اقدامات خصمانه غرب مانع توسعه همکاری های دوجانبه نمی شود


ساعت: 09:23
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1893995

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که اقدامات خصمانه غرب و تحریم های آن علیه ایران و روسیه مانع از توسعه همکاری های دوجانبه مثمر ثمر بین دو کشور در زمینه های مختلف نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اقدامات خصمانه غرب و تحریم های آن علیه ایران و روسیه مانع از توسعه همکاری های دوجانبه مثمر ثمر بین دو کشور در زمینه های مختلف نمی شود.

این وزارتخانه با استناد به آمار و حجم تجارت خارجی دو کشور اعلام کرد: تجارت دوجانبه روسیه و ایران در ژانویه تا جولای 2022، 2.7 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 42.7 درصد رشد داشته است.

این وزارتخانه افزود: علاوه بر این، در مذاکرات بر سر توافقنامه جامع تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیشرفت هایی حاصل شده است.

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه کشورمان امروز چهارشنبه در سفری کاری به مسکو می رود و با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفتگو می کند.

قرار است وزرای خارجه دو کشور درباره وضعیت توافق هسته ای ایران، پروژه های مشترک انرژی و حمل و نقل روسیه و ایران و همچنین برخی مسائل منطقه ای مانند اوکراین، سوریه و افغانستان گفتگو کنند.

چند روز پیش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی تحلیلی به قلم «بنوآ فوکن» نوشت: روسیه و ایران با وجود تحریم های غرب علیه هر دو کشور در حال تقویت روابط خود هستند و این موضوع واشنگتن را نگران کرده است.

نویسنده می افزاید: ایران و روسیه بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیک شده اند. تلاش برای منزوی ساختن دو کشور در سطح بین المللی، دو دشمن بزرگ ایالات متحده را به سمت همکاری نظامی و تجاری بیشتر سوق داده است و این برای واشنگتن نگران کننده است.

نویسنده وال استریت ژورنال نوشت که دو کشور در مخالفت با نظم جهانی کنونی به رهبری آمریکا شریک هستند و هر دو تحت تاثیر تحریم های سخت آمریکا قرار دارند. روابط نزدیک‌تر بین روسیه و ایران می‌تواند به هر دو کشور کمک کند تا با یافتن بازارهای جدید برای محصولات خود و تقویت همکاری‌های نظامی، اثرات تحریم‌های غرب را کاهش دهند.

به هر حال این نشریه آمریکایی نوشت: امسال تجارت دوجانبه روسیه و ایران 10 درصد افزایش یافته است و در سال 2021 با رشد 80 درصدی تجارت دو کشور به 4 میلیارد دلار خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید