انتقاد بی سابقه حکومت از مراجع تقلید

انتقاد بی سابقه حکومت از مراجع تقلید

ما بارها مشکلات اقتصادی را یادآوری می کنیم، اما صدا و سیما آن را پوشش نمی دهد. باید مفید باشد.» اینها جملاتی است که آیت الله مکارم شیرازی در دیدار دیروز با رئیس مجلس بیان کرد. اظهاراتی که نشان از رویکرد عجیبی که در صدا و سیما در حال رخ دادن است، منعکس کننده نظرات مراجع تقلید است. و سیما که تقلید از رویکردهای سیاسی و جناحی را در انعکاس نظرات مراجع در اولویت قرار می دهند، این اظهارات بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها داشت و در سکوت خبرگزاری های نزدیک به دولت در خصوص ابعاد مختلف جلسات آقایان به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدبکر کلیباف با حضور آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله نوریحمدانی اعلام کرد که این دیدارها برای ارائه گزارشی از عملکرد دو سال و نیم گذشته مجلس به «از نمايندگي مجلس در عرصه هاي مختلف بايد توسط مراجع بزرگ نماينده شود. برخي از تحليلگران نزديك به دولت، ص با رویکردهای انتقادی به سفر کلیباف واکنش نشان داد و انتخاب زمان دیدار در روزی که نرخ دلار به رکورد ۴۳ هزار تومان رسید را معنادار دانست.

صدا منعکس کننده بلیط نیست

اما مهمترین بخش در اظهارات مراجع تقلید، انتقاداتی است که نسبت به مشکلات اقتصادی و نحوه اداره دولت مطرح کردند. آیت الله ناصر مکارم شیرازی با اشاره به اینکه نه تنها شرایط اقتصادی رو به بهبود نیست، بلکه تورم نیز به شدت افزایش یافته است، خطاب به رئیس مجلس گفت: مردم می گویند چرا تذکر نمی دهید، ما بارها تذکر می دهیم، اما صداوسیما. و تلویزیون منعکس نمی کند.» باید مفید باشد.» این مرجع تقلید همچنین به افزایش نرخ دلار در کشور اشاره کرد و گفت: وابستگی مبانی اقتصادی کشور به دلار باعث افزایش نرخ دلار در کشور شده است اما تصمیم خاصی از سوی مراجع دیده نمی شود. سخنان نوریحمدانی با عبارات و معانی مشابهی تکرار شد و دقایقی پس از انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از دولت و سیاستمداران، آیت الله جوادی آملی خطاب به قالیباف درباره وضعیت بد اقتصادی و معیشتی کشور و وضعیت حاکمیتی کشور صحبت کرد و آیت الله مکارم شیرازی نیز افزود: جلسات مجمع عمومی باید سه نیرو افزایش یابد و کارهای انجام شده و برنامه های پیش رو به صورت هفتگی و شفاف به مردم گزارش شود.» این مرجع تقلید با بیان اینکه مردم از وضعیت اقتصادی بسیار نگران و گلایه هستند، افزود: مشکلات اقتصادی به یک معضل تبدیل شده است. معمایی برای افرادی که نمی توانند حل کنند وضعیت به گونه ای است که نه تنها بهبود نمی یابد بلکه بهبود می یابد قیمت برخی کالاها نسبت به سال گذشته به شدت افزایش یافته است. مردم نسبت به اقتصاد و فرهنگ حساس هستند و انتظار تغییر دارند.» به گزارش جماران، این مرجع تقلید هویت بانکی را یک معضل بزرگ در کشور ذکر می کند که همچنان بیداد می کند و می افزاید: بانک ها فقط به دنبال منافع خود هستند، هرچند مبالغی که وام می دهند ناچیز و ناچیز است، اما برای این سودها پول کلانی می گیرند. مجلس با اصلاح قانون می تواند از زیر پا رفتن بانک ها جلوگیری کند و به مردم اجازه زندگی بدهد.

