امیرعبداللهیان: سپاه یکی از موضوعات اصلی مذاکرات است / توافق از برجام فراتر نمی رود / متن ما نیاز به بازنگری نهایی دارد.

امیرعبداللهیان: سپاه یکی از موضوعات اصلی مذاکرات است / توافق از برجام فراتر نمی رود / متن ما نیاز به بازنگری نهایی دارد.

روز جدید : حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت و گوی تلویزیونی درباره آخرین روند مذاکرات گفت: توافق از برجام فراتر نخواهد رفت. ما توانسته ایم گام های بلندی در رفع تحریم ها برداریم.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گوی تلویزیونی درباره آخرین روند مذاکرات گفت: توافق از برجام فراتر نخواهد رفت. ما توانسته ایم گام های بلندی در رفع تحریم ها برداریم.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: زمانی که افکار عمومی می گفتند روسیه به دلیل اتفاقات اوکراین، قرارداد گروگان گیری را گرفته است، این موضوع در فضای مجازی و برخی رسانه های غربگرا مطرح شد که بلافاصله با آنها موافقت کردم، با لاوروف تماس گرفتم و سپس به روسیه سفر کرد.

آمریکایی ها خواستار مذاکره مستقیم بودند

وی ادامه داد: آمریکایی ها خواستار گفتگوهای مستقیم بودند و گفتند ما می خواهیم نشان دهیم که آقای بایدن حسن نیت دارد. ما هم گفتیم که آمریکا در صورت حسن نیت باید تحریم های ایران را لغو کند. ما دنبال عکس نیستیم ما به دنبال اقدامات عملی هستیم و به واسطه ها هم گفته ایم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: به نقطه توافق نزدیک شده ایم، اما چند موضوع مهم حل شده است و آقای مورا باید تا ساعتی دیگر وارد تهران شود و آخرین تبادلات انجام شود. “

تصویب تحریم ها برای رفع تحریم ها بر عهده مجلس است

وی افزود: بخشی از ضمانت‌نامه‌ها بر عهده مجلس است و اگر به توافق رسیدیم طبق قانون مجلس باید به مجلس گزارش دهیم که اکنون برخی تحریم‌ها برداشته شده است و این گزارش ما است و مجلس باید به این موضوع رسیدگی کند. در واقع با مجوز مجلس این ضمانت است و در متن، مذاکرات و اسناد داخلی ضمانت هایی دریافت می کنیم و در مرحله دوم مجلس آن را می دهد.

امیر عبداللهیان گفت: در آخرین مراحل مذاکرات، عمده ترین مانع مذاکره این است که طرف آمریکایی اغراق می کند و حتی برخی از اغراق های آنها را به بورل ارائه کردم و به او گفتم که می توانیم مسائل را هم مطرح کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در حال حاضر مورد توافق قرار نگرفته چند موضوع از سوی آمریکایی هاست و در برخی موضوعات چالش ها و اختلاف نظرها وجود دارد و اینکه در مرحله اقدام، طرف آمریکایی باید گام بردارد. آمریکایی قبول می شود.

لزوم حذف سپاه از لیست تحریم ها

وی ادامه داد: موضوع حذف لیست اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از لیست تحریم های یکجانبه علیه آمریکایی ها یکی از موضوعات اصلی ما در مذاکرات است. برخی از هلدینگ ها و نهادهای دولتی ما هستند و یکی از مسائل سپاه پاسداران است.

امیرعبدالیان افزود: در مورد سپاه پاسداران مهم است که جایگاه و نقش سپاه به عنوان نقش ما در امنیت و دفاع دیده شود.

وی ادامه داد: مسئولان ارشد سپاه همواره به ما تذکر می دهند که در راستای منافع ملی کشور هر کاری لازم است انجام دهیم و موضوع سپاه را در اولویت قرار نمی دهیم. وقتی می گوییم سپاه یعنی حاج قاسم سلیمانی و علیرغم اجازه مسئولان سپاه، اما این یکی از مشکلات اصلی ماست.

ما با سه کشور اروپایی به توافق رسیده ایم

وی افزود: اگر آمریکایی ها رویکرد واقع بینانه داشته باشند، توافق قابل دستیابی است. ما سه کشور اروپایی روی یک متن توافق کرده ایم و این متن باید نهایی شود.

وی گفت: چین و روسیه طرف توافق هستند و من به لاوروف گفته ام که منتظر هیچ یک از طرفین نخواهیم بود، بلکه همه کشورها باید حضور داشته باشند و ما در یک کنفرانس مطبوعاتی این موضوع را روشن کردیم. .

وی ادامه داد: من به عنوان رئیس سیاست خارجی به وزرای کشورهای نزدیک به آمریکا گفتم که در پیام هایی که از آمریکا می گیریم درگیری و اختلاف وجود دارد. تا زمانی که تعهد قاطعانه ای نداشته باشیم و به توافق نرسیم، از دستاوردهای هسته ای خود دست نخواهیم کشید.
اگر می‌خواهید نگرانی‌های خود را در مورد مسائل هسته‌ای برطرف کنید، باید تحریم‌های سرکوبگر را حذف کنید.

حوادث اخیر در عربستان سعودی و یمن

وی در خصوص روابط با عربستان نیز گفت: اگر بخواهیم به مرحله جدیدی از گفت وگو با عربستان برسیم باید همه جوانب را در نظر گرفت و اگر با این اعدام ها در عربستان وضعیت عربستان پیش نیامده است. شاید برای اولین بار زمانی که سعودی ها می خواستند صحبت کنند.

امیر عبداللهیان افزود: ما از بازگشت روابط عادی عربستان با ایران استقبال می کنیم، اما انتظار داریم عربستان نقش سازنده ای داشته باشد.

وی در خصوص حوادث یمن نیز افزود: سعودی ها از ایران نیز خواسته هایی برای پایان دادن به جنگ داشتند اما در نهایت به دنبال آنچه در جنگ به دست نیاوردند به میز مذاکره نگاه می کردند. ما با جنگ و گسترش آن در یمن و منطقه موافق نیستیم، زیرا ادامه این جنگ به نفع هیچکس نیست.

میرعبداللهیان در خصوص سفر اخیر خود به سوریه و لبنان گفت: ما در سوریه در مبارزه با داعش شهدا تقدیم کردیم و در سفر اخیر خود صحبت های بسیار خوبی در مورد بازسازی سوریه داشتیم. پیشنهادهای خوبی از سوی مقامات لبنانی داشتیم که می توانست پتانسیل اقتصادی خوبی داشته باشد. در برخی کشورها مانند سوریه، عراق، لبنان، بخش خصوصی بسیار مهم است و نقش مهمی در پیشرفت مثبت ایران داشته است و از همه دست اندرکاران بخش خصوصی می خواهیم به این موضوع رسیدگی کنند.

امیر عبداللهیان افزود: باید قانون جامع ایرانیان خارج از کشور تصویب شود، برخی از مسائل مشکلات آنها در خارج از کشور باید حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید