انتشار شایعات و اخبار جعلی مهم ترین آسیب ها و تهدیدهای فضای مجازی است


ساعت: 12:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۹
کد خبر: 1909941

امروزه با گسترش روزافزون شبکه های اجتماعی و فراگیر شدن فضای مجازی، روزانه حجم زیادی از آمار، اطلاعات و اخبار به دست مخاطبان سرازیر می شود، به گونه ای که گاهی تشخیص حقیقت در این فضا و … تنها راه حل کمی تامل و افزایش سواد رسانه ای است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شیرازه ، شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از بسترهای جدید برای شکل گیری رسانه ها در مقیاس های مختلف از کوچک تا بزرگ، زمینه را برای انتشار سریع اطلاعات و اخبار فراهم می کند و این امکان در کنار مزیت های انکارناپذیری که دارد. فضا برای انتشار مطالب، اخبار و مطالب غیرمجاز و کذب، شایعه پراکنی و اغراق بازتر شد.

برخی معتقدند که شایعات و اخبار جعلی و حتی جعلی بخشی از زندگی روزمره است و باید با آن مبارزه کرد، در صورتی که همین اخبار نادرست و جعلی می تواند آتشی ایجاد کند که خاموش کردن آن هزینه بر خواهد داشت. جامعه و افراد

به عنوان مثال در ماه های اخیر برخی از افراد مشهور، ورزشکاران و حتی مردم عادی با انتشار و پوشش اخبار جنجالی و اکاذیب بر آتش ناآرامی های خیابانی دامن زده و باعث مرگ عده ای از جوانان این کشور و ناامن شدن کشور شده اند.

این در حالی است که با اندکی تفکر و استدلال و سواد رسانه ای می توانستند به جای افترا، شایعه پراکنی، دروغ گویی و اغراق، حقایق را مستقیماً به گوش مخاطبان خود برسانند. اگرچه چنین افرادی قطعاً آگاهانه و داوطلبانه شروع به بی ثبات کردن دولت کردند.

این تنها بخشی از آسیب هایی است که انتشار دروغ و شایعه می تواند به کل جامعه وارد کند، در حالی که زندگی روزمره هر یک از ما مردم تحت تأثیر این فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است و هرگونه بلاتکلیفی و اشتباه می تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی شود. آسیب های خانواده و فرد

در این راستا رسانه های معتبر وظیفه دارند با اطلاع رسانی به مردم و تبیین عواقب دروغ پردازی و شایعه پراکنی جامعه و فرد را از آسیب های بزرگ مصون دارند.

به همین منظور امیرحسین سلیمانی، فرمانده انتظامی فتای استان فارس در گفتگو با شیراز به برخی از این آسیب ها اشاره کرد.

بالا بردن

وی شایعه سازی، اغراق و انتشار اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی را یکی از آسیب ها و تهدیدهای فضای مجازی عنوان کرد و گفت: امروزه بسیاری از رسانه ها برای جذب مخاطب بیشتر و کاشتن تفکر خود در اذهان، مطالب کذب و اغراق آمیز منتشر می کنند. از مخاطبان برخی از موضوعات در شبکه های اجتماعی ظاهر می شود. بخشی از رسانه ها برای القای ناامیدی در جامعه، اخبار مثبت را به حداقل می رسانند و اخبار منفی این جامعه را افزایش می دهند. بنابراین مردم می بینند که رسانه ها برای او چه کرده اند و چه هزینه هایی را پرداخته اند.

سلیمانی افزود: حال تصور کنید این خبر به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی بازنشر و تکرار شود و در چشم و اذهان عمومی به واقعیت تبدیل شود.

رئیس پلیس فتای فارس با طرح این سوال که شاید برای بسیاری از بینندگان سوال باشد، چگونه می توان اخبار واقعی و جعلی را تشخیص داد؟، ادامه داد: شهروندان در مواجهه با هر خبر و محتوایی در فضای مجازی ابتدا منبع آن را بررسی کرده و همیشه سعی کنید اخبار و اطلاعات مهم را از منابع موثق دنبال کنید.

زودباوری

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از آسیب های جدی فضای مجازی، زودباوری برخی از کاربران در مواجهه با اخبار و مسائل مختلف در این فضا است. متأسفانه بسیاری از شهروندان هنگام برخورد با موضوعات مختلف در فضای مجازی، بدون تحقیق و بررسی درستی یا نادرستی مطالب، بلافاصله باور نمی کنند و شروع به سرایت این مشکل به دیگران می کنند.

بازنشر زیاد یک خبر در فضای مجازی نشانه صحت آن خبر نیست

سلیمانی همچنین تصریح کرد: کاربران سایبری توجه داشته باشند که بازنشر یک خبر در فضای مجازی نشانه صحت آن نیست و اخبار جعلی نیز مانند سایر تبلیغات برای برانگیختن احساسات شما طراحی شده است. پس اگر بعد از خواندن خبر بسیار غمگین و غمگین هستید; لحظه ای استراحت کنید و نفس عمیقی بکشید و در مورد ادعای خبری حداقل در خبرگزاری یا رسانه های معتبر تحقیق کنید و وقتی با اخبار و مطالبی در فضای مجازی مواجه شدید، بررسی و تحقیق را به عادت تبدیل کنید.

تفکر انتقادی

رئیس پلیس فتای فارس در ادامه با طرح این سوال که آیا لازم است بدون تحقیق و تحقیق از هر نوشته و گفته ای اطاعت کرد و مهر تاییدی بر آن گذاشت؟اطلاعات معتبر و نامعتبر در فضای مجازی بیش از هر زمان دیگری را وادار می کند. ما نسبت به موضوع و محتوای پیام های دریافتی شک کنیم و در این راستا شهروندان باید تفکر انتقادی را در خانه تقویت و توسعه دهند.

وی با اشاره به اینکه تفکر انتقادی به ما قدرت سنجش و ارزیابی اطلاعات را می دهد، افزود: یکی از مهمترین کارکردهای تفکر انتقادی این است که به ما کمک می کند بر اساس فرضیات نادرست عمل نکنیم و تفکر انتقادی یک فرآیند قضاوتی هدفمند است. که در نتیجه تفسیر، تحلیل، ارزیابی و نتیجه گیری شکل می گیرد و مصرف کنندگان با ترفندهای رسانه ای مختلف و پیام های دروغ و فریبنده به اشتباه می افتند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید