امیر عبداللهیان: توافق بر سر دور جدید مذاکرات به واقع گرایی آمریکا و سه کشور اروپایی بستگی دارد

امیر عبداللهیان: توافق بر سر دور جدید مذاکرات به واقع گرایی آمریکا و سه کشور اروپایی بستگی دارد

روز جدید امیر عبداللهیان درباره مذاکرات وین گفت: در سفر آقای بورل به تهران و توافق برای ادامه مذاکرات برای رفع تحریم ها، به آقای چاووش اوغلو اطلاع دادم.

وی گفت: من حساسیت و ملاحظات ایران را نسبت به صهیونیست‌ها و تحرکات این رژیم در دیدار با چاووسو آیلو وزیر امور خارجه ترکیه به صراحت اعلام کرده‌ام. موافق.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که سیاست همسایگی ایران، توسعه و تعمیق روابط ایران و ترکیه در دستور کار جدی دولت آیت‌الله رئیسی است.

وی با ابراز حساسیت و نگرانی ایران از صهیونیست ها و تحرکات این رژیم، در دیدار با چاووش اوغلو تصریح کرد که دور جدید مذاکرات رفع تحریم ها منجر به توافق با آمریکا و سه کشور اروپایی خواهد شد.

وزیر امور خارجه افزود: در سفر امروز خود به آقای چاوشو آیلو، پیش نویس و رونوشتی از پیشنهاد طرف ایرانی برای کار بر روی سند جامع و بلندمدت همکاری دو کشور ارائه می شود.

امیر عبداللهیان در خصوص مذاکرات وین گفت: در سفر آقای بورل به تهران و توافق برای ادامه مذاکرات برای رفع تحریم ها، آقای چاووش اوغلو را مطلع کردم.

وی افزود: امیدوارم در دور جدید مذاکرات ایران و سایر کشورها شاهد توافق به شرط رفتار واقع بینانه آمریکا و سه کشور اروپایی باشیم.

نشست مقابله با پدیده گرد و غبار در تهران برگزار می شود

وزیر امور خارجه درباره مسائل زیست محیطی و ریزگردها نیز گفت: این موضوع یک معضل جدی در منطقه است و در برخی استان های ایران نیز با این چالش مواجه هستیم.

امیر عبداللهیان افزود: به خواست خداوند طی دو هفته آینده در تهران جلسه ای برای رسیدگی به پدیده گرد و غبار، مسائل مربوط به آن و پیامدهای زیست محیطی این معضل برگزار خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در این زمینه تاکید داریم کمیته مشترکی که بین ایران و ترکیه در این زمینه تشکیل شده است تا مذاکرات کارشناسی و فنی خود را ادامه دهد.

وزیر امور خارجه درباره گفتگوهای خود با وزیر امور خارجه ترکیه درباره یمن گفت: ما از تداوم آتش بس در یمن حمایت می کنیم و همواره بر لزوم رفع محاصره انسانی و یافتن راه حل سیاسی در یمن تاکید می کنیم.

وی افزود: در موضوع لیبی از تشکیل دولت قانونی و واحد در لیبی استقبال می کنیم.
ما نگرانی های امنیتی ترکیه را درک می کنیم

امیر عبداللهیان در خصوص گسترش روابط تجاری با ترکیه گفت: به زودی رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و معاون دیپلماسی ایران برای پیگیری توافقات دو کشور در حوزه مذکور به ترکیه سفر خواهند کرد. “

وزیر امور خارجه تاکید کرد: درباره مسائل کنسولی، استرداد مجرمان و تبادل اسرا رایزنی و گفتگو کردیم. همچنین در خصوص گسترش دیپلماسی پارلمانی بین دو کشور و تجارت فرامرزی و گسترش بازارچه های مرزی گفتگو کردیم.

امیر عبداللهیان ادامه داد: همچنین با برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو طرف در آینده نزدیک موافقت کرده ایم و امیدواریم بتوانیم جلسه شورای عالی روابط ایران و ترکیه را در سطح ریاست جمهوری برگزار کنیم.

وی گفت: ما نگرانی های امنیتی ترکیه را درک می کنیم.

وی افزود: ما معتقدیم که نگرانی های امنیتی برای دوستانمان در ترکیه باید از طریق گفتگو و صلح حل و فصل شود.

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: در سفر آقای چاووش اوغلو به تهران، ما پیشنهاد دادیم که سند جامع راهبردی همکاری بین دو کشور تضمین شود و وی در سفر امروز خود به آنکارا رونوشتی از پیشنهاد ایران برای کار بر روی یک سند را تهیه کرد. همکاری کلی ما هر دو طرف مقامات ترکیه را در دراز مدت معرفی خواهیم کرد. این سند شامل همکاری های دو کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی، تجاری، امنیتی، نظامی، دفاعی، گردشگری و غیره است.

دیدگاهتان را بنویسید