العربیه: مهمترین نکات توافق عربستان با ایران محرمانه است و قابل افشا نیست.

العربیه: مهمترین نکات توافق عربستان با ایران محرمانه است و قابل افشا نیست.

این منبع به العربیه گفت: زمان امضای توافق ایران توسط عربستان سعودی خودسرانه نبوده و ریاض قبل از رفتن به پکن و امضای قرارداد ایران، متحدان خود از جمله آمریکا را مطلع کرده است.

وی با تأکید بر اینکه «عربستان در مناقشه غرب و چین دخالتی ندارد»، گفت: متحدان ما از امضای توافق با ایران حمایت کردند.

این منبع افزود: تیم مذاکره کننده عربستان شامل نمایندگانی از وزارت دفاع، امور خارجه، وزارت اطلاعات و امنیت دولت بود و خاطرنشان کرد: در جریان مذاکرات، چین به ریاض کمک کرد تا بر ایران فشار بیاورد و ثبات و ثبات را تضمین کند. روان بودن تجارت و دریانوردی در خلیج (فارس) برای چین اهمیت زیادی دارد».

این مقام سعودی با بیان اینکه «نقش چین اعتماد ایران به پایبندی ایران به توافق با عربستان را افزایش می دهد» تصریح کرد: «مذاکرات با ایران شامل احترام به حاکمیت طرفین است». ریاض می تواند برای خدمت به کشورها با تهران همکاری کند. همچنین نوعی تعهد دوجانبه و دفاعی با ایران وجود دارد که نه حمله نظامی، نه حمله امنیتی و نه حمله اطلاعاتی صورت خواهد گرفت و ایران و عربستان به طور مشترک از توافق یمن حمایت می کنند.

همین منبع همچنین گفت: «شرایط ایران به ما کمک کرد تا مطالبات بیشتری داشته باشیم. قبل از توافق با تهران ما صبور بودیم و یک کمیسیون سه جانبه عالی برای نظارت بر اجرای توافق وجود دارد و دو ماه به ما فرصت می دهد تا جدیت ایرانی ها را ثابت کنیم. »

وی با تاکید بر اینکه “ما خواهان پیشرفتی برای مردم ایران هستیم که مردم عربستان تجربه می کنند”، تاکید کرد: در آینده هرگز از خاک عربستان برای هیچ گونه عملیات نظامی علیه ایران استفاده نخواهد شد. مهمترین نکات توافق با ایران محرمانه است و قابل افشا نیست. وی افزود: در مذاکرات پکن، بحثی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران مطرح نشد و ما وارد جزئیات تفاهمات با ایران در خصوص بحران‌های عراق و لبنان نشدیم.

دیدگاهتان را بنویسید