امضای مشارکت برای ساخت دو مجتمع عظیم فرآوری نفت


ساعت: 15:39
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1887127

قرارداد مشارکت برای تامین مالی ساخت پالایشگاه 300 هزار بشکه ای شهید سلیمانی بندرعباس و 300 هزار بشکه ای مروارید مکران جاسک با حضور رئیس جمهور امضا شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مشارکت مالی برای ساخت و ساز پالایشگاه نفت شهید سلیمانی به عنوان بزرگترین مجموعه پالایش نفت کشور و با ظرفیت تولید 300 هزار بشکه در روز، پیش از ظهر امروز (دوشنبه 19 مردادماه) با حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان، فیمابین بانک های ملی، تجارت و رفاه کارگران، توسعه انرژی تدبیر. گروه، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، اهداف سرمایه گذاری و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با سرمایه گذاری 11.1 میلیارد دلار امضا کردند.

همچنین قرارداد فاینانس ساخت پالایشگاه نفت خام سنگین و فوق سنگین مروارید مکران با ظرفیت تولید روزانه 300 هزار بشکه بین گروه اقتصاد مفید و بانک های ملت، تجارت و پارسیان با سرمایه گذاری 6.7 میلیارد دلاری منعقد شد.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در مراسم امضای تفاهم نامه مشارکت و تامین اعتبار ساخت پالایشگاه نفت شهید سلیمانی و پالایشگاه مروارید مکران امروز را به عنوان روز خجسته برای امضای اسناد این تفاهم نامه تعیین کرده اند.

رئیس ساخت مجتمع های پتروشیمی و پالایشگاه نفت این امر را یکی از نیازها و ضرورت های کشور دانست و افزود: تحقق اهداف کشور در زمینه رشد اقتصادی در گرو سرمایه گذاری های کلان است و این توافقات از جمله اقدامات و بستر موثر برای جذب سرمایه های خرد و کلان در راه است. ساخت و ساز و توسعه کشور .

رئیسی امضای این تفاهم نامه را گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و اظهار داشت: این تفاهم نامه همچنین گامی موثر در جهت خنثی سازی تحریم ها، جلوگیری از خام فروشی و تبدیل نفت خام به محصولات با ارزش افزوده بالاتر است. نیاز کشور به فرآورده های نفتی و ایجاد ظرفیت های جدید صادراتی.

وی همچنین با اشاره به اجماع کارشناسان اقتصادی مبنی بر اینکه هدایت نقدینگی به سمت تولید نگرانی از افزایش نقدینگی را برطرف می کند، تصریح کرد: تفاهم نامه امروز نیز یکی از نمونه های موفق هدایت نقدینگی به سمت تولید است.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیگیری مجدانه رمز موفقیت است، خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است موانع کوچکی بر سر راه اجرای یک پروژه بزرگ وجود داشته باشد، اما نباید باعث توقف یا حتی تاخیر در کار شود. هیچ مانعی برای اجرای این گونه پروژه ها شناسایی نکنید.

رئیسی اجرای این طرح ها را مایه رونق و پیشرفت بندرعباس و به ویژه سواحل مکران دانست و گفت: اجرای این طرح ها به عنوان طرح های علم محور می تواند اشتغال پایدار و رونق تولید به ویژه در صنایع پایین دستی کشور ایجاد کند. صنعت نفت.

وی از محمد محبر معاون اول رییس جمهور، میرکاظمی معاون برنامه و بودجه رییس جمهور، اوجی وزیر نفت و همه کسانی که برای مهیا کردن زمینه امضای این تفاهم نامه تلاش کردند، قدردانی کرد. که رزمندگان ما مسئول آن هستند زیرا در جبهه های دفاع مقدس. هر قدمی برای رونق تولید و ایجاد اشتغال تیری به دل دشمن و گامی برای افزایش امید و اعتماد مردم به نظام است.


مخبر: رونق تولید، توسعه اقتصادی و اشتغالزایی حاصل اجرای طرح هایی است که اقتصاد ملی را به حرکت در می آورد.

معاون اول رئیس جمهور در این مراسم همچنین با اشاره به سرمایه گذاری های گسترده برای طرح هایی که اقتصاد ملی را به حرکت در می آورد، گفت: هدایت نقدینگی به سمت تولید، افزایش ارزش پول ملی، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی از جمله نتایجی است که خواهد بود. حاصل سرمایه گذاری در پروژه های اقتصاد ملی شد.

محمد محبر با اشاره به مشارکت مردم در اجرای این پروژه ها ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح ها طعم شیرین این سرمایه گذاری را مردم بچشند.

معاون اول رئیس جمهور از جمله ویژگی های طرح ها را مشارکت و سرمایه گذاری مردم دانست پالایشگاه نفت پالایشگاه مروارید شهید سلیمانی و مکران افزود: مردم در ساخت این دو پروژه سرمایه گذاری و مشارکت زیادی کرده اند و پس از تحقق می توانند در این پروژه های بزرگ سهامدار شوند.

وی به نحوه تامین مالی این دو پروژه نیز اشاره کرد و خاطرنشان کرد: با نحوه تامین اعتبار این پروژه ها موانع برطرف شد و روند شروع ساخت این دو پروژه سرعت زیادی گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید