تولید املاک و مستغلات برای گردشگری و ایجاد جاده های دسترسی. دو حلقه مفقود در آزادسازی سواحل


ساعت: 12:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806732

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس اعلام کرد؛

علی بابایی گفت: در موضوع آزادسازی سواحل دو نکته مغفول مانده است که هنوز اتفاق نیفتاده است، اول تبدیل این دارایی های غیرمولد به سرمایه های مولد برای گردشگری و دوم ایجاد دسترسی مطلوب. مسیرها. برای مردم، به ویژه افراد محلی.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ طبق آمار حدود 850 کیلومتر از سواحل دریای خزر در استان های شمالی کشور قرار دارد که حدود 55 درصد طول آن که حدود 480 کیلومتر را شامل می شود در حوزه حفاظت شده استان مازندران قرار دارد.

اگرچه آمار مسئولان حکایت از آزادسازی درصد بالایی از سواحل استان دارد یعنی. آزادسازی بیش از 90 درصد البته با محوریت سواحل و دستگاه های دولتی، نظامی و انتظامی، اما این آمار برای مردم احساس نمی شود و مردم بر این باورند که دسترسی به نیاز اولیه آنهاست.

مردم بر این باورند که اگرچه آزادسازی سواحل در سواحل مازندران حداکثر امکان پذیر و موثر است، اما نیاز اصلی آنها در این مورد راه دسترسی به سواحل است.

علی بابای کارنامی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی در بحث آزادسازی سواحل و مطالبه حق دسترسی مردم به خبرنگار بلاغ گفت: امکانات رفاهی از قبیل آپارتمان، استخر، جکوزی و … n. ممنوع شد، اما پس از این قانون این سازمان ها با تغییر نام این مجتمع ها و افزودن عناوینی مانند مرکز آموزشی یا پژوهشی به نوعی این قانون را دور زدند!

وی افزود: در بحث آزادسازی ساحل به دنبال سه عامل مهم و قانونی هستیم که اولین مورد رعایت 60 متر است که در استان مازندران اگر افراد واقعی را در نظر بگیریم بالای 90 درصد بوده است. به دست آورد.”

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: اما دو رویکرد دیگر وجود دارد، دومین عامل این است که همه سواحل متعلق به اموال دولتی است، بنابراین اموال دولتی در قالب مراکز اجتماعی و سواحل بر اساس قانون سوم. ، ممنوع است و هیچ وزارتخانه ای نمی تواند چنین امکاناتی داشته باشد. بنابراین این املاک جزو دارایی های غیرمولد دولت محسوب می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در جلسه نمایندگان استان های شمالی با رئیس جمهور بحث کردیم که در قالب بند واو تبصره 2 برای تولید این سرمایه های دولتی باید همه این تسهیلات باشد. در اختیار وزارت گردشگری قرار می گیرد.» مشارکت بخش خصوصی، فعالان گردشگری و گردشگری باید در قالب تفاهم نامه ها تبدیل به گردشگری شود.

بابای کارنامی با بیان اینکه یکی از اولویت های طرح آزادسازی سواحل اشتغال زایی است، تصریح کرد: اگر قرار است آزادسازی سواحل 100 درصد محقق شود باید ببینیم این کار چه منافعی برای مردم دارد، بنابراین اولویت مهم دیگر است. در این امر ایجاد دسترسی به این سواحل برای ساکنین و اهالی استان است.

وی گفت: به عنوان مثال مردم میاندرود با وجود اینکه حدود 20 کیلومتر خط ساحلی دارند اما به سواحل دسترسی ندارند، در نکا وضعیت به همین منوال است. با وجود اینکه چندین راه دسترسی در مرکز استان وجود دارد، اما به دلیل تراکم جمعیت ساری و حجم ورود گردشگران در ساعات اوج سفر، این مسیرها کافی نیست.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در ماجرای آزادسازی دو نکته مغفول مانده است که هنوز اتفاق نیفتاده است، اول تبدیل این دارایی های غیرمولد به سرمایه های مولد گردشگری و دوم. ایجاد دسترسی مساعد برای مردم به ویژه مردم محلی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: البته بحث نظارت و اصلاح قوانین موجود نیز یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود. در کنار این دو موضوع، نگاه دولت به این سواحل باید خدمات اقتصادی باشد.

بابایی کارنامی در پاسخ به این سوال که چرا دریا متولی ندارد و چرا سازمان عمران و سواحل به اهمیت کامل موضوع پایان نداده است؟ وی گفت: بله، دریا باید متولی داشته باشد اما به جای سازمان عمران و سواحل، وزارت گردشگری داریم و وزارت گردشگری باید در بحث گردشگری متولی دریا باشد و رویکرد گردشگری پیدا کند.

وی افزود: سازمان شهروندی و سواحل به هیچ وجه ایجاد نشد زیرا این سازمان در برنامه پنجم گنجانده شده بود که دولت موظف بود ظرف مدت 5 سال این سازمان را ایجاد کند، اما به دلیل اینکه مفاد اجرایی آن توسط قانون تنظیم نشده بود این کار انجام نشد. دولت «بالاخره در برنامه ششم اصلاً به تأسیس این سازمان اشاره نشده و در هیچ یک از بندهای برنامه ششم ذکر نشده است.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رویکرد باید به گونه ای تغییر کند که هر مسافری که وارد استان مازندران می شود به صورت قانونی در یکی از متل های ساحلی اقامت کند نه اینکه مدارس و زیرساخت های خواب را در چادر آماده کند. اقتصاد هتل های روستایی در ورطه نابودی.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید رویکرد تغییر کند تا این سواحل پس از انتشار در قالب لایحه ای به مجلس تبدیل به کاربری 100 درصدی گردشگری شود و استفاده مسکونی از این سواحل ممنوع شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید