امید محتاطانه برای احیای توافق هسته ای

امید محتاطانه برای احیای توافق هسته ای

روز جدید تهران جزئیات پاسخ خود را ارائه نکرد و بروکسل که می گوید با شرکای مذاکره کننده خود از نزدیک همکاری می کند، اظهار نظری نکرد. اما «گفتمان» اخیر دو طرف حاکی از امکان توافق واقعی است. چیزی که همین دو ماه پیش معجزه به نظر می رسید.

بروکسل در حال بررسی پاسخ تهران است که دوشنبه شب برای احیای توافق برجام ارسال کرد. این توافق خواستار توقف قابل راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران در ازای بازگشت تدریجی تهران به اقتصاد بین المللی است.

تهران جزئیات پاسخ خود را ارائه نکرد و بروکسل که می گوید با شرکای مذاکره کننده خود از نزدیک همکاری می کند، اظهار نظری نکرد. اما «گفتمان» اخیر دو طرف حاکی از امکان توافق واقعی است. چیزی که همین دو ماه پیش معجزه به نظر می رسید.

اگرچه انتظار می‌رود بروکسل در چند روز آینده پاسخ دهد، اما با توجه به تعداد جلسات مذاکره در هجده ماه گذشته که در آن توافق “واقعاً قریب‌الوقوع” به نظر می‌رسید، همچنان احتیاط لازم است.

این توافق به ایران اجازه می دهد تا در نهایت حدود 2.5 میلیون بشکه نفت در روز صادر کند. دورنمایی که قیمت هر بشکه نفت برنت را در روزهای دوشنبه و سه شنبه به کمتر از 95 دلار رساند. این برای کشورهای غربی که قیمت بنزین بالا رفته است خوب است. با این حال، به دلایل فنی و لجستیکی، بعید است که این توافق به توزیع گسترده نفت ایران در کوتاه مدت منجر شود.

تهران قبل از اینکه بگوید آمریکا باید در مورد سه موضوع مورد مناقشه «واقع گرایی و انعطاف پذیری» نشان دهد، تنها به «پیش نویس توافق» اشاره کرد. به گفته تهران، هیأت آمریکایی «به صورت شفاهی انعطاف خود را در مورد دو نکته ابراز کرده است، اما این نکات باید در متن توافق گنجانده شود». در حالی که سوال سوم مربوط به تضمین عدم محکومیت غیریک جانبه این توافق از سوی واشنگتن است. دو سوال اول به تمایل ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی بین المللی و نگرانی غرب در مورد ذخایر اورانیوم غنی شده ایران مربوط می شود.

در واکنش به بازگشت تحریم‌های آمریکا، ایران در دو سال گذشته 43 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا 60 درصد در ایزوتوپ 235، یعنی 90 درصد ایزوتوپ مورد استفاده در بمب‌های هسته‌ای، در دو سال گذشته ذخیره کرده است که از نظر تئوری برای ساخت بمب کافی است.

احیای برجام تنها در صورتی معنا خواهد داشت که تهران به طور قابل راستی‌آزمایی با برچیدن این ذخایر موافقت کند و از باقی ماندن آن به عنوان یک کشور «آستانه هسته‌ای» جلوگیری کند.

قدرت‌های غربی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگران هستند که تهران توانایی بازرسی از سایت‌های هسته‌ای خود را از ابتدای سال جاری میلادی به حالت تعلیق درآورده است. حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه ایران گفت که کشورش آماده است برای دستیابی به توافق امتیازاتی بدهد. این می تواند به معنای نرم شدن موضع تهران در مورد موضوع بازرسی های بین المللی از سایت هایش باشد.

دیدگاهتان را بنویسید