اقدامات اخیر ایران بر مذاکرات وین تاثیر منفی داشته است


ساعت: 22:10
تاریخ انتشار: 1401/03/14
کد خبر: 1854922

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه گفت: اقدام اخیر ایران در بستن تعدادی از دوربین‌های زیردریایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأثیر منفی بر مذاکرات وین خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه گفت که اقدام ایران برای بستن برخی از اتاق‌های آژانس یک اقدام منفی است.

او به الجزیره گفت: «فعالیت‌های بازرسی به ایران کمک می‌کند و به آن فرصتی می‌دهد تا ثابت کند در برنامه هسته‌ای خود چیزی برای پنهان کردن ندارد.

گروسی در ادامه گفت: اقدام اخیر ایران بر مذاکرات وین تاثیر منفی خواهد داشت.

وی افزود: ایران باید همیشه بر بازرسی‌های بی‌طرفانه و متعادل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تکیه کند که تنها آژانس قادر به انجام آن است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که بتواند هر چه زودتر به ایران سفر کند و با مقامات ایرانی گفتگو کند.

گروسی گفت: از سرگیری مذاکرات بر سر توافق هسته ای یک ضرورت بسیار مهم و گزینه بسیار منطقی است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: تنش‌هایی بین آژانس و ایران وجود دارد، اما همیشه جا برای تفاهم وجود دارد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه (8 ژوئیه) با 30 رای موافق، 2 رای مخالف و چین با 30 رای مخالف و 3 رای ممتنع قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند. (هند). لیبی و پاکستان).

ساعاتی پیش از تصویب این قطعنامه، سازمان انرژی اتمی ایران از تعطیلی تعدادی از اتاق های غیر کارکنان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد.

در بیانیه آژانس آمده است: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری های گسترده ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است. ایران. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز عملیات اتاق اندازه‌گیری سطح OLEM غنا و دبی‌متر آژانس تعلیق شود که به دستور مسئولان مربوطه صادر شد.

این تحولات در حالی رخ می دهد که مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین چند ماه است که به بن بست رسیده است. دولت آمریکا از آغاز مذاکرات بارها به جای ارائه ابتکار عملی برای پیشبرد مذاکرات، تلاش کرده است تا کشورهای مختلف را به تاخیر و مانع تراشی در مذاکرات متهم کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید