راه اندازی شبکه دریافت هدایا در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) از ارباب رجوع

ساعت: 15:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۱
کد خبر: 1804547

ششمین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت کروز امروز در شعبه چهارم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ششمین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت کروز امروز (یکشنبه 10 بهمن) در شعبه چهارم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

قاضی صلواتی در ابتدای جلسه از دادسرا خواست تا اظهار نظر کند و بقیه کیفرخواست را قرائت کند.

سخنگوی دادستان فولادی در خصوص ادله منتسب به متهم شاپور کرمهانی گفت: متهم سید نوید طاهری در خصوص پرداخت رشوه خودرو به گمرک گفت: خودروی سمند متعلق به مامور گمرک شهید رجایی و خودروی ساندرو در اختیار آقای کرمهانی معاون فنی گمرک است. گمرک امام خمینی تحویل داده شد و ماموران گمرک پولی برای مالکیت خودروها پرداخت نکردند.

وی افزود: متهم کرمهانی در خصوص دریافت دستوری از رئیس کل گمرک مبنی بر تحویل خودرو به ارباب رجوع گفت که آقای فاتحی در زمان تحویل خودرو مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) بوده است. در غیر این صورت این کار انجام نمی شود.

سخنگوی دادستان گفت کرمهانی گفته است که این شرکت هیچ ادعای غیرقانونی در قبال ادعاهای غیرقانونی شرکت کروز ندارد. کرمهانی با پذیرش هدایایی از سوی ارباب رجوع برای تسریع در کار گفت: با 29 سال سابقه به وظایف قانونی خود عمل کرده است.

وی افزود: حمیدرضا عطریان مسئول آزادسازی ایران خودرو در خصوص پرداخت رشوه به گمرکات گفت: این کار با توجه به تسریع در انجام امور مربوط به ترخیص کالا و عیدی، سالانه پرداخت می شود.

سخنگوی دادستان گفت: شاپور کرمهانی معاون فنی گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) نقش موثری در قاچاق شرکت کروز داشت و گفت: تصاویر کالاهای بارگذاری شده در سامانه گمرک هیچ ارتباطی با مدارک ترخیص ندارد.

سخنگوی دادستانی گفت: متهم کرمهانی در رابطه با رسیدگی شرکت کروز به مدارک مخدوش گفت: نظارت بر مدارک بر عهده واحد بازرسی بوده و معاونت فنی نیز مسئولیتی در رسیدگی به مدارک ندارد.

نماینده دادستان تصریح کرد: متهم کرمهانی الزام به بررسی اسناد را از وظایف کارشناس سنجش و درب خروج می داند.

سخنگوی دادستانی در خصوص ادله انتساب متهم ردیف پانزدهم حمید عزیزی گفت: حمید عزیزی از سال 1360 از انبارهای عمومی به گمرک منتقل شده و مسئولیت درب خروجی گمرک امام خمینی (ره) را بر عهده دارد. او متهم به دریافت رشوه از یک شرکت مسافربری است. همچنین از مدارک کشف شده توسط دفتر نوید قریب مشخص شد که 4 قطعه سکه برای کمک به قاچاق از شرکت کروز دریافت شده است.

سخنگوی دادستان گفت: عزیزی در پاکسازی کالای قاچاق کروز نقش اساسی داشت.

سخنگوی دادستانی گفت: متهم عزیزی در خصوص مدارک شرکت کروز و اعلامیه ترخیص اعلام کرد که همه کارها طبق ضوابط انجام شده است اما من مدارک را با کالا مقایسه نکردم چرا که یک بار توسط سایر مسئولان برای جلوگیری از من این کار انجام شد. آن را تکرار خواهد کرد

نماینده دادسرا ادامه داد: متهم عزیزی گفت که شرکت کروز مدارک را خود تهیه کرده است که به همین دلیل از جعل اسناد و مدارک مطلع بوده و اتهام معاونت در قاچاق کالا محرز شده است.

سخنگوی دادستانی ادامه داد: متهم عزیزی در اعترافات خود منکر دریافت رشوه از ماموران کروز شد و گفت در سال 93 به اتهام جعل اسناد و اختلاس توسط پلیس دستگیر شد. او توجیه می شود.

نماینده دادسرا ادامه داد: متهم ساخت عمارت در بازجویی گفت که مبالغی برای خرید کالا دریافت نکرده و این کار توسط عزیزی انجام شده است.

نماینده دادسرا گفت: متهم عزیزی در اعترافات خود گفت: شرکت های پست سریع السیر مشتریان ثابت و مشخصی دارند و وظیفه آنها انجام فرآیند واردات کالا و تحویل کالا به مشتری در اسرع وقت است و شرکت ها باید حمل شوند. در ساعات غیر کاری و روزهای تعطیل.

فولادی گفت: اعترافات متهم نشان می دهد که شرکت های پست سریع با یکدیگر رقابت دارند و پرداخت رشوه نقش موثری در سرعت بخشیدن به یک شرکت نسبت به سایر شرکت ها داشته است.

سخنگوی دادستانی گفت که شرکت‌های پست سریع کالاهای سیاسی را به سفارتخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی تحویل می‌دهند و به همین دلیل این شرکت‌ها تمام روز با گمرک کار می‌کنند.

سخنگوی دادستانی گفت: عزیزی گفت: به دلیل اینکه شرکت کروز یک شرکت تولیدی است و کارکنان همواره تاکید داشته اند که کالا متوقف نشود تا کالای آن به موقع ترخیص شود، این شرکت کارت هدیه با تاریخ انقضا ارائه می کند. سال “افسران گمرک.

نماینده دادستان ادامه داد: عزیزی در اعترافات خود گفت که تعدادی کوپن از شرکت های پست فوری در پاکت های مهر و موم شده دریافت کرده و به آقایان فاتحی یا واعظی تحویل داده است.

وی ادامه داد: آقای واعظی رئیس دفتر آقای فاتحی در اعترافات خود گفت که دفتر فاتحی گران است و باید این هزینه ها تامین شود. این کار توسط عمار کار و عزیزی به نسبت 30 به 70 انجام شده است.

دادسرا در خصوص انتساب محمود عمارت کار متهم ردیف 16 گفت: محمود عمارت کار مسئول درب خروجی گمرک امام خمینی(ره) است و متهم به دریافت کارت هدیه و سکه از موکل خود است. منبع آزادی برای تسهیل فرآیند قاچاق شرکت کروز ایجاد شده است.

نماینده دادسرا گفت: متهم فاتحی در اعترافات خود گفته بود که متوجه شدیم عمارت مقصر موکل است بنابراین آن را منتقل کردیم.

سخنگوی دادستانی گفت: این عمارت در اعترافات خود گفته است که هیچ سکه ای از شرکت کروز دریافت نکرده است و مسئولیت من این است که نه سند را تایید کنم و نه کالا را ببینم. ارزیابی کالا با اسناد ترخیص بر عهده کارشناس ارزیابی می باشد. بنابراین در ارزیابی کالا نقشی نداشتم تا بتوانم کار سازماندهی شده ای انجام دهم و دستور ترخیص صادر کنم.

نماینده دادسرا ادامه داد: متهم عمارت گفت که آقای واعظی همیشه به ما اطلاع داده که در دفتر آقای فاتحی مهمان حضور دارند و باید پول پرداخت شود. من واعظ شدم.

وی ادامه داد: عمارت کار در مورد تشکیل شبکه هدایایی از مددجو به سرپرستی فاتحی و واعظی گفت که چون فاتحی به عزیزی اعتماد زیادی دارد نقش هدیه گرفتن از مددجو را بر عهده دارد.

قاضی صلواتی با اعلام ختم جلسه گفت: جلسه بعدی فردا 2 بهمن ماه برگزار می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید