انبار کالاهای متروکه گمرک فرودگاه امام تخلیه شد


ساعت: 12:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۵
کد خبر: 1890337

مدیرکل گمرک فرودگاه امام از تحویل تمامی کالاهای رها شده در انبارهای این فرودگاه به سازمان اموال و املاک خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ابوالفضل اکبرپور، مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) درآمد گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) در سال گذشته را 5 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در 4.5 ماهه امسال گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) حدود 4 هزار میلیارد تومان درآمد داشته است. که نسبت به مدت مشابه سال قبل 147 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد کالاهای وارداتی در گمرک کالاهای اساسی، ماشین آلات تولیدی و قطعات ماشین آلات خطوط تولید است، ادامه داد: از این گمرک به مقاصد مختلف و در محصولاتی مانند رادیاتور، سینک، لامپ صادرات انجام می شود. اتاق و غیره، قبلا واردکننده بودیم، حالا صادرکننده به کشورهای اروپایی شده ایم.

اکبرپور به بخشنامه های متعدد ایجاد موانع وقت گیر و دست و پا گیر برای حمایت از تولید اشاره و بیان کرد: گمرک بسته های تشویقی برای حمایت از تولید ایجاد کرده است که به عنوان مثال برای صادرکنندگان معتبر ضمانت نامه یک ساله می پذیرد.

این مسئول درباره آمار واردات گفت: از ابتدای سال جاری تا چهارم مردادماه، 23 هزار و 840 فقره اظهارنامه وارداتی به وزن 10 هزار تن و به ارزش حدود 2.7 میلیارد دلار ثبت شد.

وی در خصوص صادرات نیز گفت: از ابتدای امسال تا 24 مردادماه دو هزار اظهارنامه صادراتی به وزن دو هزار تن و به ارزش 88 میلیون دلار ثبت شد.

به گفته این مقام مسئول، عمده محصولات صادراتی اظهار شده توسط گمرک فرودگاه امام شامل مصنوعات طلا، زعفران و خشکبار است که مصنوعات طلا ورود موقت بوده و شمش های طلا پس از فرآوری وارد کشور می شود، دقیقا به همان میزان طلا به عنوان ارز به کشور صادر می شود. کشور دارد

اکبرپور در مورد چمدان دستی مسافران گفت: در عین حال در مورد چمدان دستی مسافر سخت گیری نداریم، اما نباید اجازه سوء استفاده از چمدان دستی مسافر را بدهیم، مثلاً اگر تا شش ماه مواد مخدر مجاز است وارد شود. آنها نسخه پزشک دارند. گمرک بیش از این اجازه نمی دهد. همچنین تیم‌های ورزشی که برای مسابقات به خارج از کشور می‌روند و سپس بازمی‌گردند، مانند سایر مسافران، کالاهای همراه خود را بررسی می‌کنند.

وی با اشاره به تعداد مسافران ورودی و خروجی از کشور در چهار ماهه نخست سال جاری خاطرنشان کرد: برای این مدت بیش از یک میلیون و 200 هزار مسافر با 7 هزار و 400 پرواز وارد شده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 79 درصد افزایش داشته است و این در حالی است که بیش از 1190000 مسافر با 7200 پرواز از کشور خارج شده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 186 درصد افزایش تعداد مسافران خروجی را نشان می دهد.

مدیرکل گمرک فرودگاه امام در خصوص کالاهای رها شده گفت: تا سال 1395 مدت زمان ماندگاری کالا در انبارها و مرزها با تشخیص رئیس سازمان متولی آن مرز بوده است، گاهی اوقات این امکان وجود داشت. بیش از یک سال کالا را متوقف کند، اما از زمانی که پس از آغاز تلاطم ارزی برخی از صاحبان کالا از ماندگاری کالا در انبارها سوء استفاده می کنند، بنابراین طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی، حداکثر ماندگاری عمر کالا در انبارهای عمومی دو ماه اعلام شده است. گمرک موظف است پس از دو ماه نسبت به ارزیابی و ارزیابی کالا اقدام و به سازمان جمع آوری و فروش اموال تحویل دهد. اگر در این دو ماه مشکل صاحب کالا برطرف شود، می تواند کالا را ترخیص کند، در غیر این صورت باید به سازمان تملک مراجعه و دو و نیم درصد ارزش کالا را پرداخت کند.

به گفته اکبرپور، پس از طرح موضوع کالاهای متروکه در گمرکات فرودگاه امام در روزهای اخیر از سوی مقام قضایی، 38 هزار اظهارنامه کالای متروکه به سازمان اموال کشور ارائه شده است که از این تعداد تاکنون 26 هزار اظهارنامه کالای متروکه به این سازمان رسیده است. و 12 هزار اظهارنامه دیگر طی روزهای آینده به انبارهای سازمان تملک منتقل خواهد شد. 2500 فقره اظهارنامه متروکه بدون مالک نیز به ستاد فرمان امام تحویل داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید