انتقاد تند مرتضی فنونی زاده از بازیکنان استقلال و پرسپولیس

انتقاد تند مرتضی فنونی زاده از بازیکنان استقلال و پرسپولیس

مرتضی فنونی زاده مدافع پرسپولیس در آستانه دربی پایتخت در دهه 60 درباره این بازی حساس صحبت کرد و تاکید کرد گل محمدی باید مراقب این دیدار باشد. او همچنین در بخشی از صحبت هایش درباره استقامت بازیکنان در دهه 60 گفت که هم تیمی هایش و حتی بازیکنان قدیمی استقلال خیلی بهتر از بازیکنان فعلی هر دو تیم بودند.

در ادامه این گفتگو را مرور می کنیم:

* در آستانه دربی پایتخت هستیم. با توجه به عملکرد پرسپولیس در دیدارهای گذشته، این دیدار را چگونه پیش بینی می کنید؟

پرسپولیس در طول زمان عملکرد بهتری دارد. هنوز در آستانه دربی هستیم. در دهه 60 خیلی اتفاق می افتاد که در دربی ما اول بودیم و استقلال دوم یا برعکس. اما در سال های اخیر خیلی اتفاق می افتد که یکی از دو تیم در رده اول قرار می گیرد و دیگری شرایط خوبی ندارد. امسال خوشبختانه دو تیم برتر به مصاف هم می روند و با وجود اینکه استقلال در صدر جدول قرار دارد اما شرایط فنی دو تیم تقریبا برابر است. من معتقدم پنجشنبه تنها خط جدول با برد ما و باخت استقلال احتمالا محو خواهد شد.

* خودت در خط دفاع پرسپولیس بازی می کردی. پرسپولیس امسال در خط دفاع کمی بی ثبات به نظر می رسد. نظر شما در مورد این موضوع چیست؟

رامین رضاییان و حتی سعید آقایی در خط دفاع خوب کار می کنند اما وقتی مثلا سعید آقایی در این پست ها کمی مردد است آقا گل محمدی بازیکن دیگری را جایگزین او می کند اما به نظر من نباید اینطور باشد. هافبک دفاعی ما با وجود کمالاتش [کامیابی‌نیا] و سرلک که حتی می تواند در بهترین تیم های اروپایی هم بازی کند در شرایط خوبی قرار دارد. تنها نکته ای که ما در مورد آن تردید داریم دفاع مرکزی است. من خودم در دفاع میانی بازی کردم و از این موضوع آگاهم. هانانوف بازیکن جوانی است و بازی او شوخ طبعانه است. سرش را خوب می زند و می گیرد، اما یک اشتباه موثر هم می کند. در آخرین دیدار این تیم نیز شاهد بودیم که او توپ را از دست داد و موقعیت خطرناکی برای حریف ایجاد کرد. به نظر من حنانوف را نمی توان زیاد حساب کرد اما اگر بازیکنی مثل سیدجلال حسینی همراهش باشد به او هم کمک می شود. به نظر من سیدجلال باید در دربی بازی کند، چون دربی بازی بزرگی است و او بازیکن بزرگی می خواهد. همه بازیکنان در دربی نباید جوان باشند. به نظر من با توجه به اینکه کمال در سال های اخیر سابقه بازی در دفاع وسط را دارد، اگر آقای گل محمدی این بازیکن را یک خط به عقب برگرداند، ثواب بیشتری دارد. از طرفی اگر آقای گل محمدی تیمش را با دو هافبک دفاعی کمال و سرلک به میدان بفرستد نشان می دهد که می خواهد اول گل نخورد و بعد گل بزند که به نظر من در شرایط فعلی اشتباه است. هافبک دفاعی برای پرسپولیس کافی است و قطعا باید با دو مهاجم بازی کنیم. آقای مجیدی ترس عجیبی از پرسپولیس و مهاجمان این تیم دارد و ما هنوز آقایان عبدی، تمیرف و حامد پاکدل را داریم و ایرادی ندارد که دو بازیکن همزمان بازی کنند. امیدوارم این مسابقه مساوی نشود چون مساوی به ضرر ماست اما پیروزی استقلال است.

* به نظر شما کدام بازیکنان استقلال می توانند در این بازی خطرناک باشند؟

مهدی پور بازیکن خوبی است و با این حال در میانه استقلال تضمین شده است. در دفاع با وجود غیبت یزدانی و مورندمند، سیلوا عملکرد بسیار خوب و باثباتی از خود نشان داد و دانشگر هم به بازی رسید. به نظر من او در این دیدار 1-1-3 بازی می کند و 6 هافبک می گذارد تا میانه زمین را در اختیار بگیرد. در سیستمی که سه دفاع دارد تیم به راحتی گل می زند اما با 6 هافبک و یک مهاجم راحت گلزنی هم می کند. اما از طرفی پرسپولیس با سیستم 1-3-2-4 وارد زمین می شود و این نشان می دهد که آقای گل محمدی محتاطانه بازی می کند و اول می خواهد گل نخورد. در دربی نباید مراقب باشیم.

* فکر می کنی اگر الان بازیگری می کردی در این دربی خوب بودی؟

سرمربی باید تصمیم بگیرد اما من خودم دربی باز بودم و در هشت سال حضورم 14 دربی متوالی انجام دادم که البته دو دربی به اردوی تیم ملی رفت و مسابقات قطع شد وگرنه من باید 16 دربی بازی کرد. در دربی هم کارت زرد گرفتم اما هیچ وقت اخراج نشدم. اگر من یا حتی همه هم تیمی هایم در حال حاضر بازی می کردیم، مطمئن باشید مربی یکی از بازیکنان فعلی را در ترکیب قرار نمی داد. آیا ممکن بود من، آقایان پیوس، پنجعلی و محرمی، کلیچ، سلطانی، ضیاء عربشاهی و ناصر محمدانی غایب باشم و حنانف، عبدی، سرلک، سیدجلال، سعید آقایی، حامد لاک، میلاد سرلک و حامد پاکدل بازی می کنند؟ ? من حتی یک خاطره از آن دارم. سال ها پیش به دعوت آقای استیلی من و چند تن از پیشکسوتان روز قبل از دربی برای تمرین پرسپولیس دعوت شدیم. من رفتم تخت جمشید نزد آقای پنجعلی و مرحوم سیدعلیهانی و چند نفر دیگر و علی آقا. [پروین] او هم آنجا بود. بچه ها تمرین کردند و کریمی، مهدوی کیا، وحید هاشمیان و سایر ستاره ها در تیم بودند و ما روی نیمکت نشستیم. من هم خیلی با آقای پروین شوخی می کنم. به جان مملی گفتم [محمد پروین] اگر این بازیکنان الان در دهه 60 تمرین می کردند، چه کسانی را در زمین بازی می کردید؟ چند ثانیه فکر کرد و با لهجه زیبایش گفت: «مرتضی فقط علی کریمی نصفه» حتی مهدوی کیا را هم اذیت نکرد. حتی اگر الان ما بودیم، نه تنها من، بلکه 10 بازیکن دیگر هم خوب بودیم. خود بازیکنان موافق هستند. شاید خیلی ها انتقاد کنند و مثلا بگویند سرلک از عربشاهی بهتر است. من می گویم نه.

* یعنی در دوره قبل از دربی پیشکسوتان به تمرین دعوت شدند؟

در زمان آقای رویانیان آقایان دایی و استیلی همیشه از چند نفر از پیشکسوتان دعوت به تمرین می کردند و می گفتند شب قبل از بازی بیایید تمرین کنید تا بچه ها را شاد کنید و من حتی دقایقی با بازیکنان صحبت کردم مخصوصاً. در خط دفاع این اقدام بسیار دلگرم کننده بود. الان هم اگر این اتفاقات بیفتد و چند پیشکسوت به تیم بیاورند چه اشکالی دارد؟ آقای پیروانی اکنون سرپرست تیم است. اگر او هم مثل ما در سایه باشد، آیا این کار را دوست دارد؟ چه اشکالی دارد زنگ بزنیم و ما را دعوت کنیم؟ حتی وقتی به تمرین می رویم بچه های در را نمی شناسند! آقای درویش که خیلی هم مرد خوبی هستند باید به پیشکسوتان توجه ویژه داشته باشند. من بارها به آنها گفتم که ما شرکت رسمی داریم و آنها ما را زدند اما اهمیتی ندادند.

* بازگشت به بحث قبلی؛ اگر الان بازی می کردی، مدافع می شدی تا جلو بروی و گل بزنی یا فقط از خودت دفاع می کردی؟

در گذشته سیستم ها متفاوت بود. در طول بازی ما تنها من بودم که اجازه شوت کرنر و ضربات ایستگاهی را داشتم چون خوب کار می کردم. اما از طرفی در دربی ها استقلالی ها گل های زیادی داشتند اما اجازه ندادیم در ضربات ایستگاهی زیاد ضربه بزنند.

* بازیکنی از تیم فعلی استقلال هست که از بازی مقابلش بترسی؟

اصلا. اگر الان بازی می کردم بازیکنان فعلی استقلال باید با ضربات ایستگاهی جلو می آمدند و نمی گذاشتند من گل بزنم. البته در گذشته بازیکنان استقلال هم خیلی سرسخت بودند.

* نظرت در مورد برادرت چیست؟ اگر الان بازی می کردند در استقلال فیکس بودند؟

در این مدت هر دو تیم با هافبک دفاعی بازی کردند. آقا مهدی در استقلال بودند و آقای عربشاهی در تیم ما. هر دو ملی پوش بودند. این دو بازیکن آنقدر بازی کردند که فشاری در خط دفاعی وجود نداشت. اگر مهدی ما الان باز شود، آقای مجیدی تیمش را با سه مهاجم به زمین می فرستد و می گوید وسط با مهدی تمام شده است. همین امر در مورد تیم ما نیز صدق می کند. آقای عربشاهی یک فوتبالیست به تمام معنا بود و علی آقا به خاطر حضورش دو مهاجم را گذاشت و گفت برای ما در میانه میدان است.

* شب قبل از دربی به اردو رفتی یا با برادرت برای دربی به ورزشگاه رفتی؟

اون موقع اینطوری نبود، رفتیم دربی عصر هتل. فقط در یکی دو دربی، هواداران متمول ما را به خانه بردند. چند دربی پیش در اردوی تیم ملی بودیم و برای بازی با بازیکنان استقلال به ورزشگاه رفتیم. در این مدت رفاقت ها بالا گرفت اما 90 دقیقه با کسی صحبت نکردیم و بعد از بازی جدید به هم تبریک گفتیم.

* با آقا مهدی [فنونی زاده] کری را خوانده ای؟

مهدی مجرد بود و من متاهل. ما با هم نبودیم. از طرفی مادرم استقلالی بود و مرحوم پدرم پرسپولیسی بود. ما به احترام آنها ناشنوا نگفتیم.

دیدگاهتان را بنویسید