اقتصاد دانش بنیان رمز موفقیت صنعت کشور است


ساعت: 15:43
تاریخ انتشار: 1401/01/16
کد خبر: 1819776

نقش بهره وری در تولید دانش بنیان در رشد اقتصادی پیش بینی شده اقتصاد ایران هرگز محقق نشده است، بنابراین از رشد 8 درصدی پیش بینی شده در برنامه های پنج ساله توسعه، نقش بهره وری حدود 3 درصد است اما در عمل. سهم بهره‌وری در این سال‌ها نزدیک به صفر بوده است، در حالی که نقش بهره‌وری در تولید دانش‌بنیان بسیار مؤثر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز ؛ با دقت در شعارهای رهبر معظم انقلاب متوجه می شویم که همه شعارهای اقتصادی در سال های اخیر با رونق و فروپاشی تولید برای حمایت از کار و سرمایه ایرانی و رفع موانع و حمایت از تولید در این مسیر مطرح شده است. مشخص شد که اقتصاد مقاومتی در سال 1392 بوده است.

در واقع افزایش تاب آوری اقتصاد ایران، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و تأثیر عوامل خارجی از جمله اهداف طراحی و اجرای این شعارهاست. نامگذاری سال جدید به عنوان صنعت دانش بنیان و اشتغال زا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بر اساس مقتضیات اقتصاد ملی و بین المللی بر این عناوین جدید تاکید شده است.

بنابراین در گام اول نباید فراموش کرد که اولویت کشور همچنان بحث اقتصاد است و مهم ترین مسئله در اقتصاد ملی توجه به تولید، درآمد سرانه، رشد اقتصادی و… است.

چرا رهبر معظم انقلاب برای ایجاد اشتغال به فکر ایجاد یک تولید هستند؟ یکی از مشکلاتی که می تواند در اقتصادهای دانش بنیان ایجاد شود این است که با گسترش دانش در حوزه تولید، نقش و میزان استفاده از نیروی کار در فعالیت های اقتصادی کاهش می یابد، بنابراین ورود برخی فناوری ها و دانش جدید برای تولید منجر به کاهش نیاز به نیروی کار در عین حال، بر اساس داده های موجود از آینده اقتصاد، برخی مشاغل در دهه های آینده عملا ماهیت و کارکرد خود را از دست خواهند داد.

از این رو لازم است کارکنان دولت به صنعت دانش بنیان توجه داشته باشند و به موضوع اشتغال زایی نیز توجه جدی داشته باشند.

نقش بهره وری در تولید دانش بنیان در رشد اقتصادی پیش بینی شده اقتصاد ایران هرگز محقق نشده است، بنابراین نقش بهره وری در برنامه های پنج ساله توسعه حدود 3 درصد رشد پیش بینی شده 8 درصد است اما در عمل سهم بهره وری است. در این سال ها نزدیک به صفر بوده است در حالی که نقش بهره وری در ایجاد دانش بنیان بسیار موثر است.

یکی از ملزومات تحقق شعار سال، فعالیت های دانش بنیان است که با کمترین منابع به بالاترین بهره وری و بازدهی دست یابد.

امروزه به دلیل محدودیت منابع اعم از منابع مالی، منابع طبیعی انرژی و غیره، تولید بیشتر با افزایش میزان مصرف مورد توجه قرار نمی گیرد، اما افزایش تولید با افزایش بهره وری و استفاده از نوآوری های جدید بدون افزایش مواد اولیه و مواد اولیه ارزش ایجاد می کند. فعالیت های دانش بنیان باید با منابع و امکانات ثابت بهره وری بیشتری داشته باشند.

لذا توجه رهبر معظم انقلاب به اقتصاد دانش بنیان است، زیرا نباید اشتباهی را که 200 سال پیش در انقلاب صنعتی مرتکب شدیم و صنعتی نشدیم و این بار در تقسیم بندی دومین اثر بین المللی آن را تکرار کنیم. در بین کشورهای جهان سوم باید وارد باشگاه کشورهای جهان اول شویم و این گفتمان کلی و اساسی مسئولان است و کلید آن اقتصاد دانش بنیان است.

حمید کمالی – کارشناس ارشد سیاسی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید