انتقاد شدید روسیه از استقرار بمب های هسته ای جدید توسط آمریکا در اروپا

روسیه حدود 2000 سلاح هسته ای تاکتیکی دارد در حالی که ایالات متحده حدود 200 سلاح هسته ای دارد که نیمی از آنها در پایگاه هایی در ایتالیا، آلمان، ترکیه، بلژیک و هلند مستقر هستند.

در بحبوحه بحران اوکراین، پولیتیکو در 26 اکتبر گزارش داد که ایالات متحده در نشست پشت درهای بسته ناتو در ماه جاری اعلام کرد که استقرار نسخه ارتقا یافته B61-12 را با رسیدن تسلیحات جدید به پایگاه های اروپایی تسریع خواهد کرد. در کشور.

الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه، از استقرار سلاح های هسته ای جدید آمریکا در اروپا انتقاد کرد و به تاس گفت: ما نمی توانیم برنامه های مدرن سازی سلاح های هسته ای در اروپا را نادیده بگیریم.

طبق مطالعه فدراسیون دانشمندان آمریکایی که در سال 2014 منتشر شد، بمب گرانشی 12 فوتی B61-12 سرجنگی کوچکتری نسبت به بسیاری از نسخه های قبلی کلاهک دارد، اما دقیق تر است و می تواند به زیر زمین نفوذ کند.

گروشکو همچنین گفت: آمریکا این تسلیحات هسته ای را مدرن کرده، دقت آنها را افزایش می دهد و قدرت کلاهک هسته ای را کاهش می دهد، یعنی این سلاح ها را به سلاح های جنگی تبدیل می کند و در نتیجه آستانه هسته ای را کاهش می دهد.

پنتاگون گفته است که قصد ندارد جزئیات زرادخانه هسته ای ایالات متحده را مورد بحث قرار دهد و پیش فرض مقاله پولیتیکو ناقص است زیرا ایالات متحده مدت هاست که برای مدرن سازی زرادخانه هسته ای B61 خود برنامه ریزی کرده است.

همچنین، اسکار سیرا، سخنگوی پنتاگون گفت: “مدرن سازی زرادخانه هسته ای B61 آمریکا سال هاست که در حال انجام است و برنامه هایی برای جایگزینی ایمن و مسئولانه تسلیحات قدیمی با نسخه های ارتقا یافته B61-12 بخشی از یک تلاش برنامه ریزی شده برای نوسازی است.”

سیرا در بیانیه ای گفت: «مدرن سازی تسلیحات هسته ای آمریکا در اروپا به هیچ وجه با رویدادهای جاری در اوکراین مرتبط نیست و به هیچ وجه تسریع نشده است».

جنگ روسیه در اوکراین جرقه شدیدترین رویارویی بین مسکو و غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال 1962 بوده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بارها اعلام کرده است که در صورت حمله، روسیه با تمام ابزارهای موجود از جمله سلاح های هسته ای از خاک خود دفاع خواهد کرد. این اظهارات باعث ایجاد نگرانی در غرب شد و به پوتین می گوید که غرب درگیر باج خواهی هسته ای علیه روسیه است.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در 6 اکتبر گفت که پوتین بیش از هر زمان دیگری از زمان بحران موشکی کوبا، جهان را به یک آخرالزمان هسته ای نزدیک کرده است.

بمب هسته ای B61 ایالات متحده برای اولین بار در نوادا مدت کوتاهی پس از بحران موشکی کوبا آزمایش شد و در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما از سال 2009 تا 2017، توسعه نسخه جدیدی از این بمب به نام B61-12 مورد تایید قرار گرفت.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین افزود که ناتو قبلاً تصمیماتی برای تقویت بخش هسته ای برنامه های نظامی این ائتلاف گرفته است که مسکو همه آنها را در نظر خواهد گرفت.

از سوی دیگر، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا گفت: به دلیل تنش های موجود، آمریکا باید تمام سلاح های هسته ای خود را که در خارج از کشور مستقر کرده است، به خاک خود بازگرداند.

آنتونوف گفت: در شرایط پرتنش کنونی و خطرات فزاینده، کشورهای هسته ای مسئولیت ویژه ای دارند که اجازه ندهند تنش ها تشدید شود. علاوه بر این، من یک بار دیگر از واشنگتن می خواهم که تمام سلاح های هسته ای خود را در خارج از کشور مستقر کند، زیرساخت های خارج از کشور را برای ذخیره و نگهداری آنها نابود کند و استفاده از این سلاح ها توسط نیروهای مداخله را شبیه سازی کند. کشورهای غیرهسته‌ای را به عنوان بخشی از «مانورهای هسته‌ای مشترک» ناتو حذف کنند. مطالعاتی که با اصول اساسی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای در تضاد است.

وی افزود: مقامات دولتی عموما از این سلاح ها به عنوان سلاح های تاکتیکی یاد می کنند و ادعا می کنند که زرادخانه تسلیحات هسته ای روسیه چندین برابر آمریکا است. اما آنها این واقعیت را فاش نمی کنند که همه سلاح های هسته ای تاکتیکی ما در تاسیسات مرکزی روسیه ذخیره شده است و هیچ تهدیدی برای آمریکا نیست.

سفیر روسیه در آمریکا افزود: در مورد بمب های هوایی آمریکا نیز باید بگویم که در کشورهای اروپایی که فاصله پروازی کمی تا مرز روسیه دارند، قرار دارند. به همین دلیل است که بمب های B61-12 با وجود ظرفیت محدود، از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: علاوه بر این، نیروهای مسلح روسیه به همراه شرکای ناتو معمولا رزمایش هایی را برای استفاده از این سلاح ها انجام می دهند. هم اکنون چنین تمرین هایی در قالب رزمایش پایدار نیمروز انجام می شود. رهبری اتحاد آتلانتیک شمالی مدعی است که این فعالیت ها علیه روسیه نیست. سوالی که مطرح می شود این است که اگر ما کشوری نباشیم که ناتو در تفکر استراتژیک خود آن را “بزرگترین تهدید مستقیم” برای امنیت خود معرفی می کند، پس این اتحاد علیه کدام کشور استفاده از سلاح هسته ای را آزمایش خواهد کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید