لزوم برخورد قاطع قانونی با انتشار اخبار جعلی / زندان درجه 6 در انتظار دروغگویان در فضای مجازی


ساعت: 08:59
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1903992

قانون به وضوح انتشار اکاذیب و تشویش اذهان عمومی را جرم می داند و حتی در برخی از کشورها مانند ترکیه قانونی وجود دارد که روزنامه نگاران و کاربران فضای مجازی که اطلاعات نادرست منتشر می کنند به سه سال زندان محکوم می شوند، حال باید منتظر ماند و دید. دستگاه قضایی در این شرایط کشور چه اقداماتی را در عمل انجام خواهد داد.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ یک ماه از حادثه ناگوار مهسا امینی می گذرد، متاسفانه این موضوع بهانه ای شده است برای ضدانقلاب ها تا هیاهو ایجاد کنند و وضعیت جامعه را خطرناک جلوه دهند. در آن روزها رهبران مزاحم تمام تلاش خود را می کردند تا با دروغگویی با احساسات مردم به ویژه جوانان بازی کنند.

ضد انقلاب و شبکه هایی مثل ایران اینترنشنال مثل همیشه قصد دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند و این بار هم این کار را کرده اند. این ضرب المثل کنایه از مردمی است که از هر موقعیتی سوء استفاده می کنند و به دنبال منفعت خود هستند در واقع باید با این جریان ضد انقلاب برخورد جدی کرد تا امنیت مردم به خطر نیفتد.


نظرات دور از واقعیت سلبریتی ها و وبلاگ نویسان در فضای مجازی

کار از همان دقایق ابتدایی شروع شد و شاهد اظهارنظرهای کذب در فضای مجازی از سوی سلبریتی ها، وبلاگ نویسان صبور و برخی ورزشکاران بودیم که اخبار جعلی را منتشر می کردند و جوانان را به خیابان می کشانند تا ظلم مضاعفی بر جامعه تحمیل کنند و همچنین شاهد خسارات مادی باشند. برای مردم.

آنها ابتدا خود را دلسوز مردم می نامیدند و پس از هدف قرار دادن امنیت روانی مردم و جامعه، به مرور زمان عقب نشینی کردند و کارهای روتین خود را انجام دادند و مردم را رها کردند.


برخی از چهره های شاخص جامعه با تبلیغات سیاسی دشمن به اشتباه افتادند

حسینی دانا کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا معتقد است برخی از سلبریتی ها و چهره های مطرح جامعه فریب تبلیغات سیاسی دشمن را خورده و با موضع گیری های نادرست رفتارهای نامناسبی از خود نشان داده اند. اگرچه این افراد با عادی شدن فضای کشور به اشتباه فاحش خود پی خواهند برد، اما در این مدت آسیب های زیادی به خود و افکار عمومی وارد کرده اند.


دفتر دادستانی او به عنوان دادستان می تواند به این موضوع رسیدگی کند

در همین رابطه علی صالحی دادستان مرکز استان تهران درباره اظهارنظرهای جنجالی برخی از تریبون داران در فضای مجازی می گوید: در برخی موارد دادستان به عنوان دادستان در جایگاه دادستان می تواند به پرونده ها رسیدگی و رسیدگی کند. صدور و اقامه برخی جرایم مستلزم شکایت شاکیان خصوصی تحت عنوان نشر اکاذیب و تهمت است تا به عنوان مرجع رسیدگی به موضوع وارد شویم..

نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی مجازات دارد

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در گفت وگویی گفت: در خصوص نشر اکاذیب، احکام مختلفی از جمله قانون مجازات اسلامی به این موضوع پرداخته است و اگر نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی صورت می گیرد. می توان آن را مجازات کرد.

وی همچنین با بیان اینکه کسانی که درصدد دروغگویی و ایجاد هیجان و تشویش هستند و مردم را به زمین می کشانند در امنیت کشور اختلال ایجاد می کنند و این افراد باید پاسخگوی عملکرد خود باشند، گفت: ما معتقدیم که این امر این است که رویکرد باید معقول، هوشمندانه، آموزنده و بازدارنده باشد و ما بحث تفکیک را با عناصر اصلی و آنهایی که مغفول مانده بود شروع کردیم و عملاً انجام شد.

جالب اینجاست که پارلمان ترکیه قانونی را به پیشنهاد رئیس جمهور این کشور تصویب کرده که بر اساس آن خبرنگاران و کاربران فضای مجازی که اقدام به انتشار اطلاعات نادرست کنند، با سه سال زندان مواجه خواهند شد.

بر اساس این قانون، هرکس در فضای مجازی اطلاعات نادرست امنیت ترکیه را منتشر کند و فضای رعب و وحشت ایجاد کند و نظم عمومی را بر هم بزند به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد. حزب عدالت و توسعه ترکیه تاکید می کند که با کمک این قانون می توان با انتشار اطلاعات نادرست و اتهامات نادرست در شبکه های اجتماعی مقابله کرد.

زندان کلاس ششم به دلیل انتشار اخبار جعلی

نبود چنین قانونی در کشور ما را بر آن داشت تا به سراغ محمدنقی نقدعلی، یکی از اعضای کمیسیون قضایی مجلس برویم و از او بپرسیم که مجلس در این زمینه چه تصمیمی دارد؟

این عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفتگو با خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا با بیان اینکه برخی کشورها علاوه بر صدور حکم حبس از ناشران به دلیل دروغ پردازی و انتشار اخبار جعلی خسارت می گیرند، گفت: برخورد قانونی خواهد شد. در سراسر جهان علیه کلاهبرداری های سایبری که فضای رعب و وحشت را در جامعه ایجاد کرده و بیشتر نظم عمومی را برهم می زند.

به گزارش نقدعلی، متأسفانه به دلیل این خلع ید قانونی در کشور، نمایندگان مجلس در تلاش هستند تا طرحی را در قالب یک ماده واحده به تصویب برسانند که بر اساس آن، افرادی که در فضای مجازی مرتکب اکاذیب شوند و اخبار جعلی را منتشر کنند، مجازات شوند. حبس درجه شش باید گرفته شود تا دیگر شاهد چنین بی نظمی در جامعه نباشیم

این در حالی است که قانون به صراحت نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی را جرم تعریف کرده و دادستان و سخنگوی قوه قضائیه نیز به مجازات آن اذعان دارند و همچنین اعلام شده است که مرتکبین این اعمال به مجازات قانونی محکوم خواهند شد. یک راه بازدارنده، باید منتظر بمانیم. او ماند و دید که دستگاه قضایی در عمل چه اقدامی انجام خواهد داد.


بیشتر بخوانید:


تجارت رسانه های غربی از زمان مرگ مهسا جوان

به نام مهسا به سلیقه ی ضد انقلاب/ چه کسی با خون خانم امینی سود می برد؟!

نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی مجازات دارد

دروغ های شبکه های دشمن با هدف تحریک است

دیدگاهتان را بنویسید