گردش تورمی در بازار مسکن لوکس / لزوم تصویب قانون قیمت گذاری مسکن / اختلاف طبقاتی مسکن غیرعادی است


ساعت: 10:01
تاریخ انتشار: 91/01/29
کد خبر: 1822765

یک کارشناس مسکن با تاکید بر تاثیر میلیاردها دلار اجاره بر مسکن لوکس در کنار ظلم به قشر کارگر و مستاجران ضعیف و تاثیر آن بر تورم، این نوع سرمایه گذاری را غیرمولد و تورم زا خواند و بر لزوم صرف قانون برای کاهش قیمت ها تاکید کرد. مسکن

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ برای بسیاری از ما باور نکردنی یا سخت است که بدانیم افرادی در تهران زندگی می کنند که ماهیانه بیش از 100 میلیون تن اجاره می دهند. یعنی در حالی که ممکن است درآمد یک کارگر عادی در همان کلانشهر به نصف این میزان در سال هم نرسد.

بررسی های خبرنگار راه دانا; این نشان می دهد که بیشتر این خانه های مجلل در مناطق 1 تا 5 تهران واقع شده اند و کسانی که این املاک را اجاره می کنند باید سالانه میلیاردها دلار اجاره بپردازند.

c17bf626 7c57 4256 af2f aa9feaee074a خبر خاکستری


میلیاردها سپرده و صدها میلیون اجاره مسکن لوکس در شهرهای بزرگ

بررسی آگهی های مسکن به ما نشان داد که یکی از خانه های مجلل با اجاره بهای نجومی در منطقه الهیه واقع شده است. آپارتمان فعلی 290 متری، سه سال ساخت، چهار خواب، طبقه چهارم با 100 میلیون تن اجاره ماهانه با ودیعه یک میلیارد تن، آپارتمان اعلامی یا 340 متری، 14 سال ساخت، طبقه چهارم می باشد. در حال حاضر در محله زعفرانیه در سایت دیگری با مبلغ یک میلیارد ودیعه و اجاره ماهانه 85 میلیون تومان درج شده است.

شایان ذکر است این ملک دارای امکاناتی از قبیل سالن بدنسازی، آپارتمان مجزا، لابی من، سالن اجتماعات، آسانسور، استخر و سونا، پارکینگ و … می باشد.

و به عنوان نمونه خانه دیگری در منطقه الهیه تهران ۱۸۰ متری سه خوابه نوساز طبقه چهارم به مبلغ ۱.۳ میلیارد تن ودیعه و ۶۰ میلیون تن برای اجاره آگهی شده است. اتاق خواب مستر، اتاق خواب مشرف به باغ جنگلی 5000 متری، سالن استراحت مجلل، دربان، استخر، سونا و جکوزی از امکانات این ساختمان آپارتمانی است.

در همین محله هم اکنون آپارتمان 197 متری، 18 سال ساخت، طبقه هفتم، فول امکانات با یک میلیارد تن واریزی و 45 میلیون اجاره و در شهر غربی 150 متر اعلام شده است. بلوک، 10 سال ساخت، تسهیلات کامل با اجاره ماهانه 62 میلیون تن و با سپرده 1 میلیارد و 100 میلیون تنی عرضه می شود.

یا واحدهای مسکونی با اجاره بین 15 تا 20 میلیون در مناطق 1 تا 5 تهران پیدا می شود. برای اجاره بیشتر این خانه ها باید بیش از یک میلیارد تن سپرده داشته باشید.

e93b512f 4f42 4c90 b4e1 dae7bf17a3d8 خبر خاکستری

مسکن، مهمترین نیاز اجتماعی

مجید گودرزی کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار راه دانا; وی در خصوص وضعیت مسکن در آستانه جابجایی مستاجران و عوامل افزایش قیمت و اجاره بهای مسکن، با اشاره به موضوع اختلاف درآمدی بین اقشار مختلف به ویژه در تهران، گفت: مسکن یک کالای صرفا اقتصادی نیست. این موضوع به جای اینکه یک کالای اقتصادی باشد، یکی از مهم ترین نیازهای اجتماعی است و نگاه تک بعدی به مسکن می تواند بحران های اجتماعی را تشدید کند.
وی افزود: میلیاردها اجاره و طلاق تجملی، تجرد، فساد، فقر، کاهش جمعیت، بحران صندوق های تامین اجتماعی، کاهش درآمد قابل تصرف و… تنها بخشی از مشکلاتی است که مسکن می تواند در جامعه ایجاد کند.»


قیمت گذاری نامنظم مسکن

گودرزی تصریح کرد: از نظر اقتصادی بی نظمی در قیمت گذاری مسکن منجر به رکود و ورشکستگی صنایع مسکن می شود. اکنون با وجود افزایش شدید قیمت مسکن، صنعت ساختمان با بحران رکود بی سابقه مواجه است.

وی با اشاره به افزایش شدید تورم در بخش مسکن و سایر بخش های اقتصاد به ویژه تولیدی، گفت: با توجه به مزایای کلان اقتصادی ساخت و اجاره خانه های لوکس، امروزه بخش تولیدی قادر به جذب سرمایه و رقابت با مسکن نیست. سرمایه در بخش املاک و مستغلات سپرده می شود تا سرمایه گذاران بتوانند بیش از متوسط ​​بازدهی این تورم شدید در اقتصاد کسب کنند.


گردش تورم در بازار مسکن لوکس

این کارشناس مسکن تصریح کرد: این گردش مالی سرسام آور هیچ شغلی ایجاد نمی کند و واقعیت هایی را بر ارزش افزوده کشور اضافه نمی کند. تقریباً 100 درصد بازده و تقریباً صفر ارزش افزوده بیشتر سرمایه گذاری ها در بخش مسکن نوعی سرمایه گذاری در تورم است.
وی افزود: در بسیاری از اقتصادهای پیشرفته دنیا نمی توان روی بیماری های اقتصادی سرمایه گذاری کرد، برعکس بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی در سراسر دنیا مشتاق سرمایه گذاری در این بیماری (تورم) هستند.

وی افزود: برابری مسکن ایران با بهترین و خوش آب و هواترین شهرهای جهان، مالکان ایرانی را بر آن داشته تا سرمایه خود را بفروشند و از کشور خارج کنند و مقصد بسیاری از این سرمایه گذاری ها ترکیه است و شک نداریم که ترکیه دولت به زودی نقره به سرمایه گذاران ایرانی بدهکار خواهد شد. “این کار را انجام خواهد داد. همانطور که اکنون، ایرانیانی که در آنجا ملک خریداری کرده اند باید دارایی خود را به قیمت 40 درصد زیر قیمت بازار به دولت ترکیه بفروشند، زیرا این سیاستی است که دولت ترکیه برای جلوگیری از این امر دنبال می کند. ایرانی ها ترکیه را ترک کنند

مستاجران قشری که به دلیل تورم نیازهای اولیه خانواده خود را نادیده می گیرند

وی گفت: امروز خانواده های ایرانی مجبورند دو یا سه شیفت کار کنند تا فقط سقف بلندی ببینند و مستاجران مجبورند بسیاری از نیازهای اولیه خود و خانواده خود را نادیده بگیرند تا مطالبات صاحبخانه را برآورده کنند. “

وی با اشاره به نقش بانک ها در ایجاد سونامی در قیمت ملک برای تجدید ارزیابی دارایی ها، ادامه داد: آنها مدارک لازم را برای دریافت وام های جدید دریافت می کنند چرا که 95 درصد نقدینگی کشور توسط بانک ها افزایش می یابد. “


لزوم ورود به قانون برای تعیین قیمت تمام شده مسکن

گودرزی ادامه داد: مسکن یک کالای زیرساختی است و تقریباً بر قیمت تمام کالاها و خدمات تأثیر مستقیم دارد و بیشتر تورم در اقتصاد ناشی از تورم مسکن است و عدم تعادل مسکن باعث ایجاد یکسری عدم تعادل گسترده در بازار می شود. اقتصاد و جامعه.» این اتفاق می افتد.

وی در پایان تاکید کرد: قانونگذاران در ایران سایر بخش‌های اقتصاد را در معرض قیمت‌گذاری و تعرفه قرار داده‌اند، اما هرگز جرات نزدیک شدن به بخش مسکن را نداشته‌اند. گواه این موضوع، انتظار 110 ساله ایرانی ها برای تصویب حتی یک بند قانونی در قیمت گذاری مسکن است که تاکنون محقق نشده است و بعید است مافیای قدرتمند مسکن و سیاستمداران بزرگ زمین داران و صاحبخانه ها این اجازه را بدهند. به وقوع پیوستن.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید