بایدن و پوتین در گفتگوی تلفنی چه هشدارهایی دادند؟

مشاور سیاست خارجی پوتین در یک مصاحبه تلفنی گفت که بایدن بار دیگر بر تهدید آمریکا مبنی بر تحریم های جدید علیه روسیه در صورت تشدید تنش ها یا حمله به اوکراین تاکید کرد که بایدن به هشدار بایدن پاسخ داد و گفت که چنین اقدامی می تواند به یک اقدام کامل منجر شود. پیشرفت بالا در تماس باشید. یوری اوشاکوف به نقل از پوتین گفت: این اشتباه بزرگی است که عواقب جدی در پی خواهد داشت و اگر تسلیحات تهاجمی در نزدیکی مرز آمریکا قرار گیرند، روسیه مانند ایالات متحده عمل خواهد کرد.

مقامات کاخ سفید همچنین در تماس تلفنی گفتند که رهبران دو کشور توافق کردند که زمینه هایی وجود دارد که دو کشور می توانند پیشرفت چشمگیری داشته باشند، اما اختلافاتی نیز وجود دارد که ممکن است حل آنها ممکن نباشد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت، بایدن “از روسیه خواست تا تنش ها با اوکراین را کاهش دهد” و “به صراحت اعلام کرد که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، ایالات متحده و متحدان و شرکای آن قاطعانه پاسخ خواهند داد.”

این دومین گفتگوی تلفنی سران دو کشور در ماه جاری است و پیش از مذاکرات برنامه ریزی شده روسای جمهور دو کشور در تاریخ 9 و 10 ژانویه در ژنو انجام خواهد شد.

مقامات کاخ سفید گفتند که این گفتگو روز پنجشنبه 50 دقیقه به طول انجامید و پس از نیمه شب در مسکو به پایان رسید.

بایدن همچنین به پوتین گفت که اگرچه روس‌ها حدود 100000 سرباز را به اوکراین منتقل کرده‌اند و مقامات کرملین درخواست‌های خود را برای تضمین‌های امنیتی جدید از سوی ایالات متحده و ناتو افزایش داده‌اند، اما راه دیپلماتیک همچنان باز است.

مقامات کاخ سفید گفتند بایدن به صراحت گفته است که اگر پوتین تصمیم به اقدام نظامی در اوکراین بگیرد، ایالات متحده آماده است تا از طریق تحریم های اقتصادی روسیه را تحریم کند. پوتین در پاسخ خاطرنشان کرد که در 30 سال گذشته اشتباهات زیادی مرتکب شده است و بهتر است در این شرایط از چنین اشتباهاتی پرهیز شود.

خواسته های روسیه در جریان مذاکرات ژنو با بایدن مورد بحث قرار خواهد گرفت، اما مشخص نیست که بایدن در ازای خنثی کردن بحران به پوتین چه پیشنهادی بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید