الاخبار: تهران و ریاض با میانجیگری فرانسه و قطر درباره پرونده لبنان رایزنی کردند.

الاخبار: تهران و ریاض با میانجیگری فرانسه و قطر درباره پرونده لبنان رایزنی کردند.

یک روزنامه لبنانی از مذاکرات غیرمستقیم ایران و عربستان سعودی با میانجیگری فرانسه و قطر خبر داد. این گزارش حاکی از آن است که موضوع انتخاب رئیس جمهور لبنان و تشکیل دولت جدید در این کشور در راس موضوعات مورد بحث طرف های ایرانی و سعودی بوده است. در بخشی از این گزارش آمده است که چندین کشور از جمله فرانسه و قطر میانجی‌گری کردند تا مواضع تهران و ریاض در قبال پرونده لبنان تلطیف شود.

یک روزنامه لبنانی از مذاکرات غیرمستقیم ایران و عربستان سعودی با میانجیگری فرانسه و قطر خبر داد.

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت ایران و عربستان سعودی چند روز قبل از نشست «بغداد 2» که دیروز (سه شنبه) در اردن برگزار شد، تماس های غیرمستقیم با یکدیگر داشتند و در مورد پرونده های مختلف از جمله پرونده لبنان گفتگو کردند. .

این گزارش حاکی از آن است که موضوع انتخاب رئیس جمهور لبنان و تشکیل دولت جدید در این کشور در راس موضوعات مورد بحث طرف های ایرانی و سعودی بوده است.

در بخشی از این گزارش آمده است که چندین کشور از جمله فرانسه و قطر میانجی‌گری کردند تا مواضع تهران و ریاض در قبال پرونده لبنان تلطیف شود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران امروز (چهارشنبه) در توییتی نوشت: در کنفرانس بغداد ۲ شرکت کردم تا بر حمایت خود از عراق تاکید کنم. در حاشیه این دیدار فرصتی پیش آمد تا با برخی از همکارانم از جمله وزرای خارجه عمان، قطر، عراق، کویت و عربستان سعودی دیدار کنم.

وزیر امور خارجه عربستان بر آمادگی کشورش برای ادامه مذاکرات با ایران تاکید کرد.

اخیرا فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه ای گفته است که ایران بخشی از منطقه و همسایه ماست.

وی گفت: ما همچنان با همسایگان خود در ایران ارتباط برقرار می کنیم.

فیصل بن فرحان گفت که ما سخنان مثبتی از ایران می شنویم و امیدواریم این سخنان به روابط مثبت تبدیل شود.

از سوی دیگر، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت: مذاکرات ایران و عربستان به مرحله دیپلماتیک مرحله امنیتی رسیده است و اهمیت این گام در همگرایی رویکردها و حل اختلافات بین دو کشور است. دو کشور که منافع هر دو کشور و کل منطقه را تامین می کند.

سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد که این کشور برای ایجاد فضای مثبت و نزدیک شدن رویکردها تلاش می کند و آخرین نشست ایران و عربستان سعودی در بغداد زیر نظر وزارت امور خارجه برگزار شد.

وی گفت: ما به هماهنگی دو طرف ادامه می دهیم تا جلسات آتی برگزار شود و توافقات بیشتری حاصل شود.

پیشتر عبدالرحمن الجماح نماینده دائم عربستان سعودی در اتحادیه عرب در حاشیه نشست اتحادیه عرب در الجزایر در گفت و گو با شبکه الشرق گفته بود که ایران همسایه ما است و عربستان همیشه به سمت آن کشور دراز است. برای دستیابی به توافق با ایران. توافقی برای توقف اقدامات بی ثبات کننده ایران در کشورهای عربی.

پیش از این، محمد شیعه السودانی، نخست وزیر جدید عراق، در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود گفته بود که امیدوار است در دوران نخست وزیری خود، میزبانی مذاکرات ایران و عربستان در بغداد را ادامه دهد.

وی تاکید کرد که پیام هایی در رابطه با ادامه تلاش های بغداد برای تسهیل گفتگو بین ریاض و تهران دریافت کرده است.

سودانی بدون اشاره به جزئیات گفت: از ما خواسته شده که به این تلاش ها ادامه دهیم.

بر اساس این گزارش، ایران و عربستان تاکنون پنج دور در بغداد مذاکره کرده اند که قرار است دور ششم آن نیز برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید