امر به معروف و نهی از منکر باید از خانه به محیط عمومی جاری شود


ساعت: 15:52
تاریخ انتشار: 24.04.1401
کد خبر: 1883309

خطیب نماز جمعه قم با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید از خانه به محیط عمومی سرازیر شود، گفت: قوانین، مصوبات و بخشنامه های مختلفی که وجود دارد باید اجرا شود و همه نهادها و ادارات به آن عمل کنند. آنها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش قم فردا، آیت الله علیرضا اعرافی خطیب نماز جمعه قم در خطبه نماز جمعه 3 تیر 1401 که در مسجد قدس قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز بهزیستی و تامین اجتماعی گفت: امیدواریم این دو موسسه خدمات آسانی ارائه دهند و به مشتریان احترام بگذارند و به عنوان اصول مهم موانع موجود در اموری مانند دندانپزشکی را نیز برطرف کنند.

وی با اشاره به سالگرد تاسیس شورای نگهبان گفت: انتظار داریم دستگاه مربوطه در شورای نگهبان اقدامات اساسی تری برای اطلاع رسانی و توجیه اقدامات مهم شورای نگهبان انجام دهد. زیرا سلامت انتخابات و انطباق قوانین با شرع و قانون اساسی.

خطیب نماز جمعه قم افزود: حجاب و عفاف حلقه ای از زنجیر نورانی اسلام برای سلامت و سعادت جامعه است و رعایت آن از سوی زن و مرد، علاوه بر اینکه آثار مهمی در آخرت دارد، در زندگی اخروی نیز مؤثر است. تنظیم یک زندگی سکولار سالم و شاد.

وی تصریح کرد: از هم پاشیدگی خانواده و تضعیف ارزش های متعالی انسانی و الهی در خانواده و جامعه یکی از آثار دور شدن از عفاف و حجاب است.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: در این زمینه نیازمند تولید علمی، تولید محتوا و ارائه صحیح معارف الهی هستیم که این نوید مراکز علمی و سمینارها برای بررسی مقوله حجاب و عفاف از منظر فقهی، قانونی، اخلاقی، دیدگاه کلامی و فلسفی. همچنین تبیین و تبیین و نشر صحیح این ارزش الهی از دیگر اصولی است که باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه حضور عفیفانه و عزتمندانه زن در جوامع عمومی و محیط کار یک تبلیغ بزرگ است، گفت: تبیین صحیح عفاف و حجاب از طریق عمل و رفتار و همچنین از طریق زبان است عفاف و رعایت اعمال آن را باید شناخت. و فضای اجتماعی باید با حضور مردم مومن تغییر کند.

خطیب نماز جمعه قم با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید از خانه تا محیط عمومی انجام شود، تصریح کرد: قوانین، مصوبات و بخشنامه های مختلفی که وجود دارد باید اجرا شود و همه نهادها و ادارات به آن عمل کنند.

وی افزود: گاهی اوقات لباس مناسبی در بازار وجود ندارد; دولت و بخش خصوصی باید صنعت مناسب برای زندگی عفیفانه را در دستور کار قرار دهند. همچنین با توجه به نزدیک شدن به ماه محرم، مساجد و حسین (ع) باید وارد مرحله پاسداری از ارزش های الهی و عاشورا حسینی به عنوان شبکه ای هماهنگ شوند. با حجاب و عفاف در بالاتنه اش

آیت الله اعرافی با بیان اینکه انقلاب اسلامی راه پیشرفت را برای زنان باز کرد، ادامه داد: بانوان ما علاوه بر وظایف خانگی و تربیتی می توانند در تمامی عرصه های علمی و فرهنگی حضوری شایسته و سنجیده داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه در خصوص سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه گفت: امروز دستکش های ابریشمی آن ها در رفته و پنجه های خون آلودشان شناسایی شده است. مردم بارها اشغال و کودتا را دیده اند، خون هایی که شما ریختید.

وی ادامه داد: دولت های منطقه بدانند که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در کارنامه شما نوشته می شود و روزی ملت های خودتان و جوانان اسلامی به سراغ شما خواهند آمد.

خطیب نماز جمعه قم در خطبه اول گفت: ماهیت حوادث این است که با گذشت زمان به فراموشی سپرده می شود و از شکوه و عظمت آن کاسته می شود، برخی حوادث نیز علاوه بر زمان با موانع و عواملی مواجه می شوند.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم غدیر را بشناسیم باید به موانع ماندگاری آن توجه کنیم، گفت: داستان غدیر نهر آبی پاکی بود که با شروع حرکت با موانع زیادی برای ماندگاری مواجه شد و عظمت غدیر زمانی مصمم می شود که این موانع را بشناسیم.

مدیر حوزه های علمیه یکی از این عوامل را منع حدیث از سوی رسول خدا (ص) می داند و بیان می کند: نهی از حدیث بزرگترین مانع در انتقال جریان غدیر و ولایت است.

وی با اشاره به اینکه نهی از حدیث فقط مربوط به حدیث پیامبر (ص) بوده و اهل بیت (علیهم السلام) را شامل نمی شود، ادامه داد: از بین رفتن حدیث باعث برخی از الفاظ حدیث شد. تغییر کند و در نتیجه با مصالح سیاسی معنای حدیث تغییر کند.

خطیب نماز جمعه قم با تاکید بر اینکه نهی از حدیث، تحریف حدیث و ایجاد حدیث از موانع اصلی است، تصریح کرد: موانع فرهنگی و اجتماعی بسیار زیاد بود، اما ماجرای ولایت و غدیرخم یک ماجرا نبود. داستانی معمولی که زیر ویرانه های تاریخ مدفون شد. دفن شده و با گذشت زمان دائمی است و همه افراد آگاه و عادل باید غدیر را بپذیرند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه غدیر علاوه بر ولایت و امامت مضامین دیگری نیز دارد که تمام امت اسلامی را زیر سایه خود جمع می کند، افزود: غدیر محبت اهل بیت (ع) و یک محل علم و دانش امیرالمؤمنین(ع) و خاندان پیامبر(ص) به عنوان جایگاه قانون شناخته شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید