امنیت و انرژی اروپا در خطر است/ تلاش غرب برای توقف جنگ روسیه و اوکراین

ساعت: 12:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۶
کد خبر: 1922855

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با دانا مطرح کرد:

ابوالقاسم دلفی گفت: اروپایی ها در تامین انرژی مورد نیاز خود با مشکل مواجه هستند. چرا که پس از تحریم روسیه توسط اروپایی ها، روسیه نیز در حوزه انرژی و گاز پاسخ داد و اروپایی ها را تحریم کرد و در زمستان و در اوج نیاز آنها را به دردسر انداخت.

ابوالکاسم دلفی کارشناس مسائل بین الملل و اروپا در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با بیان اینکه در روزهای پایانی سال جدید و آغاز سال جدید شاهد افزایش تنش بین روسیه و اوکراین بودیم که منجر به افزایش درگیری های نظامی آنها شد، گفت: وضعیت اوکراین و حمایت از روسیه ناتو و غرب اوکراین را در برابر حملات روسیه مقاوم کردند. امید است روند ویرانگر این جنگ ادامه داشته باشد. از سوی دیگر، وعده‌های پوتین در خصوص زمان محدود برای پایان این جنگ هنوز محقق نشده است و او تمام تلاش خود را می‌کند تا فشار بیشتری بر اوکراین وارد کند تا جنگ بیش از این طول نکشد. بنابراین قبل از اجرای آتش بس بین روسیه و اوکراین، روس ها حملات نظامی خود را برای حل هر چه سریعتر این وضعیت افزایش دادند که نتیجه ای نداشت.

سفیر سابق کشورمان در فرانسه افزود: حمله نظامی اخیر در پاسخ به حمله اوکراین به خاک روسیه بود که یک پایگاه نظامی روسیه را هدف قرار داد و بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه 63 سرباز آن کشته شدند. این بیشترین تعداد تلفات روسیه از آغاز جنگ است. از آنجایی که جنگ نظامی با تبلیغات نظامی همراه است، اوکراینی ها این رقم را بیش از 400 نفر اعلام کردند.

دلفی گفت: ظاهراً اوکراینی‌ها با حمایت ناتو به سلاح‌هایی دست یافته‌اند که می‌توانند روس‌ها را با دقت بیشتری هدف قرار دهند. کیف و تاسیسات الکتریکی، باعث قطع برق در کیف و فشار بر اوکراین شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین گفت: در این حمله زلنسکی مدعی شد روس ها با استفاده از پهپادهای ایرانی حمله کرده و 40 فروند از این پهپاد را سرنگون کرده اند که کی یف بارها این ادعا را تکرار می کند. در همین راستا اروپا از اوکراین خواست تا اسنادی در این زمینه جمع آوری و به آنها ارائه کند.

دلفی با تاکید بر اینکه ایران باید در مقابل این ادعا واکنش جدی نشان دهد و تکلیف این ادعاها را روشن کند، گفت: واضح است که حمله روسیه به اوکراین شرایط سختی را برای اروپا ایجاد کرده است. از سوی دیگر، امنیت اروپا در دهه های پس از جنگ جهانی دوم به خطر افتاد. کشور همسایه اتحادیه اروپا در حال جنگ است و این جنگ به اروپا سرایت کرده و ناتو را درگیر کرده است.

وی افزود: برای برقراری امنیت، بسیاری از کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا این جنگ را از طریق گفتگو حل کنند. فرانسه و آلمان در این زمینه رایزنی کردند. اما تاکنون به نقطه روشنی نرسیده اند.

دلفی با اشاره به اینکه این جنگ سایر نقاط اروپا را تحت تاثیر قرار داد و مشکلاتی را ایجاد کرد، تصریح کرد: مهمترین مشکلی که گریبانگیر اروپایی ها به دلیل این جنگ شده است، برهم زدن امنیت قاره سبز است. واضح است که اوکراین توانایی دفاع نظامی از خود را ندارد، فقدان یک نیروی نظامی آماده برای مقاومت در برابر تجاوز روسیه قابل مشاهده است و ناتو به آن متوسل می شود. به همین دلیل، ناتو به اعماق اروپا نفوذ کرده و در مرزهای اوکراین در لهستان، رومانی و سایر کشورها ظاهر شده تا به اوکراین کمک نظامی کند.

وی گفت: مشکل دیگر این است که انرژی اروپا در خطر است و اروپایی ها در مشکل هستند. چرا که پس از تحریم روسیه توسط اروپایی ها، روسیه نیز در حوزه انرژی و گاز پاسخ داد و اروپایی ها را تحریم کرد و در زمستان و در اوج نیاز آنها را به دردسر انداخت. اروپایی ها علیرغم همه تلاش ها و آمادگی های خود برای زمستان مجبور شدند گاز مورد نیاز خود را با 4 برابر قیمت از آمریکا وارد کنند که فشار زیادی بر اقتصاد خانواده های اروپایی وارد کرد.

دیپلمات سابق کشورمان ادامه داد: از آنجایی که روسیه و اوکراین از بزرگترین صادرکنندگان غلات هستند، با شروع جنگ و تحریم صادرات غلات از روسیه به اروپا، مشکل دیگری برای ساکنان گرین ایجاد شده است. قاره. همه این شرایط و مشکلات دست به دست هم دادند و اروپا و غرب را به مبارزه واداشتند تا بتوانند با شروع گفت و گو با روس ها این جنگ را متوقف کنند. چون آنها هم ضرر کردند.

دلفی با بیان اینکه اروپایی ها این تهاجم را غیرمنطقی خواندند و معتقد بودند که مشکل روسیه و اوکراین باید با گفت وگو حل شود، گفت: غربی ها تلاش می کنند با روسیه سخت پیش بروند، بنابراین هیچ کشوری جرات چنین کاری را در اروپا ندارد. در این زمینه برای کشورهایی که معتقدند طرف روسیه بودند حساب جداگانه ای باز می کنند. ادعای روس ها مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی نیز در این چارچوب می گنجد.

وی افزود: متأسفانه مدتی است که ایران با این ادعا مورد هجمه قرار گرفته و حامی روسیه و کشوری است که تسلیحات نظامی روسیه را تامین می کند. با خسارات جانی و مالی به مردم اوکراین همراه بود، در اوکراین و غرب کار می شود تا ایران در عرصه بین المللی در برابر حملات آسیب پذیرتر شود. منزوی

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: اگر ایران روابط خوبی با روس ها داشته باشد، دلیلی ندارد که با روس ها به جنگ اوکراین برود و اگر این کار را نکنیم، یک مورد شدید خواهد بود.

دلفی با بیان اینکه ما به عنوان کشوری که 8 سال سرزمینش مورد تهاجم رژیم بعث بوده و همواره متجاوز را محکوم کرده ایم، تصریح کرد: آرزوی ما این است که دنیا در هر جنگی متجاوز را محکوم و محکوم کند و این را همیشه سیاست علنی اعلام کرده است. بعد از انقلاب بنابراین نباید به گونه ای حرکت کنیم که دنیا ما را شریک کشور مهاجم بداند و اگر چنین ادعایی ثابت شود و به عنوان یک مشکل واقعی با آن برخورد شود، مشکلات ما در عرصه بین المللی بیشتر می شود.

سفیر سابق ایران در فرانسه گفت: در شرایطی هستیم که چشم به شرق و رابطه مطلوب با روسیه در عرصه بین المللی دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی خود دوخته ایم. بنابراین ما با روسیه روابط خوبی داریم و این را می توان در روابط ما مشخص کرد. ما باید همکاری اقتصادی و نظامی خوبی داشته باشیم. همه اینها برای غرب معقول است، به شرطی که روابط ما با کشورهای دیگر به همان اندازه خوب باشد و با کشورهای دیگر نیز همین طور رفتار کنیم.

ابوالقاسم دلفی با اشاره به اینکه روابط پرتنش و تیره ای با غرب داریم و دنیا با ما به عنوان کشوری که روابط خوبی با آن دارد برخورد نمی کند، گفت: در مذاکرات هسته ای گره هایی وجود دارد و هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم. ما و غربی ها به دنبال اهداف خود هستیم. غربی ها در مورد مسائل حقوق بشر برای ما پرونده تشکیل داده اند، قطعنامه ای علیه ایران در شورای حقوق بشر صادر کرده اند و کمیسیون حقیقت یاب تشکیل داده اند. همه اینها هزینه هایی را برای ایران به همراه خواهد داشت و ایران را در عرصه بین المللی منزوی می کند.

وی افزود: طبیعی است هر کشوری که با کشور دیگری روابط خوبی دارد، آن روابط را به همکاری نظامی، اقتصادی و سیاسی تبدیل کند. چین اکنون مبادلات تجاری، سیاسی و نظامی با روسیه دارد. چرا آنها چنین ادعاهایی را در چین مطرح نمی کنند؟ چون هیچ بهانه و فشار دیگری وجود ندارد. اگر کشوری بودیم که در عرصه بین المللی روابط عادی داشتیم، قبل از جنگ اوکراین و حتی در مقطعی به روس ها پهپاد فروخته بودیم و حتی ثابت می کردیم که پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده شده است، آن وقت اعلام می کردیم که ارتش ما مبادله قبل از شروع جنگ صورت گرفته است، شاید قبول کرده باشد و موضوع مهمی نیست و در چشم غرب قابل مشاهده نیست. اما در چنین شرایطی که بتوانیم روابط عادی با روس ها داشته باشیم، عامل فشاری شد که چرا با کشوری که در حال جنگ است، مبادله نظامی داشتیم و طبق مقررات بین المللی نباید به آن سلاح بفروشیم.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: وقتی غربی ها به دنبال عوامل ایجاد تنش در رابطه با ایران هستند و هر روز بابت موضوع هسته ای عذرخواهی می کنند، همه این اتهامات به مجموعه ای از فشارها تبدیل می شود که همه جا می توانند علیه ایران از آن سوء استفاده کنند.

ابوالقاسم دلفی با اشاره به اجرای آتش بس موقت روسیه و اوکراین گفت: باید از این فرصت استفاده کنیم و با موضع خود به غربی ها بفهمانیم که ایران باید از پرونده جنگ اوکراین جدا شود. زیرا ایران برای مدت طولانی موضع بی طرفی را اتخاذ کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید