انتقاد مایک پنس از نحوه برخورد ترامپ با اولین وزیر خارجه دولتش

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مایک پنس، معاون سابق رئیس جمهور آمریکا در کتاب خاطرات جدید خود با عنوان «پس خدا به من کمک کرد» از رکس تیلرسون، وزیر خارجه اول دولت سابق دونالد ترامپ تمجید کرد.

مایک پنس درباره عملکرد مایک پنس در دوران تصدی وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: «رکس تیلرسون کار درخشانی در اجرای اصلاحات بودجه و بوروکراتیک در وزارت خارجه آمریکا انجام داده است و من معتقدم که او هر کاری که در توان داشته است انجام داده است تا این موضوع را بیان کند. رئیس‌جمهور خارج از ایالات متحده.» «او مردی بسیار آگاه بود و هرگز در بیان نظر خود به رئیس‌جمهور تردید نداشت.

وی در ادامه درباره تفاوت‌های تیلرسون و ترامپ توضیح داد: مشکل اینجا بود، اگرچه هم او و هم رئیس‌جمهور ایالات متحده در تجارت کار کرده‌اند، اما از بخش‌های بسیار متفاوتی از دنیای تجارت می‌آیند: در حالی که ترامپ مدیر عامل شرکت است. خانواده او یک کارآفرین بود، رکس تیلرسون مدیر عامل یک شرکت چندملیتی سهامی عام بود. ترامپ یک دزد دریایی بود در حالی که رکس تیلرسون یک مدیرعامل شرکتی با کت و شلوار بود. من معتقدم به همین دلیل است که رابطه آنها در نهایت درست نشد. علاوه بر این (برای تیلرسون) نمی‌توان به راحتی اجازه داد که رئیس یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان تابع رئیس‌جمهور ایالات متحده باشد.

تیلرسون که از فوریه 2017 تا سال بعد برکنار شد در کابینه دولت ترامپ بود، از سال 2006 تا 2016 مدیرعامل شرکت نفتی اکسون موبیل بود و از سال 2010 تا 2012 رئیس ملی پیشاهنگان آمریکا بود.

او 40 سال در اکسون موبیل کار کرد.

به گفته پنس، تیلرسون عادت دارد کارها را به شیوه مدیریتی معمول و متعارف انجام دهد که چندان با سبک رهبری غیرمتعارف ترامپ سازگار نیست.

معاون سابق رئیس جمهور آمریکا در این کتاب نوشت: رکس تیلرسون اغلب از شیوه مقابله ای ترامپ در برگزاری جلسات ناراضی بود. من برای رکس تیلرسون، عملکرد شغلی و رهبری او در وزارت امور خارجه احترام زیادی قائلم و گهگاه برای تشویق او پس از یک جلسه داغ حرفی می زنم.”

مایک پنس ادامه داد: «اما پس از آن، تنش‌های میان آن‌ها گهگاه به مطبوعات درز می‌کرد، مانند گزارش نادرستی مبنی بر اینکه تیلرسون ترامپ را پس از نشست تابستان 2017 در پنتاگون «کد» خوانده است. اما من این گزارش را باور نکردم. مهم نیست که او با رئیس جمهور آمریکا چه اختلافی داشت، او مردی با شخصیت بود.

در آن زمان، پنس گفت که با روش اخراج تیلسون توسط دولت ترامپ مخالف است.

وی نوشت: در اواخر ماه مارس، ترامپ با یک توییت تیلرسون را اخراج کرد. من از رئیس جمهور ایالات متحده به دلیل نحوه اخراج تیلرسون ناامید هستم. گفته می شد تیلرسون در حالی که از مشکل معده رنج می برد در دستشویی هواپیمای وزارت خارجه آمریکا متوجه اخراج خود شد. “فکر نمی کنم جالب بود.”

دیدگاهتان را بنویسید