله رئیسی رئیس جمهور یکشنبه شب در دیدار ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تاکید بر تلاش برای جلوگیری از تحمیل هزینه بیشتر به مردم، از دستگاه های اجرایی ذیربط خواست تا از سفته بازی و افزایش قیمت ها به ویژه در روزهای اخیر جلوگیری کنند. همچنین وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت را موظف به بررسی دقیق و کارشناسی علت افزایش قیمت ها با توجه به روند نزولی نرخ ارز کردند و پیشنهادات عملیاتی برای مدیریت این موضوع در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت .

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید