امضای نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش

امضای نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش و دلایل آن توضیح داد: محورهای 9 گانه ای را که در این زمینه احساس کردیم را مشخص کردیم. حرکت – جنبش؛ اولین موضوع رتبه بندی معلمان است. یکی از مطالبات برحق معلمان که مجلس هم وارد آن شد، بحث طبقه بندی بود. این طرح نه تنها اجرایی نشده بلکه هر روز اخبار ضد و نقیضی از آموزش و پرورش به گوش می رسد که نارضایتی گسترده معلمان را در پی داشته است.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: وضعیت استخدامی معلمان اعم از معلم راهنمایی و رانندگی، تدارکاتی یا برون سپاری معلمان و معلمان مدارس غیردولتی اسفناک است و امکان استخدام کادر آموزشی که به صورت روزانه دروس پایه را به دانش آموزان آموزش می دهند وجود ندارد و منصوب شد. بدون آینده و رابطه استخدامی با وزارتخانه که متاسفانه وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ این کار را انجام می دهد. از سوی دیگر در بحث مطالبات حقوقی معلمان خارج از کشور مغفول مانده است. با این حال آنها در خارج از کشور به همراه خانواده خود درس داده اند و مشکلاتی را متحمل شده اند و اکنون در دریافت درخواست ها دچار مشکل شده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس با اشاره به قانون ترمیم و افزایش حقوق و مزایای کارکنان با افزایش صلاحیت تحصیلی، یادآور شد: موضوع دیگر صلاحیت آموزشی فرهنگیان است که وزارت آموزش و پرورش روزانه آن را مطرح می کند. در این مورد. معلمان از این شرایط شکایت دارند. قانون می گوید که اگر معلمی در حین کار تحصیلات عالی کسب کند، در مورد وضعیت او نیز اعمال می شود. ممکن است معلم با مدرک لیسانس وارد کار شده باشد، اما اکنون دکترا داشته باشد، اما همچنان حقوق یک لیسانس را می گیرد. این ظلم است.

در آموزش عالی فردی معادل مدرک دکترا با حقوقی نزدیک به 20 میلیون تومان به عنوان معلم مشغول به کار می شود. این موضوع قبلاً در مجلس تصمیم گیری شده است و مردم باید برای دریافت مزایا و ایجاد انگیزه در دستمزد خود، درجات بالاتری قرار دهند. آموزش و پرورش تبدیل به وزارتخانه ای شده که وقتی نیروهایش را ملاقات می کنی می بینی واقعا انگیزه لازم را ندارند.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه رابطه وزیر آموزش و پرورش با بدنه کارگری و کارکنان و نیروها در آموزش و پرورش بسیار ضعیف است، ادامه داد: زمانی که وزیری در راس یک وزارتخانه قرار می گیرد، باید تایید کلی و حداقلی را داشته باشد؛ اما در این راستا، وزیر آموزش و پرورش در راس وزارتخانه قرار می گیرد. هم برای کارمندان و هم برای نیروهای فرماندهی و ستاد. این ضعف بعد از حدود یک سال در آقای نوری به وضوح مشهود است.

این نماینده مجلس به موضوع نوسازی و ساخت مدارس در مناطق مرزی و عقب مانده به عنوان یکی از موضوعات مربوط به طرح استیضاح نوری اشاره کرد و گفت: از مناطق مختلف بازدید و مشاهده می کنیم اما در این بازدیدها فقط وعده های آموزش و پرورش می شنویم. و در بسیاری از موارد اگر خیرین به دست ما نرسند نمی توانیم در بسیاری از این زمینه ها نیازها را برآورده کنیم. در بسیاری از موارد حتی خیرین به تعهد خود عمل کرده اند اما آموزش و پرورش حاضر به انجام تعهدات خود نیست و پروژه های ناتمام در دست مردم مناطق باقی می ماند!

وی افزود: آموزش و پرورش یک وزارتخانه هسته ای است. شاید اگر وزارتخانه‌ای مانند صنایع و معادن بد کار کند، یکی دو ماه قیمت‌ها تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و شرایط بازار به هم می‌خورد و حتی در مدت کوتاه‌تری همه ما متوجه آثار کار آن وزارتخانه می‌شویم، اما وقتی فاجعه در آموزش و پرورش و فرهنگ اتفاق می‌افتد، وزارت فرهنگ، مبنای اساسی برای تربیت نسل‌های بعدی کشور اتفاق می‌افتد، شاید نفهمید امروز چه اتفاقی می‌افتد، اما آثارش تا 10 یا 20 سال دیگر مشخص می‌شود.

رحیمی جهان آبادی درباره مدارس غیرانتفاعی به عنوان یکی از محورهای استیضاح توضیح داد: مدارس غیردولتی در وضعیت اسفباری قرار دارند و تا جایی که می توانند بدون حساب از مردم پول می گیرند. ما در قانون اساسی تحصیلات تکمیلی را یکی از وظایف دولت می دانیم که باید آن را رایگان در اختیار ملت قرار دهد. زمانی برخی مدارس با توجه به میل مردم با خدمات بیشتر تأسیس می شد، اما امروز وضعیت مدارس دولتی به گونه ای شده است که بخشی از بار بر دوش خانواده ها می افتد و در مدارس غیردولتی کمبود وجود دارد. نظارت بر شهریه ها، کیفیت مدارس و وضعیت آموزشی آنها مردم این فشار را تحمل می کنند. اگر آموزش و پرورش به همه این سوالات پاسخ نمی دهد، پس وظیفه آن در ایالت چیست؟

نماینده مردم تربت جام، تایباد، باهرتز و صالح آباد درباره تصمیم استیضاح یوسف نوری گفت: در تعاملی که با مردم و معلمان داشتیم وضعیت وزارت آموزش و پرورش را مناسب تشخیص ندادم. با تعدادی از نمایندگان رایزنی کردیم و روند استیضاح را آغاز کردیم و تا هفته آینده هر تعداد که بتوانیم امضای این استیضاح را خواهیم گرفت و به هیئت رئیسه مجلس تحویل خواهیم داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست استیضاح وزیر را به بعد از رتبه بندی معلمان در مهرماه موکول کنیم تا وعده اجرای رتبه بندی این بار به دلیل استیضاح یک وزیر به تعویق نیفتد؟ استیضاح به طور کلی کوتاه مدت نیست و به هیئت مدیره استیضاح می شود. رئیس می آید و در شورای رئیس مورد بررسی قرار می گیرد و بعد به کمیته می رود و فقط آنجا رایزنی می شود. بنابراین این کار چند ماه طول می کشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: ما به دنبال تسریع روند آموزشی هستیم و به دنبال سنگ اندازی و ایجاد مشکل برای این وزارتخانه نیستیم. اگر وزیر آموزش و پرورش مشکلات اصلی این وزارتخانه را سریعتر حل کند و رضایت معلمان را تا حدی، اما نه کامل جلب کند، استیضاح نخواهیم کرد، چه عکس العملی باید داشته باشیم؟! من و سایر نمایندگان قبلاً سؤالاتی را از یوسف نوری مطرح کرده‌ایم و او بارها به کمیته آمده است، اما فایده‌ای نداشته است. به نظر من این وزارتخانه نیازمند یک تحول اساسی است. نوری اگر چنین اراده ای داشته باشد و رتبه بندی را انجام دهد، مشکلات معلمان را حل کند، بدهی معلمان را پرداخت کند و بر مدارس غیرانتفاعی نظارت کند و اگر بر مدارس مناطق فقیر تاکید کند، به فکر رفاه و بیمه است. معلمان و به طور کلی اگر در راس این وزارتخانه یک مدیر قوی ظاهر شود، مشکلات حل می شود.

رحیمی جهان آبادی در ادامه به ضعف مدیران آموزش و پرورش در نقاط مختلف کشور پرداخت و تصریح کرد: حتی شاهدیم که از زمان روی کار آمدن یوسف نوری، مدیران استانی و شهرستانی این وزارتخانه بسیار بد انتخاب شده اند. حاکمانی انتخاب می شوند که حضورشان در رأس اداره مهمی چون آموزش و پرورش مضر است و اینها نقاط آسیب به دولت و مردم است و ما نماینده مردم هستیم. هر بار که با مردم ملاقات می کنیم، هم معلمان و هم خانواده دانش آموزان گلایه می کنند و یکی از ابزارهایی که برای حفظ حقوق مردم داریم، استیضاح است.

وی در خصوص تعداد امضاهای جمع آوری شده برای استیضاح یوسف نوری اظهار داشت: یک ساعت مانده به پایان ساعت کاری مجلس در هفته گذشته که طرح را روی سایت مجلس قرار دادم بیش از 10 نفر آن را امضا کردند. اما چون مدیریت تمام شد و رایزنی لازم را نداشتیم، بقیه امضاها را به این هفته موکول کردیم تا به حد نصاب برسند و اگر برخی از آنها بنا به دلایلی انصراف دهند، تعداد امضاها از حد نصاب کمتر نخواهد شد و ما می توانیم بعد از جمع آوری همه امضاها اقدام کنیم.

رحیمی جهان آبادی درباره واکنش کمیته آموزش، تحقیقات و فناوری به طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: هنوز با کمیته آموزش صحبتی نکرده ایم اما طبیعتاً یک بار استیضاح به هیات رئیسه ارجاع می شود. ، طبق مقررات به طور معمول به کمیسیون ارسال می شود. آموزش و پرورش نیز ارجاع می شود و جلسه ای بین استیضاح کنندگان و وزیر تشکیل می شود و در صورت عدم رضایت و توافق برای حل مسائل، کار به مراحل اجرایی می رود.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ما قصد نداریم آقای نوری یا وزارت ایشان را به چالش بکشیم اما باید به ما حق بدهند چرا که می توانیم از ظرفیت قانونی شورای اسلامی برای حل مشکلات معلمان و معلمان استفاده کنیم. خانواده های دانشجویی و حتی مشکلات سایر وزارتخانه ها و مشکلات آنها.

دیدگاهتان را بنویسید