انتخاب مجدد اردوغان در دست رای دهندگان بلاتکلیف / کمال کالیچیداراوغلو، چند شانس برای پیروزی دارد؟

انتخاب مجدد اردوغان در دست رای دهندگان بلاتکلیف / کمال کالیچیداراوغلو، چند شانس برای پیروزی دارد؟

در حالی که کمتر از چهار هفته تا انتخابات سرنوشت ساز ترکیه باقی مانده است، نظرسنجی ها نشان می دهد که 15 درصد از رای دهندگان بلاتکلیف مانده اند و تصمیمات لحظه آخری آنها احتمالا بر نتیجه رقابت تنگاتنگ تاثیر می گذارد. چهار نامزد ریاست جمهوری در حال رقابت هستند، اما دو رقیب اصلی وجود دارد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی و کمال کولچداراوغلو، رهبر اصلی اپوزیسیون.

به گزارش المانیتور، در حالی که کمتر از چهار هفته تا انتخابات سرنوشت ساز ترکیه باقی مانده است، نظرسنجی ها نشان می دهد که 15 درصد از رأی دهندگان بلاتکلیف مانده اند و تصمیمات لحظه آخری آنها احتمالاً بر نتیجه رقابت فشرده تأثیر می گذارد.

ادامه: رای دهندگان بلاتکلیف، به ویژه جوانانی که برای اولین بار رای می دهند، به طور فزاینده ای در کانون تبلیغات نامزدها قرار می گیرند. نظرسنجی ها نشان می دهد که احزاب باید حمایت رای دهندگان بلاتکلیف را در انتخابات پارلمانی به دست آورند، در حالی که رای دهندگان ناراضی از نامزدهای خود در انتخابات ریاست جمهوری تصمیم خواهند گرفت.

چهار نامزد ریاست جمهوری در حال رقابت هستند، اما دو رقیب اصلی وجود دارد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی و کمال کولچداراوغلو، رهبر اصلی اپوزیسیون.

نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثریت رأی دهندگان تصمیم خود را گرفته اند، اما درصد قابل توجهی کاملاً مطمئن نیستند.

اولاس تول، مدیر مرکز تحقیقات تأثیر اجتماعی مستقر در استانبول، به المانیتور گفت که عدم قطعیت چیزی است که این انتخابات را از انتخابات قبلی در دهه گذشته متفاوت می کند.

او افزود: «رای دهندگان بلاتکلیف زیاد نیستند، بلکه رای دهندگان ناراضی هستند، یعنی از یک حزب حمایت می کنند اما از آن راضی نیستند. آنها حاضرند از نامزد خود دل بگیرند.

اگر شاخصی از «آمادگی برای متقاعد کردن» وجود داشت، می‌توان گفت که این شاخص در حال حاضر به بالاترین سطح خود در 10 سال گذشته رسیده است.

به گفته تول، حامیان اردوغان و حزب حاکم او در تصمیم نهایی خود درباره رای دهندگان احتمالی کولچداراوغلو و بلوک او تعیین کننده نیستند.

تول خاطرنشان کرد، با این حال، ائتلاف شش حزبی به رهبری حزب جمهوری خواه خلق (CHP) به رهبری کولچداراوغلو نتوانست این رای دهندگان را جلب کند و افزود که برخی از آنها می توانند نامزدهای دیگر ریاست جمهوری را انتخاب کنند یا تنها با رای دادن به سفیدپوستان به انتخابات اعتراض کنند.

این صحنه برای انتخابات پارلمانی پیچیده‌تر به نظر می‌رسد، که عمدتاً رقابتی بین ائتلاف حاکم به رهبری اردوغان، ائتلاف شش حزبی مخالف و ائتلاف جناح چپ کارگر و آزادی به رهبری اعضای حزب دموکراتیک خلق‌های طرفدار کردها است.

یک نظرسنجی که این هفته توسط Yoneilem مستقر در استانبول منتشر شد نشان می دهد که در حوزه انتخابیه، رأی دهندگان بلاتکلیف سومین بلوک بزرگ را تشکیل می دهند.

داریا کومورکو، مدیر تحقیقات یونیلم، به المانیتور گفت که ترکیب رای دهندگان بلاتکلیف و کسانی که قصد ندارند در 14 می به پای صندوق های رای بروند در یک ماه گذشته به 15 درصد رسیده است و آنها را به گروه تعیین کننده در انتخابات تبدیل کرده است.

به گفته کومورکو، این تفاوت را با انتخابات قبلی نشان می دهد. وی گفت: با نزدیک شدن به انتخابات انتظار داریم تعداد افراد بلاتکلیف کاهش یابد.

به گفته کومورکو، دو دلیل عمده برای افزایش این افزایش وجود دارد: اول اینکه برخی از رای دهندگان از عملکرد احزاب خود در دوره تبلیغات انتخاباتی ناراضی هستند، اما هنوز تصمیم نگرفته اند که به جای آن به کدام گروه رای دهند. دوم، رأی دهندگان علاقه ای به انتخابات پارلمانی ندارند زیرا ریاست اجرایی اردوغان که در سال 2018 معرفی شد، اهمیت پارلمان را کاهش داده است.

چه مردم از نامزدهای خود سرخورده باشند و چه هنوز بلاتکلیف باشند، تول و کومورکو هر دو موافقند که جوانان، به ویژه کسانی که برای اولین بار رای می دهند، اکثریت رای دهندگان بلاتکلیف را تشکیل می دهند.

کومورکو گفت: «جوانان بین 18 تا 25 سال حدود یک سوم از این 15 درصد را تشکیل می دهند.

تغییر لازم است، اما ثبات نیز لازم است

در حالی که اکثریت مردم معتقدند کشور نیاز به تغییر دارد، اما سوال مهم این است که آیا تغییر وعده داده شده توسط ائتلاف به رهبری حزب جمهوری خلق مثبت خواهد بود یا خیر؟

علیرغم بحران حاد افزایش هزینه های زندگی با تورم سرسام آور و واکنش کند دولت به زلزله اخیر، جناح اصلی اپوزیسیون و کاندیدای مشترک آن کولچداراوغلو هنوز نتوانسته اند رای بلاتکلیف را به دست آورند.

تول گفت یکی از مهم ترین دلایلی که حامیان ناراضی حزب حاکم آنها را از جدایی باز می دارد، ناتوانی آنها در تصور جنبش ها و تشکیلات جدید برای جایگزینی وضعیت فعلی است.

برک اسن، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه سابانچی استانبول، با این موضوع موافق است. او به المانیتور گفت: «ممکن است سؤالاتی در ذهن آنها وجود داشته باشد که آیا کولچداراوغلو می تواند کشور را از یک بحران احتمالی خارج کند یا خیر. »

به گفته اسن، حضور کولچداراوغلو در کنار شهرداران محبوب حزب جمهوری خواه خلق در استانبول و آنکارا می تواند به مخالفان کمک کند تا حمایت این رای دهندگان را جلب کنند، زیرا هر دو شهردار با موفقیت دو شهر بزرگ کشور را رهبری کرده اند. آنها از حمایت عمومی قابل توجهی برخوردار هستند. در اینجا شهرداران هستند که جریان وقایع را تغییر خواهند داد.»

به نظر می رسد ناکامی اپوزیسیون در قانع کردن محرم اینچه نامزد ریاست جمهوری برای کنار رفتن از رقابت، مانع بزرگ دیگری باشد که بلوک مخالف اردوغان با آن مواجه است. سیاستمدار سابق حزب جمهوری خواه خلق، که اکنون حزب کشور (سرزمین مادری) را رهبری می کند، به دنبال جذب همان پایگاه رای مخالفان است. از آنجایی که نظرسنجی‌ها رای او را تا 8 درصد نشان می‌دهند، حضور اینس در رقابت‌ها احتمال دور دوم را افزایش می‌دهد. این امر به نوبه خود اهمیت کسب اکثریت در انتخابات پارلمانی را برای احزاب مخالف می کند. کارشناسان معتقدند جناحی که اکثریت مجلس را به دست آورد، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که دو هفته پس از دور اول برگزار می شود، از مزیت روانی برخوردار خواهد بود.

اسن معتقد است که اگر ائتلاف حاکم اکثریت پارلمان را به دست آورد، اپوزیسیون ممکن است روحیه خود را از دست بدهد. او خاطرنشان کرد که جلب نظر رای دهندگان بلاتکلیف در چنین شرایطی حتی دشوارتر خواهد بود.

او گفت: “در انتخابات پارلمانی، رای دهندگان بلاتکلیف می توانند یک رویداد جدید و بسیار غیرمنتظره ایجاد کنند.”

دیدگاهتان را بنویسید