قیمت گذاری مبتنی بر هزینه کلید کنترل بازار مسکن/ حرکت قیمت ملی املاک و مستغلات چقدر موثر است؟


ساعت: 09:59
تاریخ انتشار: 06/08/1401
کد خبر: 1893548

یک کارشناس املاک با اشاره به اهمیت تصویب قانون بهای تمام شده در کنترل قیمت مسکن، گفت: در صورت عدم کنترل قیمت مسکن، 4 میلیون خانه ساخته شده دوباره شامل افزایش قیمت می شود و این روند در کنترل موثر نخواهد بود. قیمت بازار املاک و مستغلات

مجید گودرزی کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار شبکه خبر راه دانا; در مورد ساخت و سازها جنبش ملی مسکن و تاثیرات آن بر قیمت، تصریح کرد: امروز در کشور اقتصادی داریم که تورم و نرخ ارز باعث توزیع ثروت شده و در نتیجه این دو مقوله تقریباً تمام بخش های اقتصاد درگیر بی نظمی و بی نظمی شده اند. در نتیجه کارگزاران، در سایه عدم قیمت گذاری بر اساس قانون بهای تمام شده بسیار سودآور بوده و بخش تولیدی اقتصاد بدون کارایی و صرفه اقتصادی است.


تورم و نرخ ارز سیاست های دولت را به یک قمار تبدیل کرده است



وی ادامه داد: در حالی که اکثر کشورها سعی می کنند دقیقا برعکس این کار انجام دهند و کار و تولید شامل انواع استثناها می شود، اما در ایران به دلیل این دو مقوله (تورم و نرخ ارز) حتی ابزارهای مشتقه نیز با افراط همراه می شوند و تبدیل می شوند. قمار و ابزارهای کنترل دولتی تبدیل به سپر محافظتی برای نوسانات معکوس می شوند، مانند طرح مسکن مهر اگرچه در سایه عدم به قیمت های ناچیز داده می شد قانون قیمت املاک امروز صدها میلیون تومان معامله می شود و عملا تاثیر ماندگاری بر قیمت نداشته است.

بیشتر بخوانید:
مسکن اجتماعی ترین کالای اقتصادی است/ افزایش قیمت اوراق مسکن; این امر خرید خانه را به یک رویا تبدیل می کند

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در شرایط فعلی بعد از مدتی دوباره بلوک های ساخته شده توسط دولت شامل افزایش قیمت می شود و تاثیر چندانی در کاهش قیمت نخواهد داشت.


بانک ها، تبلیغات دروغین، هزینه خرید اوراق قرضه و غیره. عواملی هستند که املاک مسکونی را گرانتر می کنند



وی بیان کرد: بانک ها در کشور ما خرید می کنند و برای ایجاد نقدینگی بیشتر بحران ایجاد می کنند بازار مسکن و معاملات جعلی و تبلیغات جعلی معیار در محاسبه هستند قیمت خانه این در حالی است که بیشتر کشورهای دنیا وام مسکن با سود 2 درصد به مردم خود می دهند و بیش از 80 درصد هزینه خرید مسکن را پوشش می دهند، اما در ایران علاوه بر سود 18 درصدی، در آمار بانک مرکزی گنجانده شده است. ایرانی ها باید برای وام پرداخت کنند 480 میلیون تومان بیش از 130 میلیون تومان صرف خرید اوراق مسکن شد که این موضوع نیز بر مشکلات بخش مسکن افزود.

گودرزی گفت: مسکن و املاک اعم از تجاری و مسکونی در سال های اخیر کاملا بی قانونی و رها شده است و رکود بازار مسکن همه مولفه های اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است.

وی تصریح کرد: ما خواهان اقتصادی هستیم که برای همه اقتصادی باشد و همه واحدهای تولیدی بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و باید اقتصاد را به گونه ای تعریف کرد که به نفع همه فعالان اقتصادی باشد.


پیش نیاز کنترل قیمت مسکن، تصویب قانون قیمت تمام شده است



این کارشناس مسکن ادامه داد: تعادل اقتصادی به ویژه در حوزه مسکن با تصویب قیمت گذاری بر اساس قانون انجام می شود قیمت مسکن می تواند به سرمایه اقتصادی کشور تبدیل شود، اما همه دولت های گذشته سعی کردند این بازار را به نفع خود مصادره کنند و امروز باید تعادل را به بازار مسکن برگردانیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اکنون به دلیل نوسانات نرخ ارز و خارج از تعادل و اثرات آن بر بازار مسکن، عرضه این کالای مصرفی ارزش اقتصادی ندارد و با توجه به رشد نامنظم و غیرمنطقی و درآمد پایین مصرف کنندگان، بخش خصوصی قادر به پاسخگویی به تقاضا است کافی نیست.

وی در پایان با اشاره به نهضت مسکن گفت: امروز سیاست بازار به حدی رسیده است که صاحبان تمام خدمات اقتصادی از جمله مسکن می توانند هزینه های غیرمنطقی خود از جمله اجاره بهای حساب نشده را به مصرف کننده نهایی و قبل از. می توان این مشکل را به صورت عمده و اساسی اصلاح کرد، پس از مدتی خانه های ساخته شده دوباره با گرانی مواجه می شوند که امیدواریم دولت سیزدهم و نمایندگان مردم این موضوع را پیگیری و ایجاد کنند. قانون قیمت مسکن گامی در جهت صرفه جویی در این بازار بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید