انتقاد تندی پیشکسوت استقلال از قیمت گذاری سرخابی ها با استناد به املاک استقلال

انتقاد تندی پیشکسوت استقلال از قیمت گذاری سرخابی ها با استناد به املاک استقلال

اکبر کارگرجم بازیکن استقلال در اواخر دهه 40 و 50 در گفت و گو با خبرورزشی از آخرین مشکلات ارزش گذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال و اختلاف قیمت 430 میلیاردی پرسپولیس و استقلال صحبت کرد.

نظر شما در مورد آخرین قیمت باشگاه های استقلال و پرسپولیس چیست؟

به نظر من این قیمت اصلا مستند نیست. قیمت گذاری زمانی مستند می شود که بر اساس دارایی ها و دارایی های یک باشگاه یا فرد باشد. زمانی که فرد یا گروهی از املاک در تهران قرار دارند، شهرستان ها و کشورهای همسایه باید همه آن ها را برای قیمت گذاری در نظر بگیرند، در غیر این صورت این قیمت گذاری مستند نیست.

اما آیا دانشمندان پزشکی قانونی این قیمت گذاری را بر اساس املاک فعلی انجام دادند؟

با توجه به اینکه اموال باشگاه استقلال بی دلیل در تصرف دیگران است و عده ای بنا به دلایلی آن را گرفته اند و امروز از آن استفاده می کنند، چطور ممکن است یک نفر درباره آن صحبتی نکند؟ باشگاه استقلال یک باشگاه ورزشی است که از روزی که شروع به کار کرده در خدمت سلامت مردم تهران و شهرستان ها بوده و هیچ فعالیت دیگری در این باشگاه صورت نگرفته است. چرا باید اموال این باشگاه را از او بگیرند؟ استقلال یا تاج قدیم در نقاط مختلف تهران مانند نظام آباد، نازی آباد، قنبرآباد، ونک، کرج بلوار آب یا همان کشاورز و سایر نقاط شهر دارای زمین و ملک، ورزشگاه … بود که همچنان پابرجاست.

اما آیا آنها سرمایه استقلال محسوب نمی شوند؟

چرا به حساب نمی آیند؟ چرا آنها به طرفداری تکیه نمی کنند؟ آیا باشگاه آنها را فروخت؟ معامله ای هست که ما پیشکسوتان استقلال از آن بی خبر باشیم؟ مرحوم پورحیدری و آقای آتشی روی این موضوع زحمت کشیدند اما صدایشان به جایی نرسید. چرا باید اموال باشگاه استقلال به نام شخص یا سازمان دیگری ثبت شود بدون اینکه توسط باشگاه فروخته شود؟ کجای قانون است که عده ای بیایند و ساختمانی که متعلق به باشگاه استقلال است برای خودش در تهران بسازند؟ اگر امروز عده ای بروند و ساکنان یک ساختمان را بیرون کنند و بگویند از امروز اینجا هستیم، قانون با آنها چه می کند؟ که حرفی نبود!

اما هواداران پرسپولیس و دیگران در پاسخ به صحبت های آقای روشن، عطاچی یا دیگر پیشکسوتان استقلال می گویند این ملک مال گذشته بود و داشتم و داشتم، حساب ندارم، دارم و دارم. آیا ما یک حساب کاربری داریم؟

اصلا قابل توجیه نیست! اینها حرفه های دانش آموزان است. پرسپولیسی ها باید بدانند اموال تاج که شلوغ نیست باید قالب بگیرد و از بین برود. در همین تهران ملکی را به شما نشان می دهم که 400 سال پیش به خانواده ای پشت سر هم و پدر به پسری تحویل داده شده و هنوز در همان محله تهران با همین نام قرار دارد. هیچ کس نمی تواند در اموال خود تصرف کند تا زمانی که معامله ای انجام داده و آن را فروخته است. این در دین و شرع هم هست. حتی اگر ملک بدون مالک باشد شهرداری پس از چند بار آگهی در روزنامه ها از آن استفاده می کند به شرطی که اگر روزی صاحب آن پیدا شد هزینه آن را پرداخت کند. آقایان قوه قضائیه مسلماً بهتر از من فوتبالیستم با این مسائل آشنا هستند و مطمئناً خیلی راحت می توانند در سازمان ثبت احوال بررسی کنند که زمین یا ورزشگاه یا ساختمان خاصی در میدان بهارستان و چهارراه دانشکده، سندی در گذشته به نام چه باشگاه بود. به همین دلیل می گویم باشگاه استقلال قیمتی ندارد.

پرسپولیس چطور؟ به نظر شما این قیمت برای این باشگاه مناسب است؟

من کاری به پرسپولیس ندارم. اما آنها بر خلاف ما اصلا باشگاه نبودند. تیم فوتبالی بود که همیشه رقیب قابل احترام و مهمی برای تاج یا استقلال بوده و هست. اما تاج که در 17 رشته در رده مردان و زنان بازی کرد، با هیچ باشگاه دیگری در ایران همت نداشت چه برسد به پرسپولیس. پس چگونه می توان چنین مجموعه ای را ارزیابی کرد؟ البته همه این ارزیابی ها افسانه است و در نهایت خرید و فروش وجود ندارد.

تو چی میگفتی

چون اگر عتیقه های استقلال را وکیل بگیریم و این مسائل را پیگیری کنیم، بسیاری از اموال باید به استقلال برگردانده شود، در این صورت هیچ یک از کسانی که امروز در املاک استقلال مانده اند راضی به از دست دادن آن ها نمی شوند و خلاصه همه اینها هستند. فقط کلمات هستند

دیدگاهتان را بنویسید