رشد 200 درصدی در فروش املاک و مستغلات در حراج های الکترونیکی


ساعت: 10:32
تاریخ انتشار: 1401/04/05
کد خبر: 1878644

وضعیت بد انبارهای سازمان اموال در کشور یکی از مصادیق تضییع حقوق عامه بود، حفظ بیت المال و حفظ حقوق عامه از وظایف ذاتی قوه قضائیه است، قوه قضائیه اولین قدم را برداشت. برای حل این مسئله.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در 10 آبان 1400 رئیس قوه قضائیه از وضعیت نگهداری کالاها در انبارهای اموال کشور و سازمان گمرک که گاه منجر به فساد برخی از آنها می شود، گلایه کرد و گفت: و شرع قبول نیست; زیرا بسیاری از کالاها می آیند و در انبار گمرک می مانند و انبار را اشغال می کنند و زمانی که انبار اشغال می شود دیگر جایی برای تخلیه کالاهای دیگر نیست و باید منتظر ماند که گران است.

چهار روز بعد حجت‌الاسلام محسنی اجایی در بازدیدی چند ساعته از انبار مرکزی جمع‌آوری و فروش اموال تهران، مشکلات این مجموعه را از نزدیک بررسی کرد و در راستای حفظ حقوق عامه از کارکنان املاک خواست. سازمان در مورد وضعیت انبارهای اموال سامان.

دخالت رئیس قوه قضاییه در ساماندهی تملک اموال که با کمک سایر نیروها و دستگاه های ذیربط انجام شد، تحولی در سازمان مالکیت اموال ایجاد کرد و به دنبال آن استان های سراسر کشور تکلیف کالا را تعیین کردند. در انبارهایشان

به دستور رئیس قوه قضائیه در 18 آبان 1400 تیمی از محاکم مختلف استان تهران با 25 قاضی در سازمان اموال مستقر شدند و به پرونده هایی رسیدگی کردند که در سازمان اموال به نتیجه نرسید.

در ادامه مقامات قضایی از انبارهای دارایی بازدید کردند و در جریان مهمترین مشکلات انبارهای دارایی قرار گرفتند و در این بازدیدها نمایندگان قوه قضائیه با کالاهایی مواجه شدند که چند سالی بود که جایزه نگرفته بودند از جمله کالاهای ذخیره شده در انبار بوده است. در سال 92 با حضور نمایندگان قوه قضائیه در همان محل علت عدم اعطای برخی از این کالاها مشخص شد.

رئیس کل دادگستری در نشست تخصصی سه ساعته مورخ 20 آبان 93 به منظور بررسی وضعیت و مشکلات روند مبارزه با قاچاق کالا و اموال که پس از بازدید میدانی در تاریخ 14 آبان 93 از انبار مرکزی صورت گرفت، گفت: سازمان اموال استان تهران با وجود مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز در طول سالیان گذشته، هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و هر ساله قاچاق میلیاردی ارز و کالا صورت می گیرد.

علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران در تاریخ 15 آذرماه 1393 از انبار سازمان جمع آوری و فروش اموال در تهران بازدید کرد و در جریان روند کار، مشکلات و مسائل این مجموعه قرار گرفت و از کارکنان سازمان خواستار شد. مالکیت ملک . .

در این بازدید دادستان تهران در خصوص برخی از گزارشات تهیه شده دستورات قضایی صادر و مقرر شد کارگروهی متشکل از معاونین دادستان و نمایندگان سازمان های مسئول جهت پیگیری موارد مطروحه تشکیل شود.

دادستان تهران و سپاه پاسداران خواستار تعیین تکلیف وضعیت اموال شد و تاکید کرد که با اقدامات جهادی باید سریعا وضعیت این اموال مشخص شود.

حجت الاسلام محسنی اجایی همچنین در تاریخ 12 اسفندماه 93 از انبارهای سازمان جمع آوری و فروش اموال اموال استان هرمزگان بازدید کرد و با توجه به اهمیت انبارها در این استان، اقدام مهم دیگری در خصوص تعیین تکلیف کالا با کمترین قیمت برداشته شد. فساد و نیاز به انتقال سریع کالاهای توقیف شده، فساد را در این بازدید برجسته کرد.

رئیس قوه قضاییه در اولین جلسه مشترک شورای عالی قضایی با شورای قضایی استان ها در سال 1401 گفت: از سوی دیگر روند ساماندهی گمرکات، بنادر و انبارها برای حفظ بیت المال و اموال مردم باید ادامه یابد. و تخت بزرگ و راهروی فساد را ببندید.

سید عبدالمجید اجتهادی، مدیرعامل سازمان اموال و املاک در نشست خبری اخیر خود با بیان اینکه ورود رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه برای تعیین تکلیف واگذاری کالاهای متعلق به سال گذشته نقطه عطفی در تاریخ این سازمان بود، گفت: مسئولان به ویژه قوه قضاییه انبارهای پر از کالا در مهلت تعیین شده از سوی رئیس جمهور که یکی از برنامه های راهبردی دولت بود، توزیع و تخلیه شد.

مدیرعامل سازمان اموال، حضور رئیس قوه قضائیه و دخالت قوه قضائیه سراسر کشور، تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه های تحقیق و تفحص را از عوامل موثر در ساماندهی انبارها و تسریع در انتقال مالکیت برشمرد. مزایده های الکترونیکی رشد چشمگیری داشته است و از سوی دیگر با برگزاری مزایده حضوری و ایجاد فرصت مشارکت بیشتر مردمی، تلاش می شود تا انحصار شرکت در مناقصات و مزایده ها شکسته شود.

به گفته وی، میزان فروش سازمان اموال تملیکی از مزایده های الکترونیکی در اردیبهشت و خرداد امسال به ترتیب 219 و 315 میلیارد تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 200 درصد افزایش داشته است.

همچنین کالاهایی که از ابتدای دولت سیزدهم تعیین تکلیف شده اند بیش از هشت هزار میلیارد تن تعلق گرفته اند و میانگین رشد ماهانه تخریب در سراسر کشور 87 درصد است.

در این مدت حجم کالاهای مرجوعی و فروخته شده به ترتیب 80 و 93 درصد افزایش و کالاهای متروکه برگشتی 81 درصد کاهش داشته است، زیرا در انبارهای ملک کالای سالانه مربوط به قبل از سال 1400 موجود نیست.

اقدامات انجام شده برای انتقال کالا به انبارهای سازمان مالکیت نشان می دهد که در پی تاکید قوه قضائیه بر تسریع در انتقال اموال موجود، در سال های اخیر پیشرفت بی سابقه ای داشته است.

انتهای پیام/
منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید