امضای قرارداد همکاری اقتصادی ایران و ارمنستان / تفاهم نامه بین دو کشور برای دفع آلودگی رودخانه ارس


ساعت: 11:28
تاریخ انتشار: 91/02/23
کد خبر: 1838434

در سفر وزیر نیرو به ارمنستان، یادداشت تفاهم هفدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان به امضای روسای کمیسیون مشترک دو کشور رسید. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ارمنستان که در روزهای اخیر این هفته به ارمنستان سفر کرده بود، در دیدار با اکوب سیمیدیان وزیر محیط زیست ارمنستان گفت: وی در حکومت کرونا بسیار موفق بود. بنابراین امروز قربانیان تاج در کشور ما به 2 تا 3 نفر رسیده است و دولت سیزدهم آماده ارائه خدمات به ارمنستان در این زمینه است.

رئیس ایرانی کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان با اشاره به سابقه همکاری و تعامل دو کشور گفت: هفدهمین کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان باید محلی برای توسعه ظرفیت ها و همکاری ها باشد و نقش راهبردی داشته باشد. نقش آفرینی در روابط دو کشور ایجاد آب و محیط زیست ویژه.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت صادرات خدمات فنی مهندسی به ویژه در حوزه آب می تواند برای ارمنستان نیز موثر باشد، گفت: ما موفق شده ایم خدمات فنی مهندسی در حوزه آب را به چندین کشور از جمله تاجیکستان، روسیه و … صادر کنیم. ایتالیا

هاکوب هاکوبیان وزیر محیط زیست ارمنستان با اشاره به سابقه همکاری تهران و ایروان در زمینه های مختلف از برگزاری هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور ابراز خرسندی کرد و گفت: دو کشور وجود دارد.

به گفته وی، نیازمند توسعه همکاری ها در حوزه محیط زیست به ویژه در حوزه سدسازی، مدیریت منابع آب، مناطق حفاظت شده و بخش های مختلف زیست محیطی هستیم.

وزیر محیط زیست ارمنستان با اشاره به چالش های رودخانه مشترک در مرز گفت: در دو ماه گذشته فعالیت های مختلفی در این زمینه انجام شده و گزارش هایی از طریق دیپلماتیک ارائه شده است و ارمنستان آمادگی کامل برای حل این مشکل را دارد. مشکلات. در این مورد.”

وی با تاکید بر اهمیت ویژه کیفیت آب، راه اندازی مجدد کارگروه مشترک نمونه برداری آب را پیشنهاد کرد و افزود: برای دستیابی به استاندارد واحد باید نتایج نمونه برداری ها تبادل شود.

در نهایت دو طرف با تشکیل کارگروهی مشترک برای آغاز اجرای نقشه راه، جزئیات و ضرب الاجل رسیدگی به مشکل تخلیه آلودگی به رودخانه مرزی، درباره چالش های آلودگی آب های سطحی به توافق رسیدند.

در پی سفر محرابیان به ایروان، یادداشت تفاهم هفدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان به امضای روسای کمیسیون مشترک دو کشور رسید.

این تفاهم نامه در زمینه ترانزیت، حمل و نقل و تسهیل تجارت، تجارت بین دو کشور و همکاری های بیشتر در حوزه انرژی، توسعه همکاری های زیست محیطی در حوزه ارس و رفع آلودگی رودخانه های مرزی و توسعه همکاری ها در حوزه انرژی امضا شد. حوزه درمان و گردشگری

علی اکبر محرابیان در نشست رسمی هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان با تاکید بر رویکرد دولت سیزدهم برای توسعه روابط بین‌الملل، گفت: قطعا روابط خوب سیاسی ایران و ارمنستان باعث تقویت همگرایی در منطقه خواهد شد. “

وزیر نیرو افزود: هفدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان را در شرایطی برگزار می کنیم که روابط دو کشور همسایه بسیار دوستانه و در سطح بالایی است. خوشبختانه همکاری های اقتصادی نسبت به سال های گذشته بهتر شده است. در عین حال، ما اطمینان داریم که ظرفیت رشد همکاری های تجاری بسیار بیشتر از حجم فعلی است.

محرابیان نبود مسیر حمل و نقل مناسب، روابط مالی و بانکی پایدار و به طور کلی عدم استفاده از «ظرفیت عظیم دو کشور» را از مشکلات توسعه همکاری‌ها برشمرد و ابراز امیدواری کرد که موانع موجود از طریق آن برطرف شود. هر دو کشور. تلاش ها.

وی تاکید کرد: وزارت نیرو جمهوری اسلامی ایران با بر عهده گرفتن مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ارمنستان، برنامه ریزی ها و تلاش های زیادی برای توسعه همکاری های دو کشور انجام داده است. از اجلاس دهم به بعد از نظر علمی و فرهنگی، قانون از مردم و مسئولان دو کشور انتظار می رود و در این راستا اکیداً توصیه می کنم با برگزاری جلسات انطباق، مشکلات و موانع تفاهم را برطرف کرده و زمینه اجرای آنها را فراهم کنیم.

در پایان این نشست، مهر گریگوریان، رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ارمنستان و معاون نخست وزیر ارمنستان، از تلاش های انجام شده برای پیش نویس یادداشت تفاهم، برگزاری جلسات کارشناسی منظم و نهایی شدن سند جدید همکاری فی مابین تقدیر کردند. روابط با کشورمان در زمینه های مختلف.

معاون نخست وزیر ارمنستان با اشاره به نقش اتحادیه اقتصادی اوراسیا در گسترش همگرایی و افزایش تجارت در منطقه، بر آمادگی ارمنستان برای ادامه ایفای نقش تسهیل کننده در روابط ایران و اتحادیه اروپا تاکید کرد.

با اشاره به موضوع حمل و نقل و انرژی به عنوان دو پایگاه مهم برای گسترش روابط دو کشور، گسترش و به روز رسانی توافقنامه تبادل گاز و برق بین دو کشور، پیگیری تکمیل جاده شمال به جنوب ارمنستان به عنوان رابط از کریدور خلیج فارس تا دریا شیا، تسهیل روابط گمرکی دو کشور و برقراری روابط ریلی با ایران را در صورتی که موضوع رفع گره های ترافیکی در منطقه یکی از مهمترین برنامه های پیش روی دو کشور باشد، ذکر کرد.

در پایان این بازدید، در حاشیه هفدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی در ایروان، یادداشت تفاهم بین سران ایران و ارمنستان مناطق آزاد ارس ایران و موغری ارمنستان امضا شد.

در این یادداشت تفاهم، دو طرف بر آماده سازی زمینه برای همکاری بیشتر فعالان اقتصادی دو کشور و استفاده از تسهیلات ویژه منطقه آزاد ایران و ارمنستان برای توسعه روابط صنعتی، صنعتی، تجاری و تجاری تاکید کردند.

انتهای پیام/



دیدگاهتان را بنویسید