انتقاد تند روزنامه اصول از مصاحبه اخیر رئیسی/ در دام تکرار حرف های بیهوده افتاده اید.

انتقاد تند روزنامه اصول از مصاحبه اخیر رئیسی/ در دام تکرار حرف های بیهوده افتاده اید.

روزنامه فرهیختگان نوشت: «ویرانه ای را گرفتیم» جمله ای است که تقریباً در ادبیات حکومت های مختلف رایج است. اما تیم رسانه ای دولت باید به طور جدی فکر کند که تمرکز بر این معضل و نادیده گرفتن جنبه مثبت آن چقدر در افکار عمومی موثر خواهد بود؟

تیم رسانه ای دولت خوب است بداند شاید بیان این نکات در مقطعی تا حدودی افکار عمومی را توجیه کرده و باعث صبر آنها برای بهره برداری از اقدامات مثبت دولت شده است، اما اکنون و در شرایط فعلی و افکار عمومی برای این ادبیات ناشناخته نیست، میزان اثربخشی آن مورد تردید جدی است. تبلیغات بیش از حد تیم رسانه ای دولت علیه دولت قبل، افکار عمومی را به این فکر می کند که این دولت فاقد ایده های اجرایی موثر برای مقابله با مشکلات است. البته دولت سیزدهم دستاوردهای زیادی داشته است، اما سوال مهم این است که تیم رسانه ای دولت تا چه اندازه توانسته این دستاوردهای مثبت را به افکار عمومی منتقل کند و ساختار مناسبی از آنها ایجاد کند، دستاوردهایی که برخی از آنها مانند همانطور که تهیه واکسن ها و ایده های موثر و تنش زدا در سیاست خارجی کارکرد رسانه ای ساده ای داشت و هیچکس نمی توانست آن را انکار کند.

چرا ایده های رسانه ای در چرخه تکرار قرار گرفتند؟

به طور کلی، مردم وقتی یک جمله را به اندازه کافی نشنیده باشند چندین بار تکرار می کنند. اگر درباره سخنان رئیس جمهور چنین نظری داریم، باید دلیل آن را در همین اصل جست و جو کنیم. این را می توان با ذکر نمونه هایی از اقدامات دولت سیزدهم ثابت کرد. اگر این دستاوردها از سوی زیرمجموعه رسانه ای دولت به درستی تبیین نشود و مردم آن را نتیجه اقدامات دولت سیزدهم ندانند، در دو فاجعه گرفتار می شوند یا فراموش می شوند یا فراموش می شوند. مصادره شود. از کارمندان قبلی به همین دلیل رئیس جمهور مجبور است هر بار وارد میدان شود و اقدامات خود را تکرار کند. اما اگر مقامات دولتی در رابطه با رسانه‌ها کمی فعال‌تر عمل کنند و جزییات دقیق‌تری از اقدامات خود ارائه دهند، با مرور کلیات، رئیس‌جمهور مجبور نیست این بار را خودش به دوش بکشد، بلکه اقدامات جالب‌تر و اخیر را نیز ارائه کند. دولت تا حداقل تصویری قابل پیش بینی از شخصیت دولت به مردم ارائه نشود تا اولاً مردم تمایل بیشتری به شنیدن سخنان آینده وی داشته باشند و ثانیا رئیس جمهور بتواند از ظرفیت رسانه ای باقی مانده خود استفاده کند. برای اجرای استراتژی های کلان مجبور نباشیم این پتانسیل را صرف تکرار دستاوردها و تقابل های سیاسی کنیم.

نمونه هایی از اقداماتی که دولت برای تقویت بعد رسانه ای باید انجام دهد

رئیسی در سخنان روز سه شنبه خود به مواردی اشاره کرد که یا در گذشته بیان کرده یا سایر اعضای دولت مطرح کرده اند.
1- رئیس جمهور در این گفتگو بر دستاوردهای دولت در خصوص واکسن، مشکل خالی بودن خزانه در ابتدای کار و تامین کسری بودجه بدون چاپ پول تاکید کرد. در رابطه با این مسائل هنوز سوالاتی بی پاسخ باقی مانده است، به عنوان مثال در مورد واکسن و قول دولت برای تولید واکسن های داخلی گفته شده که صادرات به برخی کشورها صورت گرفته اما میزان دقیق سود حاصل از این تجارت چقدر است. به کشور داده می شود، دقیقاً گزارش نشده است. بهتر بود رئیس جمهور در مصاحبه سه شنبه شب خود اطلاعات دقیق تری از حجم تولید و صادرات واکسن می داد و اکنون پس از پشت سر گذاشتن این بحران اعلام می کرد که کشور چه سود اقتصادی از تولید واکسن دریافت کرده است. ضمن اینکه بیان و یادآوری کارهایی که دولت از ابتدا انجام داده است مهم و معنادار است، اما تکرار مکرر این اقدامات از سوی رئیس جمهور بدون افزودن ارزش اساسی به آنچه قبلاً گفته شد، تفاوت چندانی با سایر گفتگوها ندارد.

2- رئیسی در بخشی دیگر از گفتگو موضوع میانجیگری چین در خصوص توافق ایران و عربستان را مورد بررسی قرار داد. تیم رسانه ای دولت هنوز نتوانسته است به خوبی توضیح دهد که راه پرپیچ و خم برای رسیدن به این نقطه بوده است و به خوبی گفته نشده است که دستاورد بزرگ مقاومت این است که چگونه سعودی ها را مجبور کرد تا راه های مختلفی برای اتصال ارائه دهند. با ایران، از عراق و عمان تا چین.

3- رئیس جمهور در بخشی از گفت و گوی سه شنبه شب اشاره کرد که قیمت دلار از شهریور 1400 تا 1401 دو هزار تومان افزایش یافت، اما با شروع آشوب ها، وضعیت دلار مشخص بود. پس از افزایش ناگهانی قیمت دلار، رئیس جمهور صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی را برکنار کرد. پس از حذف موج صعودی، افزایش قیمت دلار اندکی مهار شد. حالا این گفته رئیس جمهور که فقط اغتشاشات پاییز 1401 باعث افزایش قیمت دلار شد، حرف درستی نیست و افکار عمومی را در مورد علت گران شدن دلار توجیه نمی کند. اگرچه ناآرامی‌ها بر وضعیت اقتصادی کشور تأثیر منفی گذاشت، اما به نظر نمی‌رسد همه تقصیرها و دلیل گرانی‌ها را بر گردن این موضوع انداخت.

4- رئیس جمهور در سخنان روز سه شنبه خود در خصوص موضوع مسکن و وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی گفت: نیاز به یک میلیون واحد مسکونی در سال که قبلاً عرض کردم، هم تکلیف قانون است و هم تکلیف قانون. یک قول من.» یعنی اگر نگفته بودم که سالی یک میلیون خانه باید ساخته می شد تا نیاز کشور را برطرف کند. به نظر می رسد در اینجا دو مشکل وجود دارد، اول اینکه اطلاع رسانی دقیقی از اقدامات انجام شده وجود ندارد، ثانیاً گاهی اوقات اظهارات ضد و نقیضی از دولت شنیده می شود، مثلاً اظهارات برخی از مقامات ارشد دولتی مبنی بر اینکه ساخت مسکن وظیفه دولت نیست. به این عدم قطعیت ها می افزاید.

در خرداد 1401 وزیر راه در مراسم راه اندازی طرح ملی مسکن در اصفهان وعده تحویل 100 هزار واحد مسکونی تا شهریورماه را داد که البته محقق نشد. مرحوم رستم قاسمی وزیر راه وقت در مراسم دیگری در چیتگر با اشاره به ثبت نام 5 میلیون و 200 هزار نفر در طرح ملی مسکن، پیش بینی کرد تا پایان خردادماه راستی آزمایی تمامی ثبت نام شدگان به پایان برسد. و 4 میلیون نفر بررسی شوند. در نهایت آنچه اتفاق افتاد تنها یک چهارم پیش بینی وزیر بود. قاسمی در پنجم خرداد 1401 در بازدید از طرح ملی مسکن بهارستان اعلام کرد: در حال حاضر بیش از پنج میلیون و 200 هزار نفر در طرح ملی مسکن برای تردد ثبت نام کرده اند و کار پاکسازی بیش از یک میلیون از این نامزدها انجام شده است. تکمیل شد.”

باید واقعیت را بپذیری

در رابطه با برخی اقدامات و فعالیت‌ها، فقدان این پیشنهاد احساس می‌کند که تیم رسانه‌ای دولت به کلی‌گویی درباره دستاوردها یا حتی نتایج ضعیف محدود شده است. محدودیت در بیان کلیات و عدم پرداختن به جزییات اقدامات و فعالیت های دولت باعث می شود که مردم نگاه دقیق و درستی به اتفاقات مثبت نداشته باشند و گاه اقدامات مثبت را تحقیر کنند. این مشکل در مورد ضعیف بودن نمایندگی نیز صادق است و عدم اشاره به علل واقعی مشکلات باعث می شود مردم به گونه ای به دولت نگاه کنند که دولت آنطور که باید اقدامات و اقدامات درست را انجام نمی دهد.

دیدگاهتان را بنویسید