شورشیان برای ایجاد تغییر در سیستم بسیار ناچیز هستند

آیت الله مکارم شیرازی درباره مشکلات اخیر کشور نیز گفت: نباید مشکلات کوچک را بزرگ کنیم، معاندان کوچک و ناچیز هستند که بخواهند در نظام و کشور تحول ایجاد کنند. وی افزود: آنها با این بهانه در کشور ایجاد ناامنی می کنند و باید علاوه بر پرهیز از افراط گرایی های بی مورد، بهانه را از آنها گرفت.

ما از وضعیت ناراضی هستیم

آیت الله مکارم شیرازی، تحلیل مسائل و مشکلات را از وظایف شورای اسلامی برشمرد و گفت: شورا با همفکری سایر قوا و بیان مسائل و مشکلات می تواند دولت را در حل مشکلات یاری کند. بستر مناسبی برای بیان مطالب مفید با دلیل و برهان است و افزود: فضای مجازی را نباید به دست دشمنان سپرد، بلکه باید مطالب مفیدی را در فضای مجازی منتشر کنیم تا مردم خوب و بد را ببینند و با هم مقایسه کنند. ما برای دولت و مسئولان دعا می کنیم اما از وضعیت ناراضی هستیم.»

هیچ چیزی ارزان نشده و مشکلات مردم کم نشده است

آیت الله نوریحمدانی همچنین با اشاره به اینکه مردم از ما گلایه می کنند چرا که ما مشکلات را به مسئولین نمی رسانیم، گفت: مردم بدانند که ما متوجه مشکلات آنها هستیم و آنها را بیان می کنیم اما متاسفانه این امر منعکس نمی شود.

این مرجع تقلید در دیدار با رئیس مجلس با اشاره به مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم گفت: متاسفانه مردم دیگر مانند گذشته قدرت خرید ندارند. بیکاری، گرانی و کاهش ارزش پول ملی مواردی است که باعث ناراحتی مردم شده است و مسئولان باید تمام تلاش خود را برای رفع این مشکلات و رفع این کاستی ها به کار گیرند.» آیت الله نوریحمدانی در ادامه افزود: ملت ما بی ارزش شده است و قدرت خرید مردم نیز پایین است، مردم از ما انتظار دارند مشکلات و کاستی ها را به مسئولان گزارش کنیم.» وی با اشاره به اینکه «باید توجه داشته باشید که بیت تلمال برای مردم است»، تأکید کرد که «نباید هیچ تبعیضی وجود داشته باشد. باید اختلافات از بین برود و شاهد رونق و گشایش اقتصادی و ارزانی در سفره های مردم باشیم. متاسفانه هیچ چیزی از هزینه ها و مشکلات مردم کم نکرده است. در این چند سال چیزی ارزان نشد، مشکلات اقتصادی را باید با تلاش مضاعف و برنامه ریزی دقیق حل کرد.»

اگر درست رفتار نکنیم، خدا ما را خواهد گرفت

آیت الله جوادی آملی نیز در دیدار با کلیباف تاکید کرد: امیدواریم خداوند کشور را به حرمت خون پاک این شهدا حفظ کند، اما باید بدانیم که اگر درست رفتار نکنیم، خداوند از ما خواهد گرفت و دین خود را از طریق قوم دیگری حفظ کند.» آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه مسئولیت باید بر عهده افراد خوب اما نیازمند باشند، گفت: باید از واگذاری مسئولیت به افراد خیر و نیازمند در کشور جلوگیری کرد و همچنین از آن جلوگیری کرد. اختلاس و مردان نجومی.» او اعلام کرد که مسئولیت اجرایی نباید باشد. او به مردان خوب داد، گفت: «دو چیز پادشاهی را حفظ می کند. یکی سواد فعلی و دیگری امید به آینده و کارکنان باید سعی کنند این دو مورد را از دست ندهند. اگر سواد حال و امید به آینده بود نتیجه آن ثبات مردم در هشت سال جنگ با نظام اسلامی بود، اما اگر نه سواد فعلی بود و نه امید به آینده. آینده فرار مغزها و مشکلات اقتصادی در ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان و این سوزاندن قرآن و مساجد خواهد بود.» و این یک اقدام است. صحنه شکست قطعی است اگر در حکومت ضعیف باشیم خدا نظرش را از ما دور می کند.

دیدگاهتان را بنویسید