امیر عبداللهیان خطاب به هایکو ماس درباره مذاکرات: کشورهای اروپایی از تنش و بیانیه دوری کنند

امیرعبدالیان خطاب به هایکو ماس درباره مذاکرات: کشورهای اروپایی برای پرهیز از تنش و بیانیه ها

روز جدید حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران و هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان دوشنبه شب در تماس تلفنی درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه، مذاکرات در وین و تحولات منطقه گفتگو کردند.

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که حسین امیرعبدالهیان و هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان دوشنبه شب تلفنی درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه، مذاکرات در وین و تحولات منطقه گفتگو کردند.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان به وزیر امور خارجه تبریک گفت و برای وی آرزوی بهبودی کرد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به سابقه همکاری های خوب دو کشور در زمینه های مختلف، بر ضرورت توسعه آنها تاکید کرد.

هایکو ماس با اشاره به علاقه شرکت های آلمانی برای همکاری با ایران ابراز امیدواری کرد که این نوع همکاری ها با حل مشکلات تقویت شود.

دو طرف در مورد اهمیت همکاری در صنعت، انرژی های تجدیدپذیر، نیروگاه ها، کشاورزی، پزشکی، علم و فناوری و محیط زیست گفتگو کردند.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص مذاکرات آتی در وین خاطرنشان کرد: آمریکا مقصر اصلی وضعیت کنونی است. خروج ایالات متحده و اخراج سه کشور اروپایی نیز بی اعتمادی را افزایش داد. بنابراین لغو کامل تحریم ها ضروری است. وی همچنین بر لزوم پرهیز طرف های اروپایی از بیانیه ها و اظهارات تحریک آمیز تاکید کرد.

امیر عبداللهیان گفت: توسل به زور و تهدید در مذاکرات و رسانه ها سودی ندارد و جمهوری اسلامی ایران تسلیم فضای دروغین نخواهد شد. هرگونه اظهارنظر نادرست یا نادرست می تواند تلاش های جاری را به خطر بیندازد.

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به اینکه آلمان بی اعتمادی ایران را درک می کند، گفت که کشورش برای بازگشت آمریکا به برجام و پایان مذاکرات تلاش خواهد کرد.

به گفته وزارت امور خارجه، این مذاکرات که به فضایی صمیمانه تبدیل شد، بر مسائل منطقه ای نیز متمرکز بود.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص مشکلات کنونی عراق بر محکومیت جمهوری اسلامی ایران به دلیل حمله به اقامتگاه نخست وزیر عراق تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به موضع مشترک آلمان و ایران در محکومیت این اقدام، بر ادامه حمایت از صلح و ثبات در عراق تاکید کرد.

امیر عبداللهیان با اشاره به مشکلات و حوادث افغانستان بر ضرورت ارسال کمک های بیشتر به این کشور تاکید کرد و با اشاره به روند تکمیل واکسیناسیون حدود چهار میلیون افغان مقیم ایران، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارسال کمک ها را اعلام کرد. به آلمان از طریق وی بر مرزهای ایران با افغانستان تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین بر لزوم تلاش برای پایان دادن به محاصره انسانی یمن که مورد استقبال آلمان قرار گرفت، اشاره کرد.

توسعه لبنان و حمایت دولت قانونی آن کشور از جمله نکاتی بود که در این گفتگوی تلفنی مورد تاکید قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید