شانس پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری آینده ترکیه چقدر است؟

شانس پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری آینده ترکیه چقدر است؟

شرکت نظرسنجی چینار ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی ترکیه، پیشتاز نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری 2023 است.

بر اساس یک نظرسنجی اخیر، در پاسخ به این سوال که “می خواهید چه کسی رئیس جمهور شوید؟” آرای اردوغان 7 درصد افزایش یافت، بنابراین 3 ماه پیش حدود 42 درصد از ریاست جمهوری اردوغان دوباره حمایت کردند، اما اکنون این رقم به 49 درصد افزایش یافته است.

شرکت چنار امسال سه بار در ماه های فوریه، آگوست و نوامبر این نظرسنجی را انجام داد و اردوغان در ماه فوریه 37.1 درصد، در ماه اوت 42 درصد و در نوامبر 49 درصد آرا را به دست آورد.

تحرکات داخلی و خارجی اردوغان

به گفته احسان آکتاش، مدیر شرکت چنار، تغییر در آرای اردوغان در نتیجه اقدامات رئیس جمهور در عرصه داخلی مانند پروژه های بزرگ مسکن و پروژه خودروهای خودران «توغ» و در صحنه خارجی رخ داده است. مانند پاسخ نظامی به حمله تروریستی در استانبول.

آکتاش افزود: تاخیر مخالفان ترکیه تا کنون در معرفی نامزد ریاست جمهوری برای رقابت با اردوغان و اختلافات داخلی گروه های اپوزیسیون باعث تغییرات مثبت در نظرسنجی ها به نفع اردوغان شد.

بر اساس این نظرسنجی، کمال کالیچیداراوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق، به عنوان بزرگترین اپوزیسیون ترکیه، 16 درصد از آرای شهروندان را به دست آورد و پس از آن منصور یاوش شهردار آنکارا، اکرم امام اوغلو شهردار استانبول و میرال آکشنر، رهبر حزب جمهوری خواه ترکیه قرار گرفتند. حزب گود و صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق کرد.

رهبران حزب جمهوری خواه خلق (CHP)، حزب خوب (İP)، حزب سعادت (SP)، حزب دموکرات ترکیه (DP)، حزب دموکراسی و پیشرفت (DEVA) و حزب آینده (Gelecek Partisi) خواستار احیای نظام پارلمانی و حذف فردگرایی در اداره کشور با تقویت «اصل تفکیک قوا» هستند.

در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدایی که بیش از 50 درصد آرا را کسب کند پیروز می شود و در صورتی که هیچ یک از نامزدها موفق به جمع آوری این میزان آرا نشدند، دو کاندیدایی که بیشترین آرا را داشته باشند به مرحله دوم انتخابات می روند.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه طبق قانون در ژوئن 2023 برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید