اقدامات غیرقانونی در دور دوم فروش سیستم یکپارچه خودرو که هیچ مسئولی مسئولیت آن را ندارد

اقدامات غیرقانونی در دور دوم فروش سیستم یکپارچه خودرو که هیچ مسئولی مسئولیت آن را ندارد

نتایج دور دوم فروش محصولات شرکت خودروسازی در سامانه یکپارچه بدون مکانیسم قرعه کشی در شرایطی به پایان رسید که متقاضیان همچنان پاسخ برخی سوالات خود را نمی دانند. بلاتکلیفی قیمت برخی از محصولات خودروسازی سایپا با وجود گذشت یک هفته از اعلام نتایج را می توان یکی از این بلاتکلیفی ها دانست. بررسی لیست محصولات ارائه شده در سامانه یکپارچه نشان می دهد که قیمت کوئیک جی ایکس، ساینا جی ایکس، ساینا جی ایکس دوگانه سوز، ساینا جی ایکس با گیربکس اتوماتیک، اطلس و شاهین با گیربکس اتوماتیک مشخص نیست. اما سیاست گذار به خودروساز اجازه عرضه این محصولات را در سامانه داده است.

در حالی که مدیران صمت مجوز شرکت خودروسازی مذکور را امضا کرده اند، طبق دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری مصوب اعضای شورای رقابت در باخمن 1401، تنها محصولاتی می توانند در پشت ویترین سامانه یکپارچه سمات قرار گیرند که دارای قیمت در کارخانه هدف شورا این بود که خودروهایی در سامانه فروش عرضه شود که کمترین ابهام وجود داشته باشد و ثبت نام کنندگان بدانند برای چه خودرویی ثبت نام کرده اند و چه ویژگی هایی دارد.

بنابراین الزام به تعیین قیمت قبل از تحویل را می توان از جمله شرایطی دانست که اعضای شورای رقابت در دستورالعمل تعیین قیمت کارخانه ای خودرو در نظر گرفته اند. اما سیاست خودرو در دور دوم این موضوع را رعایت نکرد و می توان گفت بر اساس دستورات شورای رقابت تخلفی صورت گرفته است. تخلفی که هیچکس مسئول آن نیست. کاربر تنها کسی است که در این بین ضرر کرده است.

به عنوان مثال خودرویی مانند کوئیک با چندین مدل در سبد محصولات خودرویی سایپا حضور دارد. اما وقتی به این مدل ها نگاه می کنیم متوجه می شویم که تفاوت چندانی با هم ندارند زیرا موتور و گیربکس این خودروها چه دستی و چه اتوماتیک یکسان است. بنابراین برای خریدار که دارد خیلی فرقی نمی کند. قیمت خودرویی که قصد خرید آن را دارد برای خریدار اهمیت زیادی دارد. وقتی مدیران ساکت محصولاتی را ارائه می دهند که قیمت آنها نامشخص است، خریدار را از انتخاب آگاهانه گیج می کنند. انتخاب در یک محیط مه آلود نیز چیزی جز ضرر برای خودروهای ثبت نامی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید