انتقاد از سخنان رئیس جمهور در گفتگوی تلفنی با پوتین

انتقاد از سخنان رئیس جمهور در گفتگوی تلفنی با پوتین

شرق در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور در گفت و گوی تلفنی با پوتین گفت: ما نگرانی روسیه را در بحث درباره اوکراین درک می کنیم.

شرق در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور در گفت و گوی تلفنی با پوتین گفت: ما نگرانی روسیه را در بحث درباره اوکراین درک می کنیم. چون یک کشور زور زده است و شما نه تنها محکوم نمی کنید بلکه همدردی می کنید. بنابراین در آینده کشورهای دیگر به خود اجازه استفاده از زور را خواهند داد.

وقتی به زور به دولتی مشروعیت می دهید، بعداً نمی توانید آن را انکار کنید. اگرچه آقای رئیسی هم حقوق خوانده بود و رئیس قوه قضائیه بود. آنها می دانند که ما در حقوق بین الملل یک اصل داریم به نام «منع منکر پس از اقرار». وقتی کشوری از زور استفاده می کند و شما به خاطر ترسی که در منطقه وجود دارد با آن همدردی می کنید. بنابراین در آینده ممکن است کشورهای دیگر بگویند که ما نگرانی هایی در مورد ایران داریم پس از زور استفاده خواهیم کرد.

یا وقتی شما این را می گویید، عراقی هایی که امروز باید به ما غرامت بدهند، می گویند که در اوایل انقلاب، ایران می خواست انقلاب را به کشورهای همسایه صادر کند. این امر باعث بی ثباتی در کشورهای همسایه شده است. ما نگران شدیم و حمله کردیم. بنابراین استفاده از زور مشروع است و خود رئیس جمهور ایران به رئیس جمهور روسیه گفت که شما نگران ثبات و امنیت منطقه هستید و من شما را درک می کنم. پس او باید ما را درک کند. پس چرا باید جبران کنیم؟

اینها باید جملات دقیق باشند. بهترین الگو و بهترین بستر برای آقای رئیس جمهور اصرار بر اراده مردم و حرف مردم است. ببینید ملت ایران چه می خواهد. ملت ایران خواستار برقراری روابط مسالمت آمیز با همه کشورهای جهان، روسیه، عربستان سعودی، افغانستان، پاکستان، آمریکا، فرانسه با احترام و عزت برای مردم ایران است. ملت ایران نمی خواهد در اختلافات و مشکلات دیگران شرکت کند. در چنین مواقعی رئیس جمهور باید موضعی را انتخاب می کرد که همه طرف ها با آن همدلی و تایید کنند.

بهترین موضع این بود که ایشان گفتند مردم ایران معتقدند مشکلات و اختلافات با گفتگو حل می شود. من می خواهم بگویم که ما از تصمیمات مبتنی بر گفتگو، بر اساس منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی حمایت می کنیم. از نظر مردم ایران، توسل به زور مذموم است و بدترین راه برای این کار قربانی کردن افراد بیگناه اعم از غیرنظامی و سرباز است که باید بدون دلیل به دلیل اختلاف در مذاکره کشته شوند و از دست بروند.

دیدگاهتان را بنویسید